BTW-vrijstellingsregeling: juridisch vacuüm?

Patrickd
Topic Starter

BTW-vrijstellingsregeling: juridisch vacuüm?

#1 , 24 jun 2014 22:43

Van de site van de FOD Financiën zelf:
"...btw-vrijstellingsregeling van toepassing op kleine ondernemingen...en jaarlijks omzetcijfer niet meer dan 15.000 euro..."
"...Vanaf 1 april 2014:...onderneming die in de loop van 2013...omzet maximaal 15.000 euro...kan vrijstellingsregeling genieten met ingang van 1 april 2014...onderneming moet keuze voor toepassing nieuwe vrijstellingsregeling meedelen aan btw-controlekantoor tegen uiterlijk 21 maart 2014..."
"...Vanaf 1 juli 2014...in de loop van 2013 een omzet heeft gerealiseerd van maximaal 15.000 euro...automatisch onderworpen aan vrijstellingsregeling met ingang van 1 juli 2014..."

Tot dusver in een notedop de modaliteiten van de nieuwe regeling.

Wat staat er daar echter nog bij:
"Merk op dat de wetteksten nog niet zijn gepubliceerd, in afwachting van parlementaire goedkeuring. Onderstaande toelichting kan bijgevolg nog wijzigingen ondergaan"

Hierover enkele vragen:
De wetteksten zijn nog niet gepubliceerd, volgens mij wil dit zeggen dat er dan nog geen juridische grond is?
Hoe verwacht men dan dat ondernemers tegen "uiterlijk" een bepaalde datum van vóór de inwerkingtreding van die maatregel wel reeds officieel verklaren van die nieuwe regeling te willen genieten?
(misschien geraken die wetteksten wel nooit getekend en/of in het Staatsblad...)
En wat met ondernemers van een kleine onderneming (die voor de rest aan alle voorwaarden voldoet) die voor het jaar 2013 ruim onder die 15000 Euro omzet blijft, maar wel net over die "oude" drempel van 5580 Euro omzet zit?
(zoals mijn vrouw...)
Is dit nu wat ze een "juridisch vacuüm" noemen...?
Hoewel bij manier van spreken die wetteksten eerstdaags kunnen worden gepubliceerd (anders zijn die bovenvermelde teksten van de site van de FOD zelf niet alleen voorbarig, maar ook gewoon ongegrond en misleidend) wordt mijn vrouw nu beboet én zou ze moeten overschakelen naar de regeling met BTW-aangiften...!
Voor hoe lang?
Een maand b.v....?
En éénmaal die teksten gepubliceerd zijn, dan is toch bewezen dat ze eigenlijk al die tijd in orde was?
Wat met die boete?
En BTW zou ze moeten doorstorten, maar heeft ze nergens kunnen aftrekken.
Kan er iemand raad geven?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 24 jun 2014 23:00

Ik dacht dat die wetteksten inmiddels goedgekeurd waren? Het zou niet de eerste keer zijn dat de website van FOD Financien achterloopt ;)

Patrickd
Topic Starter

#3 , 24 jun 2014 23:04

Dat zou mooi zijn, maar dat blijkt niet uit de brief die we van de BTW gekregen hebben over een inbreuk op de vrijstellingsregeling omdat we over die oude drempel van 5580 Euro zitten...

Reclame

LeenW

#4 , 25 jun 2014 09:57

Maar dat ging over 2013, niet? Toen was die 5580 nog wel correct.

Patrickd
Topic Starter

#5 , 25 jun 2014 19:11

"...in de loop van 2013 een omzet heeft gerealiseerd van maximaal 15.000 euro..."
Als ik het goed begrijp gaat het toch over de omzet van in 2013.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2014 19:24

Het gaat pas in over de omzet van 2014, deze nieuwe wet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Patrickd
Topic Starter

#7 , 25 jun 2014 19:48

Van waar haal je dit, waar kan ik dat terugvinden?
Wel vreemd dat de informatie op de site van de FOD dan niet juist is.
(al acht ik het wel mogelijk)

LeenW

#8 , 25 jun 2014 20:07

Ik denk dat u wat in de war bent, de info is wel degelijk correct. Het gaat het, in tegenstelling tot directe belasting, om het jaar zelf, niet het voorgaande jaar. Dus 2013 moet u de wetgeving van 2013 volgen.

