onberispelijk gedrag

svandamme
Topic Starter

onberispelijk gedrag

#1 , 15 apr 2014 18:59

Ik ben sportschutter, en in het kader van een klein ongeval op een schietstand, nu reeds anderhalf jaar geleden een schorsing van 12 maand opgelegd.

De motivering die men opgeeft is dat er een overtreding was van het interne reglement op die club.
Dat door die overtreding ik niet meer van onberispelijk gedrag ben
en bij gevolg een gevaar voor de openbare orde.

Dat ik geen enkele wet heb overtreden, dat het parket het meteen na de feiten heeft geklasseerd zonder gevolg en dat die overtreding van het interne reglement er maar is gekomen omdat ik instructies volgde van de voorzitter van die club, die zelf dat reglement had geschreven laat ik nog even ter zijde.

Maar ik heb enkele concrete vragen :

1 Kan men zomaar iemand "niet van onberispelijk gedrag" verklaren?
Dat komt van de Politie, met advies van een procureur, beide niet waar ik woon.

2 Ik heb een volledig blanco strafblad, ben nog nooit veroordeeld of aangeklaagd voor eender welk strafrechterlijk feit.
Is dat dan niet per definitie bewijs van "onberispelijk gedrag" ?

3 Er is geen moraliteits attest gevraagd en er is ook geen negatief moraliteits attest geleverd.
Ik ben nu aan het navragen bij de locale politie om daar een moraliteits attest aan te vragen.
Er van uit gaande dat ik dat krijg, zou dat moeten volstaan als bewijs van "onberispelijk gedrag"?

Het is me dus niet helemaal duidelijk wie er bevoegd is om iemand te herklassificieren van onberispelijk naar niet onberispelijk.
Kan gelijk wie dat doen? ik zou denken van niet?
En welke criteria kan men hanteren? Een intern reglement lijkt mij iets interns voor een club, daar heeft niemand anders toch zaken mee?

Er zijn 3 mensen die alle maal hetzelfde verhaal krijgen. de motivering is copy paste gedaan..
Het is volgens mij een politieke beslissing, en helemaal geen correcte toepassing van de wetgeving of procedures.

Bovenstaande vragen en de antwoorden erop helpen om mijn beroep in te dienen.
Dan bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2014 20:25

En in welk officieel document staat dat u niet van onberispelijk gedrag bent?

Er is een strafblad - inlichtingenbulletin
en
een moraliteitsonderzoek voor bepaalde functies of benoemingen of bij zeer zware feiten strafrechter ( Hof van Assisen).

svandamme
Topic Starter

#3 , 15 apr 2014 20:57

Dat staat in de motivatie van de schorsing van mijn vergunningen

"intern reglement van schietstand overtreden en dus niet van onberispelijk gedrag en daardoor gevaar voor openbare orde"

En dat gaat over iets van anderhalf jaar geleden, en in de tussentijd kon ik alles doen, zelfs internationale wedstijden gedaan. Geen vuiltje aan de lucht tot nu.

Ik heb een volledig blanco strafblad. Er is niks strafrechterlijks gebeurd na dat incident, geklasseerd zonder gevolg want er is geen wet overtreden.
Dit incident heeft enkel (onbedoeld) aangetoond dat die erkende schietstand niet veilig was..

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2014 21:23

En naar aanleiding van het niet veilig zijn een onderzoek ingesteld door politie?
Ga eens praten met de beheerder bij politie wapenvergunningen waar de schietstand gelegen is.

svandamme
Topic Starter

#5 , 24 apr 2014 13:05

Ik heb beroep in gediend, de motivering staat vol fouten en vage verwijzingen.
Nu afwachten, beroep kan al gauw 6 maand duren, en als ze verlengen of gewoon het negeren duurt het snel langer dan de schorsing zelf.. Dat is volgens mij waar ze in de eerste plek al op rekenden.

Terug naar “Administratief recht”