boedelverdeling: wat met goederen die niemand wenst?

Dolby2005
Topic Starter

boedelverdeling: wat met goederen die niemand wenst?

#1 , 05 mei 2014 13:24

Wat gebeurt er bij een boedelverdeling met goederen die geen van beide partijen wensen?

Partij A heeft aangegeven een aantal goederen te willen. Partij B wenst niets van de overgebleven goederen.
Hoe wordt de afrekening dan gemaakt? Partij A betaalt aan partij B voor de helft van 'zijn' goederen, maar wat dan met de rest? Aanbieden aan een opkoper en dat bedrag 50-50 voor beide partijen?

Bestaan er wettelijke regels hieromtrent?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 05 mei 2014 14:44

Alle goederen worden normaliter allemaal verdeeld.
Ieder doet dan met zijn dingen wat hij wil: houden of verkopen.

Dat partij 1 de helft moet betalen aan partij B terwijl er nog goederen zijn die ook waarde hebben, kan niet correct zijn.
En hoe bereken je die helft? De goederen zijn niet nieuw, dus de helft van aankoopwaarde kan het ook niet zijn.

Mariette

#3 , 05 mei 2014 15:37

een goed systeem dat vroeger dikwijls opgang maakte is een soort van "openbare verkoop" tussen de erfgenamen. Wie iets wil hebben doet een bod, wil iemand meer betalen gaat die over dat bod. De opbrengst wordt in één pot gelegd en nadien verdeeld onder alle erfgenamen.

Op die manier is er weinig discussie mogelijk: wie iets dolgraag wil hebben betaalt er méér voor, wie iets niet wil hebben ontvangt toch nog een deel van de waarde die anderen ervoor wilden geven.

De overschot die niemand wil hebben kan men op ebay of kapaza zetten, of een opkoper laten komen, en wat daarvoor gekregen wordt kan dan weer onder alle erfgenamen worden verdeeld.

Eerlijker kan toch niet?

Reclame

Dolby2005
Topic Starter

#4 , 05 mei 2014 15:58

De notaris heeft alle goederen al geschat en dus elk artikel heeft al een geschatte waarde. Beiden partijen zijn akkoord met de waardebepaling.

Partij A heeft al een deel van de goederen meegenomen. Partij B wenst niets, maar wil uiteraard ook niet alles zomaar 'gratis' achterlaten.
Nu moet alles nog officieel verdeeld worden.

Mij leek het correct dat partij A de helft van de waarde van zijn goederen aan partij B betaalt en dat de overgebleven goederen (die niemand wil) verkocht worden en dat die opbrengst in twee gedaan wordt.
Zie ik dit verkeerd? Ik wil dit eerlijk afhandelen.

Mariette

#5 , 05 mei 2014 16:09

Mij leek het correct dat partij A de helft van de waarde van zijn goederen aan partij B betaalt en dat de overgebleven goederen (die niemand wil) verkocht worden en dat die opbrengst in twee gedaan wordt.
dit lijkt alvast op het systeem van "openbare verkoop" dat ik voorstelde. Als de goederen geschat werden door de notaris is het normaal dat de helft daarvan aan de andere partij wordt betaald. De overschot - zoals door U voorgesteld - naar een opkoper of dergelijke, waarbij dan ook de waarde wordt gedeeld.

Lijkt me effektief een eerlijke handelswijze.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 mei 2014 12:48

U ziet dat zeer juist.
Wat kan het leven toch eenvoudig zijn!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”