Garagist aansprakelijk na onderhoud?

Steffi-G
Topic Starter
Berichten: 2

Garagist aansprakelijk na onderhoud?

#1 , 22 apr 2014 14:35

Vorige maand ging mijn auto naar de garagist voor het jaarlijks onderhoud. Hij verving de V-riem. Nog geen maand later valt mijn servostuur uit tijdens het rijden. (Zware auto met 3 kinderen erin: levensgevaarlijk) Geen andere optie dan de auto aan de kant te zetten.


Ik contacteer onmiddellijk de garage. Deze zegt het probleem te zullen oplossen. De wagen wordt getakeld. Een vervangwagen voor volgende dag kunnen ze niet geven. Ik neem een dag vrij van werk, en kan hem 's avonds komen halen. De V-riem is er afgevallen doordat de riemspanner kapot was. Twee dagen later ontvang ik de factuur: 311 euro voor het takelen van de wagen en het vervangen van de riemspanner.

Is de garagist nu niet verantwoordelijk voor deze feiten? Als hij bij het onderhoud van de v-riem was afgebleven dan had dit toch niet kunnen gebeuren! En als de v-riem zonodig volgens hem vervangen diende te worden, dan was het toch ook zijn taak de riemspanner te controleren?

Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 13355

#2 , 22 apr 2014 16:19

Ik vind dat u nogal vrij omspringt met oorzaak-gevolg. Het is toch niet omdat de riem werd vervangen, dat hij automatisch de spanner heeft beschadigd? En de riemspanner kon toch nog perfect werken toen hij deze nakeek?

Sirkii
Berichten: 5623

#3 , 22 apr 2014 16:53

Om takelkosten te vermijden (en over een vervangingsauto te kunnen beschikken) volstaat het om een pechbijstandsverzekering te nemen. Je nam deze verzekering niet zodat het logisch is dat je zelf instaat voor deze kosten. Een garagehouder heeft een prestatieverplichting (bv W-riem (*) vervangen zoals voorgeschreven in het onderhoudsboekje) en géén resultaatsverplichting (nooit in panne vallen). Hoe meer je proactief vervangt tijdens een onderhoud hoe kleiner de kans dat je in panne valt doch hoe duurder het onderhoud : Zo zal een garagehouder bij het vervangen van de (in de motor aanwezige) distributieriem die de kleppen aandrijft altijd ook de riemspanners mee vervangen omdat de gevolgen van een afknappende distributieriem een total-loss motorblok kan zijn. Externe riemspanners worden normaliter niet proactief vervangen omdat ze zelden kapot gaan en als ze kapot gaan dit meestal "tsjilpend" aankondigen. Je hebt dus "pech" gehad.

Mocht je al willen procederen dan zou je moeten kunnen bewijzen dat de spanrol moedwillig kapotgemaakt werd. dit bewijzen is ondoenbaar. Vrederechter zou - als ie de zaak al ontvankelijk verklaart - een door u te betalen expert aanstellen (reken minimaal op 750-1000€) Voorts zal je op herstellingen nooit gevolgschade kunnen claimen.

(*) Ik vermoed platte W-riem (en géén V-riem) omdat een riemspanner gebruikt wordt / een V-riem wordt opgespannen

Reclame

Steffi-G
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 23 apr 2014 13:04

Om takelkosten te vermijden (en over een vervangingsauto te kunnen beschikken) volstaat het om een pechbijstandsverzekering te nemen. Je nam deze verzekering niet zodat het logisch is dat je zelf instaat voor deze kosten. Een garagehouder heeft een prestatieverplichting (bv W-riem (*) vervangen zoals voorgeschreven in het onderhoudsboekje) en géén resultaatsverplichting (nooit in panne vallen). Hoe meer je proactief vervangt tijdens een onderhoud hoe kleiner de kans dat je in panne valt doch hoe duurder het onderhoud : Zo zal een garagehouder bij het vervangen van de (in de motor aanwezige) distributieriem die de kleppen aandrijft altijd ook de riemspanners mee vervangen omdat de gevolgen van een afknappende distributieriem een total-loss motorblok kan zijn. Externe riemspanners worden normaliter niet proactief vervangen omdat ze zelden kapot gaan en als ze kapot gaan dit meestal "tsjilpend" aankondigen. Je hebt dus "pech" gehad.

Mocht je al willen procederen dan zou je moeten kunnen bewijzen dat de spanrol moedwillig kapotgemaakt werd. dit bewijzen is ondoenbaar. Vrederechter zou - als ie de zaak al ontvankelijk verklaart - een door u te betalen expert aanstellen (reken minimaal op 750-1000€) Voorts zal je op herstellingen nooit gevolgschade kunnen claimen.

(*) Ik vermoed platte W-riem (en géén V-riem) omdat een riemspanner gebruikt wordt / een V-riem wordt opgespannen

Oké. Dank je voor de uitleg. Steffi

Terug naar “Archief”