Verdeling schenkingen binnen huwelijk wettelijk stelsel

Kevin80
Topic Starter

Verdeling schenkingen binnen huwelijk wettelijk stelsel

#1 , 13 jun 2014 18:45

Beste,

Ik zit in een echtscheidingsprocedure verwikkeld en mijn ex-man blijft de verdeling van onze gemeenschappelijke tegoeden maar uitstellen.
We waren destijds gehuwd onder het wettelijk stelsel (geen latere wijziging of huwelijkscontract).
We hebben samen bouwgrond gekocht en daar een nieuwbouwwoning op opgericht.
Mijn ouders hebben een aanzienlijke som geld geïnvesteerd in de bouw van de woning, maar wel met als voorwaarde dat ze een levenslang recht van bewoning zouden krijgen van een (speciaal daartoe ingericht) gedeelte van de woning.
Ondertussen werd dit levenslang recht van bewoning teniet gedaan. Wel gaan we uiteraard mijn ouders moeten vergoeden voor de gedane investering en hen een nog verder te bepalen som moeten terugbetalen. Ik vermeld dit gewoon voor de volledigheid, maar hier stelt zich geen probleem.

Wel is het zo dat ook mijn grootmoeder een som geld schonk, door middel van een simpele overschrijving zonder mededeling op de gemeenschappelijke rekening van mijn ondertussen ex-man en mij.
Daarnaast schonk ook de vader van mijn ex-man gelden, die eveneens overgeschreven werden op onze toenmalige gemeenschappelijke rekening. Bij een aantal bedragen werd als mededeling 'onderhandse lening oprichting nieuwbouwwoning + adres' vermeld, maar op andere was er helemaal geen mededeling.

Mijn ex-man houdt nu echter voet bij stuk dat de gelden van zijn vader aan hem alleen toebehoren en dat hij van al de rest recht heeft op de helft. Ik dacht echter dat wanneer men gehuwd is onder het wettelijk stelsel en er geen schenkingsakte of zelfs document van bankgift bestaat, alles toch als gemeenschappelijk wordt beschouwd. Of ben ik fout?
Voor alle duidelijkheid, voor mij is het ook prima als mijn ex-man aanspraak maakt op de helft van de mij geschonken bedragen (door mijn grootmoeder en ook door mijn ouders want mijn ouders zullen niet de volledige som die ze geïnvesteerd hebben terugkrijgen omdat er verrekening zal gebeuren van de jaren dat ze er gewoond hebben).
Ik wil enkel dat het mes langs twee kanten snijdt en ieder krijgt waar men recht op heeft.
Mijn ex-man blijft echter maar dreigen en me bang maken waardoor ik niet meer weet wat mijn rechten precies zijn.

Alvast heel erg bedankt om mij hier wat meer info over te willen geven, dat waardeer ik erg!

Fijne avond!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jun 2014 18:30

Een schenking wordt aanzien als ten persoonlijke titel. U krijgt van uw ouders en grootmoeder. Hij krijgt van zijn vader. In principe wordt aan degene die het meest kreeg , het meerdere utigekeerd alvorens de rest verdeeld wordt. Hetgeen uw ouders willen verrekenen omdat zij er ook gewoond hebben , valt ten laste van beiden.
De idee van uw ex om zijn deel te ontvangen plus de helft van uw schenkingen is absurd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Simbad

#3 , 15 jun 2014 08:53

Beste,

Veel zal afhangen van de notaris waarbij je terecht komt. Ikzelf heb ook een schenking van mijn vader gekregen, waarvoor hij ook een korte schriftelijke verklaring heeft afgelegd, waarin ook de datum van overdracht vermeld werd. Evenwel : er stond geen datum bovenaan het document, waardoor de notaris dit bewijs geweigerd heeft omdat het document niet 'gedagtekend' was.

Evenwel, voor hetzelfde geld kan een andere notaris uw rekeninguittreksel aanvaarden. Justitie is een loterij en je bent overgeleverd aan de willekeur van juristen....
11 jaar vechtscheiding en het einde is nog niet in zicht
Meer dan 110 advocaten gecontacteerd
6 rechters hebben een uitspraak gedaan. 5 vonden het niet eens de moeite mijn argumenten te argumenteren
Conclusie ? Lees mijn posts

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”