bilocatieregeling geweigerd door Jeugdrechter

Sharon1980
Topic Starter

bilocatieregeling geweigerd door Jeugdrechter

#1 , 19 jun 2014 16:34

Mijn vriend heeft momenteel weekendbezoek om de 14 dagen, + de helft van de vakanties.
Bilocatieregeling aangevraagd en geweigerd.
Reden, te jonge leeftijd van het kind (zij is trouwens 7 jaar), waardoor zij al meer dan 4 jaar gewend is aan de vorige regeling.
Reden, mijn rol als plusouder zou te ruim gezien worden... omdat ik haar zou brengen naar school en terug zou afhalen, zou mijn rol te ruim gezien worden.
Mijn vriend heeft wel een uitbreiding gekregen tot maandagavond 19u, waarbij hij dus momenteel het kind afzet aan school om 7u, terug afhaalt om max. ten laatste 17u30. Waarbij zij dan om 6u moet opstaan om dan bijna 10u op school aanwezig te zijn. Mijn vriend hangt af van de files om 's avonds op een deftig uur thuis te zijn.
De jeugdrechter heeft als motivering volledig tegenpartij haar argumenten overgenomen en niets aan toegevoegd.
Hoger beroep lonkt dus...
Enige tips???
Tot wanneer kan een hoger beroep bij de jeugdrechter ingediend worden??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 jun 2014 08:18

Het is vreemd dat 7 jaar gezien wordt als te jong. Meestal gaat een rechter uit van 2,5 jaar, heowel er natuurlijk in beide richtingen uitzondering zijn. (Hier was de jongste zelfs nog geen jaar oud toen de bilocatie werd uitgesproken). Als 7 jaar te jong is, wat is dan oud genoeg? Op deze manier blijft de band met de vader uiteraard minder dan die met de moeder. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de leeftijd de doorslaggevende factor geweest is.

Jouw rol te ruim. Ik neem aan dat jullie plan dan ook was dat jij haar elke dag van een naar school zou doen? Op zich is dat ook geen argument, want elke ouder zorgt in zijn eigen tijd voor opvang en regelt zijn leven zoals hij dat wil. Er zijn genoeg koppels die nog samen zijn en die ook hun kind nooit zelf naar school doen, maar bv 's morgens al afzetten bij een grootouder waarbij de grootouder het kind 's avonds ook gaat halen. Er zijn nu eenmaal weinig mensen die om 8.30 én 15.30 aan de schoolpoort kunnen staan. Wij moeten het ook zo regelen dat één van ons 's morgens de schoolspits doet en de andere 's avonds. Ik heb ook een 4/5e op woensdag owv de stiefjes. Ik doe alles voor hen die dag, tot papa thuis komt, waarna ze met hem de hele tijd kunnen ravotten.

Ik zou zéker in beroep gaan en argumenteren dat:
- 7 jaar niet te jong is en het kind recht heeft op een evenredig verdeeld contact met beide ouders
- er veel ouders zijn die niet zelf van en naar school kunnen halen
- de vader 's avonds quality time heeft met zijn kinderen owv het feit dat u kan instaan voor het huishouden (zever er maar op los!)
- misschien ook een keer benadrukken dat het absoluut niet de bedoeling is om jouw rol ruimer te laten worden, dat jij niet de mama bent, maar dat jullie wel een gezin zijn en dat binnen een gezin de lasten verdeeld worden zoals het past binnen dat gezin. Dat het brengen en halen naar school absoluut niet opweegt tegen de tijd die de vader met zijn kinderen spendeert op andere momenten. Dat andere lasten tov de kinderen door de vader gedragen worden. (brengen naar hobby 's avonds/weekend, in bad doen, ...)

Je zou bv wel kunnen zeggen dat het niet de bedoeling is dat u alles altijd alleen doet, maar dat vader bv 1 keer in de week ze toch naar school doet en een ander keer gaat halen, of dat ook de grootouders mee in zullen springen of ... 't is maar hoe je het verkoopt. Zolang er in een vonnis achteraf niet staat wie de kinderen naar school moet doen in jullie week, doe je daarna toch wat je zelf wil/goed acht.

Ik zou zeker in beroep gaan en wens jullie veel succes!

EDIT: één maand na betekening :)

Sharon1980
Topic Starter

#3 , 20 jun 2014 12:00

Ben je zeker van één maand na betekening? Wat wil dan zeggen na betekening?

Onze advocaat zei dat we inderdaad nog één keer in hoger beroep kunnen, maar dat niet hoeft binnen de maand...
Hij zei dat het gerechtssysteem daarin veranderd is, omdat een zaak voor de jeugdrechtbank nu loopt totdat een kind 18jaar is.

Reclame

duma

#4 , 20 jun 2014 12:43

Je kan ten alle tijden een nieuwe zaak aanspannen en nogmaals proberen. Wat je advocaat exact bedoelt met 'omdat een zaak voor de jeugdrechtbank nu loopt totdat een kind 18jaar is', begrijp ik niet.

Beroep kan je doen tot een maand na betekening.
'betekenen' is een deurwaarder die het vonnis bij jullie bezorgt in opdracht van de tegenpartij.

VDG2

#5 , 20 jun 2014 13:03

Duma, als ik mij niet vergis blijven zaken op de rol staan tot aan de meerderjarigheid. Ik vermoed dat de advocaat dit zal bedoelen.

defoo

#6 , 20 jun 2014 14:46

FAMILIERECHTBANK,
zie http://www.vief.be/geld-en-recht/nieuwe ... tbank.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300156682" onclick="window.open(this.href);return false;

Sharon1980
Topic Starter

#7 , 21 jun 2014 08:00

Ondertussen meer uitleg gevraagd, ook aan andere advocaat.
Inderdaad na betekening nog één maand, maar onze advocaat zei ook dat dit bijna niet meer gedaan wordt.
We hebben nu iets meer tijd, omdat het gerechtelijk verlof er aan komt.

Terug naar “Echtscheiding”