Geen eerdere berichtgeving ontvangen van gerechtsdeurwaarder

phase
Topic Starter

Geen eerdere berichtgeving ontvangen van gerechtsdeurwaarder

#1 , 06 mei 2014 20:14

Situatieschets: Eind 2009 ben ik door een rood licht gereden en hiervoor voor de politierechtbank Vilvoorde verschenen eind 2010. Daar werd ik veroordeeld tot het betalen van een geldboete. Tot op heden heb ik hier niets meer van gehoord.

Vandaag ontvang ik plots een (doodgewone) enveloppe in de bus met daarin een brief van gerechtsdeurwaarder X, met de titel "laatste waarschuwing" en een opsomming van deze kosten:

02/11/2010: Geldboete 220 EUR
02/11/2010: Speciaal Fonds 137.50 EUR
02/11/2010: Kosten 54.29 EUR

Vervolgens:

24/03/2014: Aanmaning 21.59 EUR
05/05/2014: Inningsrecht 14.01 EUR
05/05/2014: Aanmaning 21.59 EUR

Totaal van 468.98 EUR

Zoals eerder gezegd, is dit het eerste dat ik hiervan verneem sinds de rechtzaak eind 2010. Ik heb géén eerdere uitnodiging tot betaling nóch aanmaningen ontvangen. Nu plots steekt hier een simpele enveloppe in de bus met mijn "laatste waarschuwing"?? De brief eindigt met "om die aanzienlijke uitvoeringskosten te besparen, verzoek ik u dan ook nog een laatste maal voormeld bedrag uiterlijk binnen de acht dagen, te rekenen vanaf heden, te storten of over te schrijven..."

Ik vind dit wel héél straf! Moeten zo'n zaken niet per aangetekende brief? En wat kan ik hier tegen doen, ik kan uiteraard niet bewijzen dat ik hier eerder niets over heb ontvangen? Maar ik vind het wel straf dat zij zomaar eventjes 21.59 EUR mogen aanrekenen voor een simpel envelopje op te sturen (portkosten 0.66 EUR staan vanvoor op de enveloppe) en vervolgens staan beweren dat ik al X keer verwittigd ben! Zo kan ik ook geld verdienen, waar mag ik tekenen?

Ik ga morgen eens bellen naar deze gerechtsdeurwaarder maar ik weet nu al dat ik daar niks mee zal bereiken... Wat stellen jullie voor? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2014 21:15

Neen moet niet per AS. En de DW moet daarvoor ook werk verzetten en dat zijn ook kosten
Trouwens volgens mijn heel bescheiden mening krijgt u na de feiten een afschrift PV met antwoordblad.
Daarna krijgt u (meestal) een voorstel dot Onmiddellijke Betaling ( inning)
Daarna verhoogt het bedrag en komt er een brief van het Parket voor een Minnelijke Schikking.
Daarna stuurt het parket de politie met een kantschrift om u te horen. U wordt daarvoor door de kwartierinspecteur uitgenodigd met een briefje in de bus.
Dan wordt u gedagvaard ...dat is ook per brief.
Dan is er een vonnis.
Indien moet betaald worden krijgt u daarvoor dikwijls via de kwartierinspecteur (kantschrift) het document om te betalen.
enz

U hoeft dus niet te betalen en kan de zaak zo op zijn beloop laten.
Dan wordt u en uw voertuig gesignaleerd en kan u bij elke politiecontrole ineens alle kosten ophoesten.*
*Regelgeving in grote lijnen

phase
Topic Starter

#3 , 06 mei 2014 21:30

Beste Franciscus,

Alvast bedankt voor uw reactie, ik apprecieer uw feedback, doch niet het geen u insinueert, namelijk dat dit allemaal maar aan mijn eigen grove nalatigheid zou liggen... En het dan nog een beetje in het belachelijke trekken en stellen dat ik de zaak maar op z'n beloop moet laten... Als ik weet dat het aan mij ligt, dan zou ik hier immers niet komen posten... Maar toch bedankt voor de les "hoe het normaal gaat" en de portie "judgement".

Bij rood licht wordt men nagenoeg automatisch gedagvaard, dit heb ik toen te weten gekomen omdat ik zelf verbaasd was dat ik geen voorstel tot onmiddellijke inning kreeg. Ik héb trouwens ook de situatie uitgelegd via het antwoordblad. Het gevolg was de dagvaarding... Het gebeurde per ongeluk omdat ik werd afgeleid door een gevaarlijke verkeerssituatie op het rijvak naast mij, ik werd afgeleid en schrok waardoor ik op mijn beurt zelf een gevaarlijke situatie creëerde, weliswaar onbewust... Ik ben toen verdedigd geweest door een advocaat aangesteld door mijn verzekeraar (rechtsbijstand), maar hier heb ik ook geen bijkomende info van ontvangen na afloop. Het zou me sterk lijken dat men mij niet rechtstreeks contacteert.

Ik ben hier alleszins niet gekomen om een beoordeling te krijgen over wat u vindt van de geschetste situatie of wat u denkt dat de normale gang van zaken is, of wat u denkt dat ik verkeerd heb gedaan... En ik vind het nota bene ook volstrekt normaal dat ik de opgelegde boete moet betalen.

Wat ik NIET normaal vind, is dat ik er al die tijd niets van te horen kreeg sinds de rechtzaak, dat hier nu plots een "laatste waarschuwing" in de bus steekt, terwijl ik tevoren niets van communicatie heb ontvangen. En dat mij blijkbaar aanmaningskosten worden aangerekend voor wat mij meerdere aanmaningen lijken, terwijl ik nooit iets heb ontvangen. Of het zou moeten zijn dat ik het verkeerd begrijp en dat dit een normale gang van zaken is?

Dus nogmaals mijn vraag: Kan ik dit ergens aankaarten? Want dit lijkt me verre van rechtvaardig...
Laatst gewijzigd door phase op 06 mei 2014 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2014 21:41

Uw advocaat zal vonnis hebben gekregen.
In principe kan u navragen bij dienst penale boete van het arrondissement waar de feiten zich hebben afgespeeld.

U kan vriendelijk aan DW vragen hoe en wie u al zou moeten in kennis gesteld hebben zo ter wijze van betalen.
Al eens lezen.
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/file/Home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gerechtsdeurwaarders.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... ijnen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

phase
Topic Starter

#5 , 06 mei 2014 21:48

Bedankt voor de info Franciscus, ik begrijp dus dat ik er weinig aan kan doen maar dan ga ik dat eens bekijken en contact opnemen om te zien waar het is mis gelopen.

Terug naar “Archief”