Beste forumleden,
Ik ben Belgisch, mijn vriendin Bulgaars. We zijn al een tijdje aan het denken om een bedrijf te starten om product X te importeren vanuit Bulgarije waarvan we denken dat het best wel eens een succes kan zijn hier. Nu we er serieuzer over nadenken willen we graag meer praktische dingen teweten komen in de wirwar van wettelijke verplichtingen. We wonen en werken alletwee hier (in België). Als we zouden starten, zou één van ons waarschijnlijk halftijds gaan werken en de andere nog voltijds, en als het goed gaat, misschien voltijds overschakelen.
Nu, we vroegen ons af wat de wettelijke verplichtingen zijn om het bedrijf in Bulgarije gevestigd te hebben en hier product X te verkopen?
Ter info: Mijn vriendin heeft veel contacten in Bulgarije, we zouden ter plaatse 1 of 2 medewerkers hebben die halftijds of op termijn voltijds meewerken, en vele extra dingen zullen ook van daaruit gebeuren met Bulgaarse bedrijven etc., zoals bv. website design etc. (haar beste vriend die daar woont heeft een eigen website design bedrijf). Communicatie met Bulgaarse bedrijven/producenten om product X te leveren zullen gaan via zowel mijn vriendin als medewerkers ter plaatse. Transport van de producten zullen waarschijnlijk met een Bulgaars transportbedrijf gebeuren.
Kortom: het gaat om een typisch Bulgaars product dat we willen importeren, waarbij we willen werken met enkele Bulgaarse medewerkers en Bulgaarse bedrijven voor web design, transport,... noem maar op. Enkel de verkoop willen we in België doen (en bijbehorende opendeurdagen ofzoiets).
Nu willen we graag het bedrijf in Bulgarije vestigen, aangezien dit natuurlijk fiscaal veel interessanter is, en aangezien we ook met Bulgaarse producten etc. willen werken en het product enkel willen importeren en verkopen in België. Maar het blijkt heel ingewikkeld te zijn om als bedrijf dat in het buitenland gevestigd is te mogen werken/verkopen in België, zeker als wij, als eigenaars van het bedrijf, wel in België wonen. Nu vroegen we ons af wat de precieze eisen en wettelijke verplichtingen zijn en hoe we dit best kunnen aanpakken? Bedrijf vestigen in Bulgarije en bijhuis in België of wat? Of twee bedrijven starten, bedrijf A als 'eigenlijke' bedrijf in Bulgarije, en bedrijf B als een soort marketing/verkoopsbedrijf dat in dienst genomen wordt door bedrijf A om voor de verkoop van product X te zorgen?
We moeten namelijk nog zien hoe we hier voldoende inkomsten van kunnen maken om dit interessant te maken. Want voor zover ik zie, lijken de belastingen zo hoog te liggen mochten we het bedrijf in België vestigen, dat de eigenlijke netto inkomsten die we nog over zouden hebben het helemaal niet waard zouden zijn...
Ik wil ook wel graag eens met een boekhouder gaan spreken, maar deze vraag/problematiek is wel heel specifiek, en het zal niet evident zijn om een boekhouder te vinden die goed op de hoogte is van de wetgeving voor het vestigen van bedrijven in het buitenland, vanwaar geïmporteerd wordt, met opereren vanuit België, laat staan iemand die de regelgeving voor België/Bulgarije goed kent...
Heb al heel wat uurtjes op het internet versleten, maar gosh, hoe ingewikkeld zijn al die regeltjes niet om een eigen bedrijf te hebben/starten, laat staan één dat gevestigd is in het buitenland... Ik zie de bomen door het bos niet meer...
Alvast bedankt voor jullie tips en hulp... Als er nog specifieke vragen zijn over onze situatie om beter te kunnen antwoorden op mijn vragen, laat maar weten!
(ook als er iemand een tip heeft over een boekhouder/advocaat die ons hierbij kan helpen, altijd geïnteresseerd! pb!)