Financiele zorgen in ouder/kind relatie

Draakje
Topic Starter

Financiele zorgen in ouder/kind relatie

#1 , 29 feb 2008 18:37

Een collega van mij die nog thuis woont maar wel meerderjarig is (20), vreest dat ze in een lastig parket zit.

Haar ouders hebben een eigen zaak (ik weet alleen niet onder welke vorm) en ze hebben zowel daar als thuis (electriciteits etc) heel wat schulden lopen. Ook bij vrienden/kennissen waarvan ze geld geleedn hebben.

zonder even in te gaan op de reden waarom of hoe (want dat is een verhaal apart) :
Mijn collega heeft, omdat zij de enige nog thuis wonende dochter is (er zijn nog drie of vier andere kinderen die het huis al uit zijn), grote delen van die schulden afbetaald van haar eigen inkomen. Ze heeft zelfs een lening bij de bank afgesloten om een deel van de schuld te kunnen betalen.

Ze heeft nu een relatie die serieuze vormen aanneemt - ze hebben trouwplannen volgend jaar.

Nu is zij bang dat als zij thuis weg gaat, en haar ouders de lopende schulden niet betalen, zij alles bij haar zullen komen halen. Hoofdreden om dat te denken is dat alle betalingen altijd al via haar bankrekening zijn gegaan. Buiten die ene lenig heeft ze echter wel geen enkel contract ondertekend of medegetekend of zich borg gesteld voor eender welke schuld. En die ene lenig is bijna afgelost.

Mijn vraag is : klopt dit?

Kunnen de schuldeisers bij haar verhaal gaan maken als de ouders niets meer betalen omdat zij nog thuis woont en een inkomen heeft?
There is always hope...
(Gandalf)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 mar 2008 12:03

“Art.1236...De verbintenis kan zelfs voldaan worden door een derde die daarbij geen belang heeft, mits die derde in naam en tot kwijting van de schuldenaar handelt of mits hij, handelende in zijn eigen naam, niet in de rechten van de schuldeiser gesteld wordt.”(Burgerlijk Wetboek).

Ten aanzien van de schuldeisers van haar ouders is uw collega een DERDE.Door die betalingen wordt zij geen schuldenaar van hun schuldeisers.Ook het inwonen bij haar ouders maakt haar niet tot schuldenaar van haar ouders schuldeisers.

Bij boedelvermenging is er wel een risico van beslag op de goederen van uw collega waarvan zij niet bewijzen kan dat deze haar eigendom zijn.

Reclame

Terug naar “Andere”