#14 , 10 jan 2012 13:33
Sorry, hoor, maar in mijn sector (ik werk in een multinational en heb contacten met leveranciers) is het niet ongebruikelijk dat we een proof-of-concept vragen voor er bepaalde contracten opgesteld worden. Als een contract over meer dan 500.000 € gaat (toch de prijs van een behoorlijk huis), zal een potentiële leverancier toch al één en ander op voorhand uitgewerkt en ons gepresenteerd moeten hebben, voor hij kans maakt zo'n contract binnen te halen, hoor. En neen, wij hebben nog nooit betaald voor dit "voorbereidende" werk van leveranciers. Sommige van die leveranciers krijgen ook helemaal geen contract omdat de proof-of-concept niet sterk genoeg was. We hebben nog nooit meegemaakt dat een leverancier toch een factuur stuurde voor dat voorbereidende werk (als ze dit zouden doen, kunnen ze toekomstige opdrachten ook wel op hun buik schrijven). Dit is een normale gan van zaken in "bedrijf-bedrijf relaties". Maar in "particulier-bedrijf relaties" is het blijkbaar NIET normaal dat iemand waarmee je een serieus contract wil afsluiten, op voorhand kosteloos bewijst geschikt te zijn voor een job.
Nog iets anders: ik heb in héél mijn leven toch al enkele sollicitatiegesprekken gehad. Ik heb deze nog NOOIT aangerekend aan potentiële werkgevers. Nochtans heb ik daar ook mijn tijd ingestoken.
Dus GT, uw stelling dat ALLE inspanningen betaald moeten worden, daar ga ik niet mee akkoord. Ik zie dan ook niet in waarom een architect, die, laat ons eerlijk zijn, rijkelijk zijn boterham verdient (beter dan de gemiddelde "werkmens"), voorbereidende gesprekken niet gratis zou kunnen doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!