Concreet was tot 01/04/2014 de vrijstellingsregeling 5580 euro maximum. Van zodra u daarover ging had u btw moeten aanrekenen en betalen aan de Staat en aangifte's indienen. Dit moet u zelf melden, niet wachten tot de Fiscus er zelf op uit komt (hetgeen nu gebeurt is, lijkt mij). Vanaf dit jaar wordt de grens opgetrokken naar 15000 euro, en diegene die hiervoor in aanmerking komen, gebaseerd op de omzet van vorig jaar, worden dan overgezet naar de vrijstellingsregeling tenzij ze opteren de normale regeling te behouden.

In uw geval had u dus een deel van 2013 btw moeten aanrekenen, en kunt u dan nu terug naar de vrijstellingsregeling met de nieuwe drempel.

Patrickd
Topic Starter

#9 , 25 jun 2014 21:52

Ik denk dat u wat in de war bent, de info is wel degelijk correct. Het gaat het, in tegenstelling tot directe belasting, om het jaar zelf, niet het voorgaande jaar. Dus 2013 moet u de wetgeving van 2013 volgen.

Concreet was tot 01/04/2014 de vrijstellingsregeling 5580 euro maximum. Van zodra u daarover ging had u btw moeten aanrekenen en betalen aan de Staat en aangifte's indienen. Dit moet u zelf melden, niet wachten tot de Fiscus er zelf op uit komt (hetgeen nu gebeurt is, lijkt mij). Vanaf dit jaar wordt de grens opgetrokken naar 15000 euro, en diegene die hiervoor in aanmerking komen, gebaseerd op de omzet van vorig jaar, worden dan overgezet naar de vrijstellingsregeling tenzij ze opteren de normale regeling te behouden.

In uw geval had u dus een deel van 2013 btw moeten aanrekenen, en kunt u dan nu terug naar de vrijstellingsregeling met de nieuwe drempel.
OK, Leen, ik denk dat ik het nu begrijp en je het waarschijnlijk wel bij het rechte eind hebt.
Maar als je zegt: "in de war", is dit dan niet logisch als er expliciet staat:
"Een onderneming die in de loop van 2013 een omzet heeft gerealiseerd van maximaal 15.000 euro, exclusief btw, en die voldoet aan alle besproken voorwaarden, zal automatisch onderworpen worden aan de vrijstellingsregeling met ingang van 1 juli 2014".

Voor alle zekerheid: als je een omzet van max. 15000 Euro gerealiseerd hebt in 2013, geniet je automatisch van die nieuwe vrijstellingsregel vanaf 1 juli 2014 = vanaf 1 juli 2014, en alles van voordien is volgens oude regeling, zelfs al is het minder dan 15000 Euro?

LeenW

#10 , 25 jun 2014 22:19

Normaal krijg je dan een brief van je controlekantoor (normaal, als in regio Antwerpen doen ze alles blijkbaar met vertraging) waar men jou de keuze geeft. Vrijstellingsregeling of kwartaalregeling met rechten en plichten voor beide.

De Fiscus informeert zo de mensen over de veranderde wetgeving en de mogelijkheid tot vrijstellingsregeling voor diegene voor wie het vroeger onmogelijk was omdat hun omzet boven de 5580 zat. U hebt dus de keuze, maar is er dan waarschijnlijk nog een correctieopgave voor 2013 op komst.

dc-soft

#11 , 26 jun 2014 09:34

Normaal krijg je dan een brief van je controlekantoor (normaal, als in regio Antwerpen doen ze alles blijkbaar met vertraging) waar men jou de keuze geeft. Vrijstellingsregeling of kwartaalregeling met rechten en plichten voor beide.
Let wel: als je niet antwoord op hun schrijven, gaan ze er van uit dat je voor de vrijstelling kiest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”