Tegenpartij gaat in beroep...

Petmans
Topic Starter

Tegenpartij gaat in beroep...

#1 , 07 mei 2014 12:22

Beste,

Nog enkele vraagjes:

De Vrederechter heeft ons gelijk gegeven in een huurgeschil.
De tegenvordering van de verhuurder is ongegrond verklaard. Hij vroeg o.a. zo'n 8000 euro aan ons.

Hierdoor moet de verhuurder ons zo'n 2200 euro (waarvan 1300 euro, de volledige, huurwaarborg die moet worden vrijgegeven).

Het vonnis is uitvoerbaar bij voorraad.

De advocaat van de verhuurder heeft nu echter via mail laten weten dat hij in beroep zal gaan...("Het verzoekschrift tot hoger beroep zal eerstdaags neergelegd worden ter griffie.")

=> Het vonnis is nog niet betekend, doe ik er goed aan om dit toch nu al te laten doen? (krijg ik dan die 2200 euro?)
=> Mag de verhuurder in beroep gaan: 2200 euro - 1300 euro (huurwaarborg) = 900 euro. => Bij een vonnis onder de 1850 euro kan er niet in beroep gegaan worden? Klopt dit, en kan ik zo het beroep tegenhouden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Petmans
Topic Starter

#2 , 07 mei 2014 14:11

"uitvoerbaar bij voorraad" = "voorlopig uitvoerbaar."
Dit betekent dat de verhuurder ook al zou hij hoger beroep tegen dat vonnis hebben ingesteld, al door u gedwongen kan worden te betalen.
Een betekening is aldus overbodig.
Kan je hier iets meer uitleg rond geven? (Hoe kan ik de verhuurder dwingen te betalen zonder het vonnis te laten betekenen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2014 14:16

De voorlopige tenuitvoerlegging geschiedt op risico van de partij die de tenuitvoerlegging vraagt. Als het vonnis in beroep hervormd wordt is deze partij schadevergoeding verschuldigd voor de tenuitvoerlegging. Denk dus goed na voorleer tot tenuitvoerlegging van het vonnis van de vrederechter over te gaan.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 07 mei 2014 16:03

Opgepast.

Uitvoerbaarheid bij voorraad betekent niet dat er geen bijstand van een gerechtsdeurwaarder meer nodig zou zijn. Waar het hoger beroep de uitwerking van het eerste vonnis gewoonlijk schorst, vormt de uitvoerbaarheid hier de uitzondering op.

U hoeft dus de uitspraak in graad van beroep niet af te wachten om al tot uitvoering (betekening) te kunnen overgaan. Wordt het vonnis in graad van beroep hervormd, dan moet u natuurlijk wel terugbetalen wat u reeds ontving.

Als de tegenpartij echter weigert het vonnis vrijwillig uit te voeren (ook al is het uitvoerbaar bij voorraad), moet er sowieso betekend worden.

Pas dan kan de tegenpartij verplicht worden tot betaling over te gaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Petmans
Topic Starter

#5 , 07 mei 2014 18:48

=> Mag de verhuurder in beroep gaan: 2200 euro - 1300 euro (huurwaarborg) = 900 euro. => Bij een vonnis onder de 1850 euro kan er niet in beroep gegaan worden? Klopt dit, en kan ik zo het beroep tegenhouden?

Weet iemand hier raad mee?

VDG2

#6 , 07 mei 2014 19:14

Het is de waarde van de vordering die telt, niet van de uitspraak.
http://www.elfri.be/waarde-van-een-vordering" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”