FOD-uitkering - RVA activering zoekgedrag

Elthyr
Topic Starter

FOD-uitkering - RVA activering zoekgedrag

#1 , 22 apr 2014 12:29

Iemand die ik assisteer als vertrouwenspersoon, gaat binnenkort op het gesprek bij de RVA in het kader van de activering van het zoekgedrag naar werk.
Hij heeft een integratietegemoetkoming (categorie 4), een 33% arbeidsongeschiktheid, is al langere tijd ontoeleidbaar en wordt voor zijn vrijwilligerswerk begeleid.
Verder heeft hij een persoonljik assistentiebudget (van het VAPH) en een erkenning beschutte werkplaats.

Wat zou ik kunnen verwachten in dit gesprek, behalve dat hij (met een zware handicap) zou moeten werken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 apr 2014 21:38

cat 4 is wel al een heel zware handicap. Denk je dat hij op zcih arbeidsgeschikt is, of twijfel je hieraan?

krisje1973

#3 , 23 apr 2014 07:20

Categorie 4 komt overeen met een vermindering van zelfredzaamheid van 15 of 16 punten.

Door sommige beperkingen kan je er vlug aankomen.

Bvb de mogelijkheid om zich zelfstandig te verplaatsen kan al 3 punten opleveren, de onmogelijkheid om volledig zelfstandig te koken ook nog eens 2, hulp bij douchen en kleden, enz.

Ikzelf heb ook 16 punten.
Grof gezien doordat ik me niet volledig zelfstandig kan douchen, kleden, heb maar 1 goede hand om te koken, kan mijn woning niet volledig zelfstandig onderhouden en het vluchten bij noodsituaties kan ik niet zonder hulp.

Toch werk ik, mits een aantal aanpassingen.

Het is erg afhankelijk van persoon tot persoon of men kan werken.
Het zou bvb kunnen dat er een trajectbegeleiding wordt voorgesteld naar een beschutte werkplaats.

Reclame

JPV

#4 , 23 apr 2014 08:15

voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat het niet kan, hé, ken iemand die géén armen heeft (en dus vermoedelijk wel cat 4 of 5 zal scoren) en toch voltijds werkt. De vraag is eerder om te kijken welke vragen gesteld zouden worden door de RVA.

Elthyr
Topic Starter

#5 , 23 apr 2014 18:15

cat 4 is wel al een heel zware handicap. Denk je dat hij op zcih arbeidsgeschikt is, of twijfel je hieraan?
Ik ben natuurlijk geen dokter, maar denk wel dat het een indicatie is dat hij toch heel wat meer inspanningen moet doen om werk te vinden.
Wat voor mij het belangrijkste is, is hoe hij dat zelf ervaart. En hij vind dat een vorm van vrijwilligerswerk beter tegemoet komt aan zijn arbeidswens.

Natuurlijk weet ik dat dit bij iedere persoon met een handicap (hoe 'zwaar' ook), anders ligt. Zowel het veralgemenen van sterktes als beperkingen vind ik niet goed.

Elthyr
Topic Starter

#6 , 23 apr 2014 18:17

Categorie 4 komt overeen met een vermindering van zelfredzaamheid van 15 of 16 punten.

Door sommige beperkingen kan je er vlug aankomen.

Bvb de mogelijkheid om zich zelfstandig te verplaatsen kan al 3 punten opleveren, de onmogelijkheid om volledig zelfstandig te koken ook nog eens 2, hulp bij douchen en kleden, enz.

Ikzelf heb ook 16 punten.
Grof gezien doordat ik me niet volledig zelfstandig kan douchen, kleden, heb maar 1 goede hand om te koken, kan mijn woning niet volledig zelfstandig onderhouden en het vluchten bij noodsituaties kan ik niet zonder hulp.

Toch werk ik, mits een aantal aanpassingen.

Het is erg afhankelijk van persoon tot persoon of men kan werken.
Het zou bvb kunnen dat er een trajectbegeleiding wordt voorgesteld naar een beschutte werkplaats.
Hij heeft reeds enkele toegangstesten gedaan bij beschutte werkplaatsen in de buurt maar is er niet toegelaten. Toen ik daar een rondleiding kreeg, schrok ik trouwens van het hoge tempo van de productie. Ik had het gevoel toch wel in een competitieve en performante onderneming rond te lopen. En helaas niet meteen te zien waar de subsidies naartoe gingen.

Elthyr
Topic Starter

#7 , 24 apr 2014 15:41

Blijkbaar stond op het internet een richtlijn van RVA waaruit blijkt dat mensen met een 'zware handicap' slechts pro forma op zo'n activeringsgesprek komen.
Zelf heb ik het niet gevonden.

Terug naar “Werkloosheid”