Hartelijk dank voor uw antwoord.
Ik dien wel te zeggen dat het net omgekeerd was: ik had wél gedronken, maar het resultaat van de ademanalyse was dermate hoog dat ik het niet geloofde. Daarom heb ik een tegenexpertise gevraagd. Ik vertoonde m.i. weinig of geen tekenen van dronkenschap. Ook de testen achteraf meen ik met verve doorstaan te hebben, al wacht ik nog op het PV.
Wat de drugs betreft: ik had op dat moment geen drugs gebruikt, maar 24 uur eerder wel een sticky gerookt (niet in het verkeer, maar zoals gewoonlijk vlak voor het slapengaan). Men zegt dat cannabis bij dagelijks gebruik continu traceerbaar blijft. Maar zoals u aanhaalde doet dit niet meer terzake.
Bedankt voor uw reactie op de tweede vraag!
Heeft iemand nog een antwoord op de eerste?
Maak goed het onderscheid tussen intoxicatie en dronkenschap.
Intoxicatie is een objectieve vaststelling. Ofwel zit u boven de limiet ofwel niet.
Dronkenschap is subjectief. Zoals gezegd zijn sommigen zwaar geïntoxiceerd zonder echt dronken te zijn en gebeurt het zeer sporadisch dat mensen dronken zijn zonder geïntoxiceerd te zijn (ze blazen onder de limiet).
Dat u niet dronken was, betekent niet dat u niet geïntoxiceerd was en andersom.
Doe alvast een beroep op uw rechtsbijstandsverzekeraar en contacteer tijdig een advocaat van uw keuze.