Bedankt voor het antwoord!Voor de belastingvrijstelling moet je niet kiezen. Dit zal blijken uit uw jaarlijkse omzet in uw boekhouding.
Belangrijk is dat je beschikt over een samenwerkingsovereenkomst, om niet als schijnzelfstandige beschouwd te worden.
En inderdaad, de een zal moeten factureren aan de andere.
Je zult moeten uitzoeken hoe je een opdracht kunt uitsplitsen.
Voorbeeld ontwerp/ conceptbepaling en technische uitwerking.
Hou er dan wel rekening mee dat je op alles wat je aankoopt de BTW niet kan aftrekken. (Wel als kosten boeken.)Belastingsvrijstelling kan je toch aanvragen? We verwachten zeker geen 15.000€ omzet. Voor zó veel en grote projecten hebben we momenteel ook geen tijd.
RSZ is dan inderdaad zogezegd dubbel betaald. Het probleem met de vennootschappen is de onbeperkte aansprakelijkheid. Dit is eigenlijk een no-go voor ons.Het probleem is dat jullie beiden RSZ zal moeten betalen.
Het is misschien veel beter en goedkoper om een cvoh of een gvc vennootschap op te richten, waar jullie beiden 50% van de aandelen bezit, en ja nu kan ook een kleine vennootschap ook BTW vrijstelling krijgen tot 10.000€ omzet.
De oprichtingskosten zijn niet zo veel, en je heeft geen notaris voor nodig.
Ja dat klopt. Dan is het misschien toch interessanter om het zonder vrijstelling te doen.Hou er dan wel rekening mee dat je op alles wat je aankoopt de BTW niet kan aftrekken. (Wel als kosten boeken.)Belastingsvrijstelling kan je toch aanvragen? We verwachten zeker geen 15.000€ omzet. Voor zó veel en grote projecten hebben we momenteel ook geen tijd.
Dit zou interessant kunnen zijn als je met particuliere klanten werkt, maar met webdesign vermoed ik van niet.
1. Ik en een collega. Ik ken hem al 3 jaar ondertussen en we werken elke dag samen.1: wie zijn "we"?
Jij en je partner? Jij en een collega/(school)vriend/... of jij en een "louche" IT-er die je gistere op cafe hebt ontmoet?
2: indien onbeperkte aansprakelijkheid een no go is zal je ook als gewone zelfstandige in bijberoep niet kunnen starten en kom je onmiddellijk bij de nv, bvba of cvba. Op zich perfect mogelijk, maar zit je wel met hoge(re) opstartkosten/kapitaal/...
3: vrijstellingsregeling BTW kan je inderdaad voor opteren onder de 15.000EUR. Of dat voordelig is moet je zelf bepalen. Het is ook perfect mogelijk dat dit voor jouw voordelig is, maar helemaal niet voor je klanten, waardoor je jezelf uit de markt profileert. Je "kosten" zullen 21% hoger zijn dan voor iemand die onder BTW werkt, waardoor je marge een stuk kleiner zal worden. vb, je hebt 50€ kosten en 100€ omzet onder BTW regeling(=alles +21% btw, maar bij iedereen aftrekbaar). Je hebt 50€ "winst", en je klant heeft 100€ kosten(btw recupereerbaar). Indien onder BTW vrijstelling heb je 60,5€ kosten. Wil je dan 50€ "winst" moet je de klant 110,5€ factureren( zonder BTW). Je klant heeft dus 110,5€ kosten ipv 100... welke gaat deze kiezen denk je? Je kan ook je klant 100 factureren, maar dan heb je maar 39,5€ winst... Dus zeker niet altijd voordelig, en inderdaad vaak als je met particulieren werkt.
4: sociale bijdragen zal iedereen uiteindelijk toch zelf betalen op zijn inkomen, of je nu werkt als zelfstandige, of een loon uit een vennootschap hebt maakt niet uit. (eventueel vrijstellingsregeling tot +-1.300EUR) enige wat je kan "uitsparen" zijn (dubbele) kosten van vennootschapsbijdrage rsz, of andere kosten...
Dus als vennootschap betaal je gewoon extra sociale bijdragen.De vennootschap betaalt inderdaad sociale bijdragen, oorspronkelijk bedoeld als solidariteitsbijdrage en nooit afgeschaft. Die bijdragen staan echter los van de individuele bijdragen.
Werken onder een gezamenlijke handelsnaam is mogelijk. Voor zover de individuele gegevens van degene die factureert, op de briefwisseling staan.
De opstart kosten hangen af hoe je het opstart ?Een VOF lijkt mij precies ook wel interessant? Wat zijn de opstartkosten hiervan? Zijn er voor een VOF ook jaarlijkse vaste kosten zoals gemeente- en provinciebelastingen?
Bedankt, meer moest ik daar niet over weten!De opstart kosten hangen af hoe je het opstart ?Een VOF lijkt mij precies ook wel interessant? Wat zijn de opstartkosten hiervan? Zijn er voor een VOF ook jaarlijkse vaste kosten zoals gemeente- en provinciebelastingen?
met een boekhouder of zelf doen, als je het zelf doet is dit:
Voor het staatsblad op papier 261,97€
Via E-griffie 211,63€
KBO( ondernemingsloket) = is dit 82,50€
Registratie akte dit kan men zelf doen= 25€ anders 57€
Activeren BTW nummer niks als men het zelf doet anders is dit =55€
Vraag je dit alles aan je boekhouder dus opstellen akte + de rest, mag je toch op minimum 1000€ rekenen.
En ja een vennootschap betaald provincie en gemeente belastingen.