Situatieschets: Eind 2009 ben ik door een rood licht gereden en hiervoor voor de politierechtbank Vilvoorde verschenen eind 2010. Daar werd ik veroordeeld tot het betalen van een geldboete. Tot op heden heb ik hier niets meer van gehoord.
Vandaag ontvang ik plots een (doodgewone) enveloppe in de bus met daarin een brief van gerechtsdeurwaarder X, met de titel "laatste waarschuwing" en een opsomming van deze kosten:
02/11/2010: Geldboete 220 EUR
02/11/2010: Speciaal Fonds 137.50 EUR
02/11/2010: Kosten 54.29 EUR
Vervolgens:
24/03/2014: Aanmaning 21.59 EUR
05/05/2014: Inningsrecht 14.01 EUR
05/05/2014: Aanmaning 21.59 EUR
Totaal van 468.98 EUR
Zoals eerder gezegd, is dit het eerste dat ik hiervan verneem sinds de rechtzaak eind 2010. Ik heb géén eerdere uitnodiging tot betaling nóch aanmaningen ontvangen. Nu plots steekt hier een simpele enveloppe in de bus met mijn "laatste waarschuwing"?? De brief eindigt met "om die aanzienlijke uitvoeringskosten te besparen, verzoek ik u dan ook nog een laatste maal voormeld bedrag uiterlijk binnen de acht dagen, te rekenen vanaf heden, te storten of over te schrijven..."
Ik vind dit wel héél straf! Moeten zo'n zaken niet per aangetekende brief? En wat kan ik hier tegen doen, ik kan uiteraard niet bewijzen dat ik hier eerder niets over heb ontvangen? Maar ik vind het wel straf dat zij zomaar eventjes 21.59 EUR mogen aanrekenen voor een simpel envelopje op te sturen (portkosten 0.66 EUR staan vanvoor op de enveloppe) en vervolgens staan beweren dat ik al X keer verwittigd ben! Zo kan ik ook geld verdienen, waar mag ik tekenen?
Ik ga morgen eens bellen naar deze gerechtsdeurwaarder maar ik weet nu al dat ik daar niks mee zal bereiken... Wat stellen jullie voor? Alvast bedankt!