btw op faktuur raadsman

ricard
Topic Starter

btw op faktuur raadsman

#1 , 28 jun 2014 09:33

in een zaak waarin de rechtsbijstand de erelonen van de advokaat draagt krijg ik ineens een factuur van de advokaat op de naam van onze bvba met de melding dat de hoofdsom al betaald is door de rechtsbijstand maar dat de bvba de btw er nog op moet betalen .
vermits de bvba de btw kan recupereren zou dat voor ons een nuloperatie zijn.

is de bvba dat verplicht , immers in mijn ogen is dit eigenlijk oplichting van de staat door de rechtsbijstand .
Bovendien moet ik wel dat bedrag nu neerleggen wat ik niet wens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dc-soft

#2 , 28 jun 2014 11:38

Een advocaat was vroeger vrijgesteld van BTW. Dit is op 1/01/2014 veranderd.
Voor uw BVBA speelt dit geen rol, je kan de BTW toch recupereren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2014 14:08

Circulaire AAFisc nr. 47/2013 (E.T. 124.411) d.d. 20 november 2013
Als een advocaat wordt aangesteld door een natuurlijke persoon of een rechtspersoon met
een rechtsbijstandsverzekering, moet hij zijn factuur opmaken op naam van de natuurlijke
persoon of rechtspersoon die hem vrij heeft gekozen. Niets belet echter dat de advocaat zijn
factuur rechtstreeks doet toekomen aan de derde betaler, met name de
verzekeringsmaatschappij, die de hoofdsom buiten btw en de door de verzekerde niet aftrekbare
btw voldoet en vervolgens de factuur doorstuurt naar de medecontractant voor het
verschuldigd blijvend saldo.
De medecontractant van de advocaat is in dit geval dus de verzekerde en niet de
verzekeringsmaatschappij.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”