eerst klein beschrijf, nu groot beschrijf

michielt
Topic Starter

eerst klein beschrijf, nu groot beschrijf

#1 , 22 feb 2008 16:28

een maand geleden heeft mijn duplex-appartement gekocht.
De eigenlijke acte is nog niet getekend, maar het voorschot ed zijn al betaald.
De immo-makelaar had haar verzekerd dat het klein beschrijf was, alsook de medewerker van de notaris (= dezelfde als die van de verkoper).

plots komt er dus een rekening van 9000€ extra bij.
Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat het toch kleinbeschrijf is? Of dat de eigenaar de kosten hiervan betaalt?
Ze had immers meermaals gevraagd of het klein beschrijf was, dat was ook nodig omdat de prijs net boven haar budget lag.

Is naar een andere notaris gaan een optie?
Waarschijnlijk heeft het te maken met een kamer op zolder die nu als leefruimte wordt aanzien, omdat de vorige eigenaars er een velux hebben ingezet?
De huurprijs die de huurders momenteel betalen, bedraagt 520€

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 feb 2008 17:15

Tegenwoordig , wanneer een onroerend goed verkocht wordt , moet het Kadaster ondervraagd worden omtrent het Kadastraal inkomen. Vroeger was er een tienjaarlijkse herziening van alle KI's , dus van elk O.G. Op die manier kon men verbeteringen , aanpassingen en derg. beter opvolgen. Nu doet men dat pas bij een verkoop.
Waarschijnlijk was het KI dus minder dan 745 € , zodat klein beschrijf mogelijk was. Maar het Kadaster heeft beslist om een nieuw KI te moeten vaststellen , waarschijnlijk omdat sinds de vorige vaststelling er bepaalde werken zijn uitgevoerd. En inderdaad , een kamer meer kan de wijziging veroorzaakt hebben zodat men nu boven 745 € uitkomt.
Het is bij een aankoop van een O.G. altijd beter te vragen , zoals in dit geval , naar de nieuwe beslissing van het Kadaster.

Ik denk niet dat U eronder uit kan , maar interpelleer best de notaris. Ik vind dat die U hiervan op de hoogte had moeten brengen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 22 feb 2008 19:28

Veel ambtenaren van het Kadaster vinden deze maatregel discriminerend, want er komt maar een controle ALS het KI kleiner is dan de grens die Wanthon vermeldt. De andere huizen worden ongemoeid gelaten!

Reclame

Terug naar “Kopen”