overuren kwijt na ontslag

lieverd4
Topic Starter

overuren kwijt na ontslag

#1 , 23 apr 2014 21:51

vorige maand mijn ontslag gekregen0 ik had nog een paar weken overuren staan.
de overuren heb ik gemaakt in de maand voordat ik ziek werd. ik heb nu mijn ontslag gekregen omdat ik langer dan 6 maand ziek was.
heb wel een slechte C4 gekregen. en nu weigeren ze om mijn overuren uit te betalen. normaal worden overuren op genomen. maar aangezien ik ziek geworden ben is er geen kans geweest om ze op te nemen. dus werkgever wil ze niet uitbetalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2014 23:59

wanneer er geen inhaalrust meer mogelijk is moeten de overuren worden uitbetaald , als je ze kan bewijzen klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten

hoe kan je een slechte C4 krijgen na 6 maanden ziekte ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#3 , 25 apr 2014 07:57

wanneer heb je exact je ontslag gekregen, hoelang was je ziek en wat stond er op de reden van het ontslag?

Reclame

lieverd4
Topic Starter

#4 , 28 apr 2014 23:13

ik ben afwezig met doktersattest sinds 22 augustus 2011. het was eerst 6 maand werkongeval , maar dat is na 6 maand verworpen. daarna steeds doktersattes en uitkering ziekenkas. ontslag gekregen op 31 maart 2014. reden van ontslag stond er "door de vele afwezigheden van betrokkene kunnen wij de dienst niet meer garanderen." ik heb de overuren gemaakt van 1 juli 2011 tot 21augustus 2011

JPV

#5 , 29 apr 2014 07:45

overuren moet je zonder discussie uitbetaald worden, indien je deze kan bewijzen. Indien de doktersattesten over een lange periode gingen (meerdere maanden), kan je eventueel de reden van het ontslag betwisten.

lieverd4
Topic Starter

#6 , 29 apr 2014 14:30

ik kan mijn overuren bewijzen. op mijn contract stond overuren opnemen binnen de 4 maand en ze worden niet uitbetaald. ik heb de overuren gemaakt de maand voor mijn arbeidsongeschiktheid. de arbeidsongeschiktheid is is niet verbroken geweest dus 2,5 jaar ononderbroken gewettigde afwezigheid wegens operatie.

de reden

#7 , 29 apr 2014 17:54

ik kan mijn overuren bewijzen. op mijn contract stond overuren opnemen binnen de 4 maand en ze worden niet uitbetaald.
die contractuele bepaling is in strijd met de dwingende bepalingen van de arbeidswetgeving
gelet op art 51 , 5 december 1968 kan deze bepaling als nietig beschouwd worden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

lieverd4
Topic Starter

#8 , 04 mei 2014 23:06

beste, wat wil je juist bedoelen met
die contractuele bepaling is in strijd met de dwingende bepalingen van de arbeidswetgeving

de reden

#9 , 05 mei 2014 00:23

beste, wat wil je juist bedoelen met
in artikel 51 is de hierarchie vastgelegd , als u wettelijk recht hebt op betaling van loon voor overuren kan een bepaling in een arbeidsovereenkomst dit recht niet in mindering brengen. je kan wel overeenkomen deze overuren + toeslag om te zetten in betaalde inhaalrust, maar niet je recht op het loon voor die overuren verloren gaat

Art. 51. De hiërarchie van de bronnen der verbintenissen in de arbeidsbetrekkingen tussen werkgevers en werknemers is als volgt vastgesteld :
1. de dwingende bepalingen van de wet;
2. de algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomsten in volgende orde :
a) de overeenkomsten gesloten in de Nationale Arbeidsraad;
b) de overeenkomsten gesloten in een paritair comité;
c) de overeenkomsten gesloten in een paritair subcomité;
3. de niet algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomsten, wanneer de werkgever de overeenkomst ondertekend heeft of aangesloten is bij een organisatie die deze overeenkomsten heeft ondertekend, in volgende orde :
a) de overeenkomsten gesloten in de Nationale Arbeidsraad;
b) de overeenkomsten gesloten in een paritair comité;
c) de overeenkomsten gesloten in een paritair subcomité;
d) de overeenkomsten gesloten buiten een paritair orgaan;
4. de geschreven individuele overeenkomst;
5. de niet algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst, gesloten in een paritair orgaan, wanneer de werkgever, hoewel hij de overeenkomst niet ondertekend heeft of niet aangesloten is bij een organisatie die deze heeft ondertekend, behoort tot het ressort van het paritair orgaan waarin de overeenkomst is gesloten;
6. het arbeidsreglement;
7. de aanvullende bepalingen van de wet;
8. de mondelinge individuele overeenkomst;
9. het gebruik.

arbeidswet 16/3/1971

29§ 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.

giserke

#10 , 05 mei 2014 09:50

@de reden; dit lijkt me niet echt meer van toepassing bij iemand die zijn ontslag gekregen heeft.

JPV

#11 , 05 mei 2014 10:35

ik zie niet in waarom niet.

de reden

#12 , 05 mei 2014 11:08

@de reden; dit lijkt me niet echt meer van toepassing bij iemand die zijn ontslag gekregen heeft.
dan is het juist hoog tijd om er dringend werk van te maken , ik zou vandaag nog afspraak maken voor een klacht, let wel op deze klacht stuit de verjaringstermijn niet http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;

Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.

lieverd4
Topic Starter

#13 , 06 mei 2014 13:39

de overuren zijn gemaakt 2jaar geleden, de maand voor ik mijn werkongeval heb voorgehad. sindsdien heb ik al 4 operaties ondergaan en heeft verzekering zich terug getrokken omdat ik 12 jaar geleden al eens een kijkoperatie heb gehad. ik heb in maart 2014 mijn ontslag gekregen. dus ik heb geen kans gehad mijn overuren op te nemen. het was die periode verlof dus personeel te weinig vandaar dat ik toen vele overuren deed in de zorgsector.

Terug naar “Archief”