Allimentatie zomerperiode

Qbek
Topic Starter

Allimentatie zomerperiode

#1 , 19 jun 2014 14:19

Ik heb een 2 weekend regeling behalve in de zomerperiode dan is het elk 2 weken in juli en augustus.
Moet er dan eigenlijk allimentatie betaald worden?de kosten in die maanden zijn toch gelijk!

Nog een vraagje,moet m'n ex verwittigen als ze op reis gaat naar het buitenland met de kinderen?en als ze dit niet doet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 jun 2014 15:35

1) Ja, er moet alimentatie betaald worden in die maanden. Het bedrag is bepaald aan de verblijfsregeling gezien over een heel jaar. Het feit dat er dan een gelijke verblijfsregeling is, is dus al meegerekend.

2) Neen, zij moet u niet verwittigen. Elke ouder doet in zijn tijd met de kinderen wat hij of zij wil. U hoeft haar dus ook niet te verwittigen, moest u op reis gaan. Echter, in de geest van goed gezagsco-ouderschap is er wel degelijk communicatie tussen de partijen en wordt er over zoiets dus wél gecommuncieerd. Elkaar toestemming geven is niet nodig, maar het is raadzaam om elkaar wel op de hoogte te stellen, zonder daarbij in teveel detail te treden. De naam van het hotel en dergelijke hoeft u niet te weten, maar wel hoe u uw kinderen en uw ex kan bereiken wanneer ze weg zijn bijvoorbeeld.

Als ze dit dus niet doet, zijn er geen gevolgen. Ik kan u alleen maar aanraden om niet dezelfde fout te maken en zelf open te blijven communiceren.

Ik moet nu zelf eerlijk toegeven dat wij ook niet aan de mama hebben laten weten waarheen wij op reis gaan, maar dat niet om te verzwijgen. Moest zij het ons vragen, zouden we het zeker zeggen. En net als de kinderen heel fier tegen ons komen zeggen waar ze met mama op reis gaan, vermoed ik dat ze dat ginder ook al wel verteld hebben. Bon, straks tegen mijn man zeggen dat hij het haar wel eens expliciet moet vertellen, zoals goede co-ouders doen!

Sharon1980

#3 , 19 jun 2014 16:19

Ja, (jammer genoeg), moet je alimentatie betalen in de zomerperiode. Daar kan je niets aan veranderen.

Bij het geval op reis gaan, moet je toch opletten. Je hebt als ouder wel een informatieplicht als je op reis gaat naar het buitenland. Je bent verplicht de informatie mee te geven over waar je naar toe gaat en hoe je ze jou kunnen contacteren. Je moet ook de kids-id van de kinderen meehebben.
Ga je met het vliegtuig op reis, neem je toch best een reistoelating mee. Zodat je op de luchthaven niet voor verrassingen staat.
Een reistoelating voor de buurlanden is niet nodig. (behalve als het kind zonder ouders op reis gaat).

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2014 21:22

Waarom jammer genoeg. U betaald voor uw kinderen.

Sharon1980

#5 , 19 jun 2014 22:07

Ook als de ex alleen maar meer en meer wilt en nog niet genoeg heeft... Ik vind het jammer, ja, want in de zomer is het verblijf gelijk verdeeld en je gaat me niet zeggen dat de rechter daar al op voorhand rekening mee gehouden heeft. En de ex int alleen maar.

Maar niet iedereen is zo, ik spreek alleen uit eigen ervaring.

Franciscus

#6 , 19 jun 2014 22:15

Rechter dient daar geen rekening mee te houden in de zin die u bedoeld. Alimentatie wordt uitgesproken op basis van jaarlijks inkomen partijen en per maand te betalen. En dat is bij wet bepaald.
En meer en meer willen dat gaat ook zomaar niet hoor. Maar u moet wel zorgen dat uw papierwinkel in orde is.

duma

#7 , 20 jun 2014 08:20

Het is simpel, ofwel betaalt u elke maand hetzelfde, ofwel betaalt u 10 maanden meer en 2 maanden niets. Feit is dat alimentatie, zoals hierboven al meermaals gezegd, berekend wordto p jaarbasis. De rechter hoeft daar niet specifiek bij elke geval rekening mee te houden, want het is gewoon zo. Het is alimentatie voor een jaar gedeeld door twaalf, als u het dan zo wil bekijken.

Als u elke maand hetgeen wil betalen dat die maand nodig is, kan u steeds het voorstel doen om het bedrag dat u maandelijks betaalt te vermenigvuldigen met twaalf en te delen door tien en dat bedrag te betalen van sept-juni en in juli en augustus niets.

Turaki

#8 , 20 jun 2014 09:36

2) Neen, zij moet u niet verwittigen.
Correctie: ze moet u niet verwittigen (of toelating vragen) indien het kind bij haar gedomicilieerd is. Omgekeerd moet dit wel.

duma

#9 , 20 jun 2014 09:59

Pertinent onwaar.

