Van de site van de FOD Financiën zelf:
"...btw-vrijstellingsregeling van toepassing op kleine ondernemingen...en jaarlijks omzetcijfer niet meer dan 15.000 euro..."
"...Vanaf 1 april 2014:...onderneming die in de loop van 2013...omzet maximaal 15.000 euro...kan vrijstellingsregeling genieten met ingang van 1 april 2014...onderneming moet keuze voor toepassing nieuwe vrijstellingsregeling meedelen aan btw-controlekantoor tegen uiterlijk 21 maart 2014..."
"...Vanaf 1 juli 2014...in de loop van 2013 een omzet heeft gerealiseerd van maximaal 15.000 euro...automatisch onderworpen aan vrijstellingsregeling met ingang van 1 juli 2014..."
Tot dusver in een notedop de modaliteiten van de nieuwe regeling.
Wat staat er daar echter nog bij:
"Merk op dat de wetteksten nog niet zijn gepubliceerd, in afwachting van parlementaire goedkeuring. Onderstaande toelichting kan bijgevolg nog wijzigingen ondergaan"
Hierover enkele vragen:
De wetteksten zijn nog niet gepubliceerd, volgens mij wil dit zeggen dat er dan nog geen juridische grond is?
Hoe verwacht men dan dat ondernemers tegen "uiterlijk" een bepaalde datum van vóór de inwerkingtreding van die maatregel wel reeds officieel verklaren van die nieuwe regeling te willen genieten?
(misschien geraken die wetteksten wel nooit getekend en/of in het Staatsblad...)
En wat met ondernemers van een kleine onderneming (die voor de rest aan alle voorwaarden voldoet) die voor het jaar 2013 ruim onder die 15000 Euro omzet blijft, maar wel net over die "oude" drempel van 5580 Euro omzet zit?
(zoals mijn vrouw...)
Is dit nu wat ze een "juridisch vacuüm" noemen...?
Hoewel bij manier van spreken die wetteksten eerstdaags kunnen worden gepubliceerd (anders zijn die bovenvermelde teksten van de site van de FOD zelf niet alleen voorbarig, maar ook gewoon ongegrond en misleidend) wordt mijn vrouw nu beboet én zou ze moeten overschakelen naar de regeling met BTW-aangiften...!
Voor hoe lang?
Een maand b.v....?
En éénmaal die teksten gepubliceerd zijn, dan is toch bewezen dat ze eigenlijk al die tijd in orde was?
Wat met die boete?
En BTW zou ze moeten doorstorten, maar heeft ze nergens kunnen aftrekken.
Kan er iemand raad geven?
Alvast bedankt!