Moonlady,
los van de problematiek van de 'slapende' notaris, is er wel één ding waar ik je niet helemaal in volg. Dat is in eerste instantie mijn probleem
maar misschien doet het je wat rustiger worden in je hoofd.
Ik begrijp uit je topics dat jij na de feitelijke scheiding in het echtelijke huis bleef wonen, en dat kost je 900 euro per maand. Je schrijft dat je dus zijn helft betaalt en dat hij je daarvoor moet vergoeden. Dat is -dacht ik- een foutieve veronderstelling. Je ex woont niet meer in het huis en dient dus een andere woning te betalen. Meestal wordt er dan afgesproken dat ieder de door hem/haar bewoonde woning betaalt. Je kan vragen dat je ex de helft van die 900 euro betaalt, maar dan kan hij op zijn beurt huurvergoeding eisen.
Ik denk dus dat je de zaak verkeerd ziet wanneer je blijft zeggen dat je ex daar mee in moet betalen. Los van de wansmakelijke praktijken die je hierboven vermeld, heeft de financiële kant van de zaak daar niets mee te maken...
Wat betreft de verhuurgelden: denk eraan dat je keuze om bij je nieuwe partner te gaan wonen, niet op je ex-partner kan verhaald worden. Ik bedoel: jij mocht in het huis blijven wonen aan 900 euro/maand. Beslis jij om ergens anders te gaan wonen, dan is dat jouw keuze. Maar het lijkt me niet onlogisch dat er dan wel verwacht wordt dat jij de kosten van dat huis blijft betalen... Verhuur jij intussen dat huis, dan lijkt het me inderdaad een goed idee dat de huurgelden op een 'veilige' rekening worden gestort (anders kan jij er mee gaan lopen, terwijl je ex er ook voor een deel recht op heeft. En dat heeft hij, zeker wanneer je anderzijds verwacht dat hij de helft van die 900 euro zou moeten betalen!).
Bij de vereffing-verdeling kan je perfect aangeven dat jij 900 euro per maand afbetaalt aan de bank; en dat je tegelijkertijd huurgelden stortte twv 975 euro per maand. En dan maar hopen dat je nieuw aangestelde notaris de bomen nog door het bos ziet
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...