Domicilie maakt niet uit, want dat zou compleet indruisen tegen het co-ouderschap, waarbij beide ouders gelijk zijn. Ofwel moeten ze allebei iets, ofwel moeten ze allebei iets niet en in dit geval:
- moeten ouders elkaar geen toelating geven, want beide hebben het ouderlijk gezag en doen dus in hun tijd wat ze willen en dat heeft niets, maar dan ook niets met domicilie te maken.
- hebben ouders wél, zoals hierboven aangehaald, eigenlijk de plicht om elkaar te informeren, toch als ze naar de geest van co-ouderschap willen opvoeden. Er is echter geen enkele rechter die een ouder zal veroordeelen, omdat die niet aan de andere ouder heeft laten weten waar ze naar op reis gaan. Hoogstens eens met de winger wijzen en zeggen 'niet meer doen mevrouwtje'.

Turaki

#10 , 20 jun 2014 10:48

Nog wat verder gezocht, en de info die ik vind is niet overal gelijk (en soms zelfs gewoon in tegenspraak met elkaar). Ik ga er dan maar van uit da duma gelijk heeft, maar ik zou wel graag de wettelijke basis eens weten.

duma

#11 , 20 jun 2014 11:13

Feit is inderdaad dat als je gaat zoeken op de website van een gemeente en een stad dat die vaak foutieve informatie geven.
Dat varieert van:
- elke ouder moet toestemming geven aan de andere
- de ouder met domicilie moet toestemming geven aan de andere
- tot zelfs soms: de moeder moet toestemming geven aan de vader.

Wat ook een feit is, is dat dit de Belgische wet is en dat sommige landen er een andere kijk op nahouden. Bv Marokko: als je daar als moeder heen reist met je kind, ook al heb je het exclusief ouderlijk gezag, kan dat voor problemen zorgen, aangezien daar de vader aanzien wordt als "enige ouder". 't is dus niet omdat de Belgische wet het niet vereist, dat er voor sommige reizen toch best niet zo'n papier opgemaakt wordt.

Wettelijke basis kan ik je niet geven.
Wel interessante lectuur: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GKFU3BG9" onclick="window.open(this.href);return false;

En vooral: http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... _kinderen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat:
Wanneer het kind reist met een ouder, staat het de ouders vrij om het akkoord van de andere ouder op papier te zetten, de handtekening voor echt te laten verklaren door de gemeente, en deze schriftelijke toestemming mee op reis te nemen.
Wat wil zeggen dat het niet verplicht is, maar dat je het wel mag.

Eigenlijk schrijnend dat zoveel mensen nog steeds denken dat dat kan, je ex een reis ontzeggen met de kinderen, en nog erger dat die steden en gemeente dat ook nog eens op hun website durven zetten.

eylis

#12 , 20 jun 2014 11:28

Duma, even nuanceren: als je als Europeaanse moeder met je kind naar Marokko (of een ander niet-eurpees land) reist, kan dat land niet lastig doen. Ze doen dat misschien wel voor moeders met de dubbele nationaliteit die het land binnenreizen met die nationaliteit.
enne, de onjuiste info van sommige steden en gemeenten is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ze hun reisinfo niet aangepast hebben aan de nieuwe wetgeving sedert 2009 mbt. co-ouderschap.
Een door de gemeente gewettigde toelating tot reizen van de ouders is enkele en alleen verplicht als het minderjarige kind reist zonder één van de ouders. dus schoolreis, jeugdbeweging of met een ander familielid.

duma

#13 , 20 jun 2014 11:53

Correct ivm die nationaliteiten.
Mijn punt was vooral: het is niet omdat de belgische wet voorschrijft dat het niet moet, dat het niet handig kan zijn om toch z'o toestemmingspapier op te maken. Persoonlijk doen wij het niet en nog nooit problemen gehad. Maar we zijn ook nog nooit exotisch gereisd met de kindjes :)

En waar die onjuist info vandaan komt, waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik krijg er toch zin van om in mijn pen te kruipen en ze op hun fout te wijzen. Zo hou je die gedachte wel in stand uiteraard.

wijtwee

#14 , 30 jun 2014 11:33

De vertekkende ouder heeft informatieplicht naar de thuisblijvende ouder. Dat geldt zowel voor de moeder als voor de vader.
(http://www.kinderontvoering.org/veelges ... antie-gaan" onclick="window.open(this.href);return false;)

Franciscus

#15 , 30 jun 2014 17:05

@ duma eens doen heb het ooit gedaan wegens pertinente onwettige info op een zestal gemeentelijke sites gevonden.
2 reageerden met zetten het direct recht - drie hebben nooit geantwoord en één wilde alleen maar ingaan op de vraag als ik mijn volledige info gaf dus naam adres en RR nummer want anders konden ze mij niet helpen.... mail terug ik help jullie en kunnen jullie me de wettekst eens geven waar staat dat ik die gegevens moet geven werd gevolgd door 2de mail met u dient uw enz enz op te geven.

Terug naar “Echtscheiding”