Ik heb het vermoeden dat iemand me probeert op te lichten, via de politie.
Mijn verhaal:
Enkele maanden geleden verkocht ik wat van mijn bitcoins via localbitcoins.com. Dit is een website die kopers en verkopers van bitcoins met elkaar verbindt.
Ik plaatste een "advertentie" om wat bitcoins te verkopen voor een bepaalde prijs. Een Duitste koper ging akkoord met mijn prijs en stortte het afgesproken bedrag op mijn rekening. Ondertussen werden de bitcoins naar localbitcoins.com gestuurd (zie bieden een escrow-service). Enkele dagen later kwam het geld toe op mijn rekening en bevestigde ik de ontvangst, waarna de bitcoins door localbitcoins.com verstuurd werden naar de koper.
Een normale, goed verlopen transactie. Merk op dat hier niets speciaals is omdat het om bitcoins gaat. Het kon even goed om balpennen, flessen whiskey of wat dan ook gaan.
Een eindje later echter kreeg ik bericht van mijn bank dat mijn rekening werd geblokkeerd omdat ze bericht hadden gekregen van een Duitse bank dat een frauduleuze storting was gedaan naar mijn rekening. Het betrefte de overschrijving van bovenstaande transactie. De bank vroeg me meermaals om het geld terug te storten naar de verkoper. Ik weigerde dit, aangezien ik de bitcoins natuurlijk niet zou terugkrijgen, en ik dit geld niet wou verliezen aangezien ik niets fout had gedaan. Na grondig uitleggen van de situatie aan mijn bank, en doordat de Duitse bank na enkele weken nog steeds niet meer info had gegeven over waarom deze overschrijving als frauduleus werd gemerkt, werd alles opnieuw vrijgegeven.
Ondertussen had ik ook al contact opgenomen met localbitcoins.com en zij vertelden me dat die Duitse gebruiker ondertussen geblokkeerd werd, omdat er meerdere klachten waren over poging tot fraude door deze gebruiker.
Ik had dan ook een sterk vermoeden dat dit ook een poging was tot oplichting. Ik vermoed dat zijn manier van werken is: Bitcoins kopen, melden aan de bank dat hij die overschrijving niet gedaan heeft, verkoper stort geld terug onder lichte dwang van de bank, koper heeft bitcoins + geld. Maar doordat ik heb volgehouden en het geld niet wilde terugstorten heb ik de dans kunnen ontspringen.
Maar... Nu, ongeveer een half jaar later, kreeg ik een uitnodiging tot verhoor van de politie.
Onderwerp: Oplichting en valsheid in geschrifte
Feiten: De feiten oplichting en valsheid in geschrifte gaan over een overschrijving van € 1.xxx,xx van ene xxxxxx op rekening nr. xxxxxxx op naam van ene xxxx.
Het betreft een overschrijving met een valse handtekening.
Uit onderzoek blijkt dat het desbetreffende rekening nr. aan U toebehoort.
xxxxxx heeft klacht ingediend bij de Duitse Politie wegens oplichting en valsheid in geschrifte.
P.S.: Hun "onderzoek" dat die rekening aan mij behoort hield niet meer in dan de naam van de rekening te checken, aangezien dit gewoon mijn zichtrekening is die op mijn naam staat.
Als ik het goed begrijp beweert die Duitser nu dat ik op één of andere manier die overschrijving zelf heb uitgevoerd door zijn handtekening te plaatsen? Voor alle duidelijkheid: Dit is absoluut niet wat er gebeurd is
Ik heb een sterk vermoeden dat de politie me tijdens dit verhoor zal vragen of ik deze "frauduleuze" overschrijving wil terugstorten. Natuurlijk is het niet de bedoeling van de politie, maar op die manier zouden ze eigenlijk meewerken aan de oplichting.
Natuurlijk zal ik tijdens het verhoor mijn volledige verhaal doen, zoals ik ze hier uiteen heb gezet. Maar dan wordt het mijn woord tegen zijn woord. Is er iets dat ik kan doen om mijn verhaal te bewijzen? Ik kan onmogelijk bewijzen dat ik die handtekeningvervalsing NIET gedaan heb toch? Anderzijds vermoed ik (hoop ik) dat ze ook geen bewijzen hebben dat ik dat wel gedaan heb (omdat ik het dus niet gedaan heb).
Omdat bewijzen aan beide kanten moeilijk is, vermoed ik dat de politie zal denken van "stort het geld gewoon terug, en dan kunnen we aan beide kanten de zaak vergeten". Maar dan geef ik natuurlijk toe aan de oplichter (ongewild geholpen door de politie), en dat wil ik vermijden.
Alle tips zijn welkom!