#8 , 17 jun 2014 07:37
Bij mij in mijn vonnis (gelijkmatige huisvesting) staat er ook dat ik "kostendelend samenwoon" en dat, aangezien mijn ex en ik gelijkaardige lonen hebben, daarom alle sociale voordelen en kinderbijslagen naar mijn ex moeten gaan. Wel is het zo dat ik geen alimentatie moet betalen.
Met het feit dat mijn ex een zeer goedkope sociale woning betrekt en ik met zware afbetalingen zit en ook alimentatie moet betalen voor kinderen uit een andere relatie, werd dan echter weer geen rekening gehouden.
De context bij mijn vonnis is evenwel anders: er werd, zoals ik reeds stelde, geen alimentatiebedrag uitgesproken.
Maar het feit dat alle kinderbijslag (rond 500 euro voor 3 kinderen) en voordelen naar mijn ex gaan, is volgens mij een verkapte vorm van alimentatie, die je bovendien fiscaal niet kan inbrengen.
Zeer vreemd alleszins dat dergelijke vonnissen worden uitgesproken aangezien de rechter de situatie van de nieuwe partner niet kent, die kan toch zorgbehoevend zijn of zelf kinderen hebben, enz....