Mijn fout, heb niet genoeg genuanceerd en baseerde mij op een artikel uit de Standaard dat nog in mijn gedachten zat (DS 2/10/2012 - "
http://www.standaard.be/cnt/dmf20121001_00318831 ).
Ik heb het even nagegaan.
Vrijwilligers blijken inderdaad sedert 2009 toegelaten te zijn (Wet van 14 april 2009 houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen).
Echter is dit niet het geval bij lokale en provinciale verkiezingen: hier is het risico reëel dat de vrijwilligers de stemming beïnvloeden in het voordeel van een bevriende politicus. Bij deze verkiezingen geldt het Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Dit decreet bepaalt in art. 37 § 2, vierde lid, de personen die kunnen worden aangewezen als voorzitter of bijzitter (samenlezing met art. 44):
1° de magistraten van de rechterlijke orde;
2° de gerechtelijke stagiairs;
3° de advocaten en de advocatenstagiairs volgens hun inschrijving op het tableau of de lijst van stagiairs;
4° de notarissen;
5° de gerechtsdeurwaarders;
6° de personeelsleden van de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten, provincies, gemeenten en openbaar centra voor maatschappelijk welzijn;
7° het onderwijzend personeel.
Als dat nodig is, kunnen ook andere gemeenteraadskiezers worden aangewezen.
In tegenstelling tot de lijst vermeld in het Kieswetboek, zijn vrijwilligers hier niet vermeld.