Elektrische schok

Pascal_A
Topic Starter

Elektrische schok

#1 , 02 jun 2014 21:14

Beste,

Ik heb een kleine studio, waar ik een paar metalen kasten heb staan,
waarin synthesizers en elektronische muziekinstrumenten zijn ingebouwd.

De meeste van deze elektronische muziekinstrumenten hebben een metalen behuizing en zijn daarom geaard.

In april 2013 is er een schilder geweest die mijn studio kwam behangen.
Hij heeft ook een oude TL-lamp aan de muur verwijderd.
De schakelaar van de lamp heeft hij vervangen met een contactdoos.

Over de contactdoos:
Oorspronkelijk bestond deze uit een afdekplaat met 2 delen:
Onderaan een contactdoos met aarding en bovenaan de schakelaar.
Nu is dit:
Zowel onderaan als bovenaan een contactdoos met aarding.

Ik heb al een paar keer een elektrische schok gekregen van de metalen kast met de instrumenten die op deze contactdoos zijn aangesloten.

Ik heb een vermoeden dat de aarding van de contactdoos verkeerd is aangesloten of dat er iets mis mee is.

Wat kan ik nu best doen? De schilder dit in orde laten brengen? Of een elektricien vragen?
Kan ik van de schilder nog verwachten dat hij dit gratis hersteld indien er een fout aan de contactdoos is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 10 jun 2014 23:26

in plaats van een schilder aan de elektriciteit te laten werken, een elektricien dat laten doen voor uw studio in het nieuws komt wegens "brand veroorzaakt door kortsluiting".

berenod

#3 , 11 jun 2014 06:05

Er is een zeer goede reden waarom een elektricien een gereglementeerd beroep is en beroepskennis moet bewijzen alvorens hij zelfstandige mag worden, en een schilder niet!

Een slechte elektriciteitsjob is levensgevaarlijk (brand, elektrocutie), een slechte schildersjob is alleen maar niet zo mooi!

Reclame

zertyx
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 jun 2014 19:10

Klopt allemaal. Alleen zie ik persoonlijk niet in hoe iemand zich kan vergissen met betrekking tot de aarding aan een contactdoos, tenzij hij absoluut nihil kennis heeft.

In ieder geval dus een elektricien naar laten kijken en vragen naar de oorzaak. Het is mogelijk dat er al een ander bestaand probleem was, dat pas tot uiting kwam na de interventie van uw schilder (misschien was de vorige stekker bv. helemaal niet aangesloten op de aardingsdraad en heeft de schilder deze enkel aangesloten op de aanwezige geel-groene draad; en was er met die draad al een eerder probleem).

Oude Belg

#5 , 12 jun 2014 09:25

Als het een kort schokje is, te vergelijken met het schokje dat u soms krijgt bij het openen/sluiten van het autoportier, kan de oorzaak ergens anders liggen. U loopt door uw flat, en onbedoeld krijgt u een statische lading (op sokken lopen en vasttapijt bv). Als u dan uw geaarde kast aanraakt, wordt u ontladen met een schokje tot gevolg. Of de aarding aangesloten is kan u nakijken door de stroom te meten tussen de aarding en een van de geleiders van het stopcontact. Als de aarding aangesloten is krijgt u 130 volt of gaat de verliesstroomschakelaar eruit. Niet aangesloten : er gebeurt niets. Eenvoudige stroomtestertjes kosten vrijwel niets bij een doe-het-zelfzaak.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

edc1

#6 , 12 jun 2014 12:04

Het zou misschien niet slecht zijn om het op dit forum bij het juridische te houden. Wanneer ik de technische uitleg van 'Oude Belg' lees, dan krijg ik nog wat grijze haren erbij. Er is een groot verschil tussen het meten van stroom en het meten van spanning. 'Oude Belg' bedoeld dus het meten van de spanning. Hetgeen men meet is afhankelijk van de stroomleverancier. Bij mij thuis is dat bij een stopcontact tussen de ene geleider en de aarding: 220V en tussen de andere geleider en de aarding: 0V.

Terug naar “Gebrekkige Producten”