Sorry voor het komen BEDERVEN van de pret!
Er is de wet en er zijn de feiten:
ps: Perfecte moordscenario: Iemand die zich op niet reglementaire wijze op de openbare weg bevindt,...mogen we overhoop rijden?
zoals u al stelde er is de wet en er zijn de feiten42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.
Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.
ik ben er gerust in42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
M.i. is dus niet het verkeerd oversteken van de vrouw van doorslaggevend belang maar wel de (overdreven)snelheid.
zeg maar tegen vader dat hij verkeerd isWij leven hier in een 1richtingsverkeer straat ^^ en om onze straat in te rijden moeten wij rechts afdraaien.
Nu gebeurt het wel eens dat er een auto de verkeerde kant oprijdt.
Mijn vader zegt dat wij dan in fout zijn omdat we geen voorrang van rechts hebben gegeven.
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Om veilig te kunnen stoppen, bij een snelheid van 50 km en in normale omstandigheden, is een remafstand nodig van 30 m, bij een nat wegdek wordt dat al bijna 50 m.Te snelle conclusie me dunkt: de dame reed 50 ipv de toegelaten 70.
Men is niet verplicht te stoppen voor een zebrapad, tenzij er voetgangers aanstalten maken om over te steken. Men is wel verplicht van voorzichtig te zijn; Mevrouw reed 20 km onder de wettelijke limiet, ik kan me niet inbeelden dat dit zou worden gezien als onvoorzichtig rijgedrag.
Ik hoop dat je geen politierechter wordt, Lex, ik zou niet graag moeten voorkomen (en ik ben een halve vaste klant bij het boetefonds, jammer genoeg)
Poster verklaarde in zijn pv dat hij het slachtoffer te laat zag.Houd er wel rekening mee dat het van rechter tot rechter afhangt hoe zij de zwakke weggebruiker benaderen (sommige zijn hier heel strikt in).
Wie niet oversteekt op de daarvoor voorziene ruimte (het zebrapad) maakt zich schukdig aan een verkeersovertreding. Indien men daardoor schade heeft geleden zal de aansprakelijkheid van de aanrijder, indien hem zelf geen fout kan worden aangewreven, niet worden weerhouden.Kan u eens verklaren hoe je van op een afstand van 50 m tussen en over geparkeerde auto’s(verhaal speelt zich af in bebouwde kom) kunt zien of er een voetganger aanstalten maakt om over te steken?
Ik kan het in ieder geval niet en dan zit er niets anders op dan mijn snelheid te matigen bij het naderen van een zebrapad/kruispunt.
ik zie nog een foutje van de voetgangsterIk heb haar welliswaar te laat opgemerkt, daar het donker was, en het regende, en zij daarbij nog is donker gekleed was.