Lang gelden plantte onze buurman bamboes op de grens tussen ons terrein en het zijne (op ongeveer 1 meter). Nu, sinds enkele jaren, begint de bamboe uiteraard ook langs onze kant de kop op te steken, tussen de boompjes, en tussen de stemen van onze oprit.
De buurman heeft zijn goede wil getoond door af en toe de stengels af te knippen, maar eigenlijk heeft dat een averechts effect: er komen er steeds meer vertakkingen bij, en de bamboe kruipt onder de stenen. Nog een meter of drie verder, en de wortels zitten tegen de fundamenten van het huis aan te schurken.
Welke stappen kan ik het best ondernemen om de kosten voor het uitgraven van de grond met bamboewortels en het heraanleggen van de oprit (totaal ongeveer 6000 euro) (deels) op de buurman te verhalen? Ik weet niet of hij een familiale verzekering heeft, maar wij hebben die wel, inclusief rechtsbijstand inbegrepen in de brandverzekering. Iemand een idee? Dank!
Strafbaar? geen idee. Wel verantwoordelijk voor de aangebrachte schade door die wortelstokken.Wat gaat de politie vaststellen?
Wat is daar strafbaar in?
Men had me de raad gegeven om de politie te laten vaststellen dat die bamboestruik pal tegen mijn eigendom stond, (pal = 0cm) waarbij verschillende wortelstokken (rizomen) zich reeds tot onder de muur hadden verspreid en op verschillende plaatsen bamboescheuten ontstonden die ontsproten van ONDER mijn fundering. Bamboe heeft de eigenschap om zelfs funderingen te beschadigen, en dat is iets wat ik wou vermijden.een bamboestruik dient op een halve meter afstand geplaatst te worden van een scheiding. Groeien ze dichter, dan moet je buurman dit aanpakken. Best doet hij dat dan met een rizoombegrenzer. Doet hij het niet, stuur je hem een aangetekend schrijven, waarin je verwittigd dat er schade aan je muur + fundering kan ontstaan.
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 65/related" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat Franciscus wil zeggen, dit is een burgerlijke aangelegenheid, en politie is niet bevoegd. Elk PV dat zij opstellen zal meteen geklasseerd worden, met eventueel een waarschuwing van het parket om hun tijd niet te verdoen met zulke zaken.Strafbaar? geen idee. Wel verantwoordelijk voor de aangebrachte schade door die wortelstokken.
Afdekken helpt inderdaad niet.Vergeet het. Ik had een vijver waarvan de bodem met vijverfolie was afgewerkt (van het soort waarvan sprake in de film) Heb mijn vijver kunnen afbreken, want er waren tientallen gaten ingekomen door doorgroeiende bamboe uit mijn eigen tuin
zo, men kan de buur in Nederland alvast niet verplichten om op jouw grond de struiken te (laten) verwijderen en/of voor de kosten op te draaien.Kan ik mijn buurman verplichten op zijn kosten zijn -in mijn tuin doorwortelende en schadeveroorzakende- bamboe te laten verwijderen en afdoende afscherming rond zijn bamboe in zijn tuin te doen/laten plaatsen?
bam.boe
Beginneling
De buren hebben tegen de erfgrens bamboe staan. Deze is inmiddels 3 á 3.5 mtr. hoog. Er is kennelijk nagelaten afdoende bescherming in de grond aan te brengen. De scheuten staan thans een 0.5 mtr x 1.00 mtr. in mijn tuin. De bamboe verdringt mijn planten en verhard de grond. Ik heb de buurman hier op aangesproken. Deze had toegezegd de bamboe op 5 juli j.l. uit mijn tuin te verwijderen. Dat is niet gebeurd. Zij vrouw gaf laatst summier aan dat ik het zelf kon doen. Fysiek is mij dat onmogelijk. Wel kan ik iemand inhuren.
*1-Kan ik de buurman dan verplichten de rekening te betalen?
In mijn kleine tuintje is de bamboe veel te hoog en prominent aanwezig. Ik heb begrepen dat bomen 2 mtr. en struiken 0.5 mtr -vanuit het hart gemeten- van de erfgrens dienen te staan.
*2-Hoe zit dat met bamboe. Moet deze ook op een minimale afstand van 0.5 mtr. van de erfgrens staan?
92
Geplaatst op 13 september 2010 om 16:35
Crusader
Helpdesk
1: Nee, dat kan niet.
2: Voor heesters (waar ik denk dat bamboe waarschijnlijk onder valt) en heggen geldt een minimale afstand van 0,5 meter. U kunt eisen dat men niet toestaat dat binnen die afstand bamboe groeit. Het probleem is echter dat als men hier geen gehoor aan vind u het via een civiele procedure zult moeten afdwingen.
Ik vraag me af of ze op het forum van onze Noorderburen ook proberen om een niet gestaafde quote van ons forum als onomstotelijk argument te verkopen.zo, men kan de buur in Nederland alvast niet verplichten om op jouw grond de struiken te (laten) verwijderen en/of voor de kosten op te draaien.