Problemen met gsm

Karlien
Topic Starter

Problemen met gsm

#1 , 01 mar 2008 20:11

Hoi,

Begin januari kocht bij de Mediamarkt een gsm van 99 €. Nog geen drie weken later haal ik die uit mijn tas met een gebroken scherm. Er was niets abnormaals mee gebeurt, hij had enkel in mijn tas gezeten om mee te nemen naar het werk. Omdat het volgens mij normaal is dat je van een gsm verwacht dat je die kan transporteren zonder dat hij uit elkaar valt en omdat hij nog geen maand oud was heb ik hem bij de Mediamarkt binnen gedaan om te repareren onder de garantie. Daar vragen ze: "Is hij gevallen?." Ik zeg nee en leg het uit. Alles in orde, ik krijg wel een papiertje mee waarop staat dat "het recht op garantie moet worden gecontroleerd."

Drie weken later krijg ik plots een brief waarin staat dat ik moet aanduiden wat ik "wens": de gsm laten repareren voor 108 € (dus meer dan hij waard is), de gsm ongerepareerd terug krijgen of hem laten vernietigen. Beide laatste opties kosten 50 € voor de "reeds gemaakte kosten". Niks verdere uitleg, niks contactpersoon. Ik bel naar de winkel en "klachten moeten per e-mail". Ik stuur een e-mail waarin ik zeg dat ik niet akkoord ga en dat voor gebreken vastgesteld binnen de zes maand de automatische garantie geldt, tenzij duidelijk bewezen wordt dat het defect niet bestond bij aankoop en dat ik in dat geval het bewijs wil zien. Geen antwoord. Tot daar hun bewering op hun website dat alle e-mails binnen de twee werkdagen beantwoord worden.

Ik heb geen zin om dergelijke exorbitante bedragen te gaan betalen, vooral niet aangezien ze met geen woord gerept hebben over mogelijke kosten toen ik hem binnendeed.

Kan ik eisen dat ze de gsm zonder kosten teruggeven?

Wat kunnen ze doen als ik niet betaal?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 03 mar 2008 14:05

Beste,

Uw geval lijkt me een beetje kantje boordje ... in die zin dat een scherm niet zomaar breekt. Misschien is het bij een bruuske beweging tegen een hard ander voorwerp aangeslagen in uw tas en is het daardoor gebroken. Indien de GSM in een speciaal tasje zat, zou het beter beschermd zijn ... maar u kunt moeilijk bewijzen dat dat het geval was.

Ik zou alvast nog eens Mediamarkt contacteren, maar dit keer aangetekend. Stuur een brief waarin u nogmaals uw verhaal doet, zegt dat u het defect abnormaal vindt en dat u een kosteloze herstelling of terugbetaling vraagt. Zeg er eventueel ook bij dat u een kopie van uw brief naar de economische inspectie zult sturen (en doe dat ook).

Ik heb het een week geleden zelf aan de stok gehad met Mediamarkt en heb wat moeten doordrammen en zeuren in het "service-kotje" naast de winkel. Ik heb uiteindelijk toch gelijk gekregen. Het bedrag was wel lager ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lex

#3 , 03 mar 2008 14:32

Ieder doet natuurlijk zijn goesting, maar ik geef liever een paar euro meer uit bij mijn plaatselijke electronica boer, die me een service geeft, dan cash & carry te kopen.

Voor een inktpatroon zou ik nog eens in de MM binnenspringen, maar das dan ook alles wat ik er zou kopen.

Nu ik eraan denk, er was een tijdje geleden op www.radio1.be , in Peeters & Pichal, heel wat te doen over de service van de METRO Group winkels (MM, Makro,Saturn)

Reclame

mapleleiah

#4 , 03 mar 2008 14:35

Ieder doet natuurlijk zijn goesting, maar ik geef liever een paar euro meer uit bij mijn plaatselijke electronica boer, die me een service geeft, dan cash & carry te kopen.

Voor een inktpatroon zou ik nog eens in de MM binnenspringen, maar das dan ook alles wat ik er zou kopen.

Nu ik eraan denk, er was een tijdje geleden op www.radio1.be , in Peeters & Pichal, heel wat te doen over de service van de METRO Group winkels (MM, Makro,Saturn)
Voor een deel heb je gelijk ... maar ik heb in mijn omgeving ook al genoeg verhalen gehoord van mensen die ook garantieproblemen hebben bij lokale kleinere dealers. Service is gewoonweg tegenwoordig soms echt veelgevraagd.

