verhogen van oprit

mosti
Topic Starter

verhogen van oprit

#1 , 11 mei 2014 07:19

Wij wonen op een berg (heuvel). Wij wonen iets lager dan onze buur. Hij moet sowieso ophogen gezien zijn aanbouwbuur heeft opgehoogd.
We zien echter zijn teerpapier uit de muur zitten en hij moet zeker 30 tot 50 cm verhogen.

We hadden voordien al gezegd tegen hen dat we als afscheiding onderaan zeker een betonplaat wilden onderaan omwille van het neerkomende water.
Nu zegt onze tuinarchitect echter dat zo'n betonplaatje van een paar cm's dik dat niet zo ver onder de grond zit geen pak aarde van 30 cm en meer kan tegenhouden.
Hij stelt voor om daar L-vormige betonconstructies te laten plaatsen (op grond van buur natuurlijk) zodat we op onze twee oren kunnen slapen.

Onze buur is echter groen tot achter zijn oren en ver daarbuiten (twee auto's dat vindt hij nog wel net kunnen maar soit) en ik denk dat hij dit niet zal willen doen.
Wij willen natuurlijk niet met de gebakken peren zitten binnen een aantal jaar als alles naar beneden komt via onze oprit.

Kunnen we hem verplichten om dergelijke maatregelen te nemen?
Zijn wij verplicht om mee te betalen hieraan?
Indien wij dat niet kunnen, kunnen wij hem vooraf iets laten tekenen waaruit blijkt dat hij aansprakelijk is als het mis loopt?
Hoeveel mag onze buur eigenlijk ophogen thv het straatniveau?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 11 mei 2014 11:21

Hij mag zoveel ophogen als hij wil. Voor elke reliëfwijziging van meer dan 50 cm op een kleine oppervlakte is een bouwvergunning nodig.

Buur zal wel maatregelen nemen dat de afsluiting het houd. Hij zal dit ook zelf betalen. Neem wat duidelijke foto's van de huidige toestand en bewaar die goed. U kan hem niets verplichten er zijn wel goedkopere middelen om die grond tegen te houden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2014 12:25

Gebuur moet zijn grond en zijn regenwater op zijn eigendom houden, en mag die niet laten afvloeien via uw grond. Hoe hij dat doet is zijn zaak. Hem nu gaan verplichten bepaalde werkwijzen en/of materialen te gebruiken kan u later zuur opbreken als ze toch niet zouden werken.

Reclame

mosti
Topic Starter

#4 , 13 mei 2014 12:55

Iemand een idee wat die zogenaamde goedkopere manieren zijn om dit op te lossen? Zoals ik reeds eerder zei: betonplaat alleen houdt de grond niet tegen.
Chantika?
Ik weet echt niet of hij die maatregelen zal nemen, mijn buur. Ik veronderstel dat je dat eerst moet doen vooraleer een afsluiting te plaatsen en niet andersom?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2014 13:48

een terplaatse gegoten betonbalk kan al helpen, als hij diep genoeg verankerd zit in de ondergrond

mosti
Topic Starter

#6 , 13 mei 2014 23:31

daar zeg je het weer, hoe kan je een groene jongen overtuigen om zijn grond op te hogen met beton?

Turaki

#7 , 14 mei 2014 09:58

Spreek uw brandverzekering aan, laat deze een PB opmaken van de huidige situatie door een expert, en zodra u schade heeft (grond die afkolft op uw grond, of water) spreekt u opnieuw uw verzekering aan om de schade te laten herstellen op kosten van de buurman.

mosti
Topic Starter

#8 , 14 mei 2014 21:54

@turaki: ken je iemand in dergelijk of vergelijkbaar geval die dit zo gedaan heeft? Bedoel, kun je dit geval staven? Verzekeringen zijn dikwijls al zo moeilijk en dit is een berekend risico.

Turaki

#9 , 14 mei 2014 22:32

Zelf nog geen ervaring mee, maar onze makelaar heeft ons verzekerd dat dit wel mogelijk was, en dat dit geen probleem vormde.

chantika

#10 , 15 mei 2014 10:57

- om de 50cm een paal van 6x6cm azobe (1/3 bovengronds,2/3 ondergronds); je kan die gemakkelijk kloppen met een palenstamper (te huur + compressor en een paar boterhammekes smorgens meer)
- dan azobe strips van 2.5cmx 10cm op 3-4m
- vastvijzen met inox vijzen
- niet behandelen.

De azobe kan je ook tweedehands vinden scheepshout en wrakhout is zeer mooi.

U mag deze aan U kant plaatsen maar kan de buur hier niet toe verplichten. Dan moet je niet meer op die lelijke betonplaten kijken .

mosti
Topic Starter

#11 , 15 mei 2014 19:32

ah, ik mag weer opdraaien voor de kosten die een ander eigenlijk zou moeten betalen? Ik zal die azobestrips eens bespreken met onze tuinaannemer.

mosti
Topic Starter

#12 , 15 mei 2014 19:36

Die azobe boorden gaan dan wel lang mee, na verloop van tijd kunnen ze scheuren of als je er per ongeluk op trapt, breken ze vrij gemakkelijk.

Niet echt een duurzame oplossing als je het mij vraagt.

chantika

#13 , 15 mei 2014 20:54

http://nl.wikipedia.org/wiki/Azob%C3%A9

http://www.houtinfo.nl/toepassingen/hou ... detail/233

Houtsoort: Balau/Bangkirai/Selangan batu
Is ook geschikt maar veel duurder . Dit gebruikt men voor die mooie terrastegels.

http://www.houtinfo.nl/toepassingen/hou ... detail/236

Ook zou je kunnen gebruik maken van oude trein wagon vloeren of zelfs liggers van rails. Maar dit is dan weer niet geschikt voor de groenen. Deze zijn behandeld en vervuilen de bodem.

mosti
Topic Starter

#14 , 16 mei 2014 05:52

Feit is: 't zijn nogal moeilijke: t'mag zeker al niet chemisch behandeld zijn en geld uitgeven dat is bij hen ook al uit den boze. En dan maar zeggen dat ze ons al veel voorstellen gedaan hebben en dat WIJ nooit akkoord gaan. Veel blijft er niet over hoor om mee akkoord te gaan; weinig voorstellen zijn EN goedkoop EN (in hun ogen) groen EN (dan voor ons) duurzaam en onderhoudsvriendelijk.

chantika

#15 , 16 mei 2014 09:37

Jullie passen dan zeer goed bij elkaar. 30 tot 50 cm ophogen is niets.

Terug naar “Archief”