Anderzijds heb ik met bepaalde ketens ook hele goede ervaringen. Ik heb onlangs nog een hele goede service gekregen bij Vandenborre, ondanks het feit dat het al buiten garantie was. En ook over ALDI ben ik altijd tevreden geweest.

Lenny

Lex

#5 , 03 mar 2008 15:09

Bij Aldi krijg je idd. een omruilgarantie zonder veel blabla, idem voor producten bij Collishop.

Probleem in het verhaal van Karlien...wat is er gebeurd?
Glas breekt niet uit eigen beweging en dan begint het...herstellen is veel te duur, een expertise laten uitvoeren en een rechtzaak beginnen nog veel duurder.

Wat de kosten betreft voor het opmaken van een bestek, zie de algemene voorwaarden op de (herstel)bon.

mapleleiah

#6 , 03 mar 2008 15:27

Probleem in het verhaal van Karlien...wat is er gebeurd?
Glas breekt niet uit eigen beweging en dan begint het...herstellen is veel te duur, een expertise laten uitvoeren en een rechtzaak beginnen nog veel duurder.
Dat zei ik dus ook al ... als de verkoper begint aan te brengen dat het gebrek niet "zomaar" ontstaan kan zijn, dan is het hek van de dam ... Zij zullen makkelijk zeggen dat de GSM gewoon gevallen is of een slag heeft gekregen en dan is het moeilijk gelijk te halen.

Maar ik zou het dus toch proberen ... een aangetekende brief met ontvangstbewijs kost ongeveer 5 euro ... da's geen fortuin. En enkele mailtjes weg en weer naar de economische inspectie kosten niets.

Het kan wel zijn dat je LANG gaat moeten wachten op een oplossing.

In een conflict met SN Brussels Airlines (toen nog Virgin) i.v.m. vertragingen en niet uitgedeelde drankbonnen heb ik 2 aangetekende brieven moeten zenden, verschillende keren mailen naar de bevoegde inspectie ... maar na 11 maanden heb ik gelijk gekregen en een vergoeding ontvangen.

Lenny

j.demoor

#7 , 03 mar 2008 16:04

“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.§ 2. In de garantie :- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de INHOUD van de garantie EN de essentiële GEGEVENS vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.§ 3. Op verzoek van de consument moet de garantie hem schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke DUURZAME drager beschikbaar worden gesteld.Wanneer de verkoopovereenkomst schriftelijk is, behoudt ze in ieder geval de inlichtingen bedoeld in § 2.§ 4. Indien een garantie niet conform de vereisten bepaald in §§ 2 en 3 is, doet zulks op generlei wijze afbreuk aan het recht van de consument om de naleving ervan te eisen.Zulks geldt eveneens wanneer de garantie niet conform is aan de eisen voorzien in artikel 13, eerste lid, van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument.”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf zorgvuldig of hieraan voldaan is en wat voornoemde INHOUD en GEGEVENS zijn.

Een website is m.i. geen duurzame drager.

Bij OVERTREDING van voornoemde bepalingen kan u zich wenden tot :Algemene Directie Controle en Bemiddeling op http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Karlien
Topic Starter

#8 , 04 mar 2008 12:57

Bedankt voor de antwoorden.

Ondertussen heb ik antwoord gekregen waarin het er eigenlijk op neer komt dat ze alle verantwoordelijkheid doorschuiven naar het "erkend herstelpunt", en ze gaan daar wat meer informatie vragen. Ik zou er nog kunnen inkomen dat ze hem niet gratis repareren als ze daar een gegronde reden voor kunnen geven, maar ik vind het zo erg dat ze nooit gezegd hebben dat het al zoveel geld zou kunnen kosten om gewoon te kijken of de garantie geldig is.
Wat de kosten betreft voor het opmaken van een bestek, zie de algemene voorwaarden op de (herstel)bon.
Op de bon die ik teruggekregen heb staat er inderdaad dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, maar er staat nergens wat die zijn of waar je die kan vinden. En de verkoper heeft er ook met geen woord over gerept.

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 mar 2008 13:09

Ik heb gemerkt dat het woord "Test Aankoop" soms deuren doet opengaan binnen ketens zoals MediaMarkt...

Hoegenaamd geen juridische tip, maar misschien/hopelijk wel praktisch.

ZeddLeppelin

#10 , 10 mar 2008 13:22

Misschien dat Test-Aankoop deuren doet opengaan, dreigen met een klacht bij Economische Zaken en het neerleggen van die klacht, verandert niets aan de onwillige houding van MediaMarkt. Mij zien ze daar niet meer terug voor elektronica.

Terug naar “Gebrekkige Producten”