Verkoop persoonlijke bezittingen overleden vader

Xantippe666
Topic Starter

Verkoop persoonlijke bezittingen overleden vader

#1 , 12 apr 2014 00:15

Mijn vader is in oktober vorig jaar overleden. Mijn ouders zijn getrouwd zonder huwelijkscontract.
Mijn moeder wil nu via een garageverkoop persoonlijke bezittingen verkopen van mijn vader, zoals zijn accordeons,...
Dit ligt tamelijk gevoelig. Kan zij dit 'zomaar' doen ?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 12 apr 2014 04:14

Probeer het juridische en het persoonlijke te scheiden. Ze zijn ws voor 1981 getrouwd zodat uw moeder alles erfde (en er dus mee kan doen wat ze wil). Los daarvan; als de kinderen de goederen willen houden en de moeder wil ze weg dan kan dat toch bespreekbaar geregeld worden ? Verkopen kan voor uw moeder een stukje afscheid nemen zijn.

wanton

#3 , 12 apr 2014 08:22

Het speelt geen rol wanneer zij getrouwd zijn. Moeder kan zo'n belangrijke en kostbare voorwerpen pas verkopen mits akkoord van de kinderen. Deze zijn minstens voor de helft mede-eigenaar. En eigenlijk , bij verkoop, moeten de kinderen een deel van de opbrengst krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 apr 2014 12:34

Probeer het juridische en het persoonlijke te scheiden. Ze zijn ws voor 1981 getrouwd zodat uw moeder alles erfde (en er dus mee kan doen wat ze wil). Los daarvan; als de kinderen de goederen willen houden en de moeder wil ze weg dan kan dat toch bespreekbaar geregeld worden ? Verkopen kan voor uw moeder een stukje afscheid nemen zijn.
Waarom blijft u deze foutieve info steeds opnieuw geven?
Zie ook antwoord Wanton.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#5 , 12 apr 2014 14:24

@ Wanton: op basis van welke argumenten sluit jij een "langst leeft al heeft" scenario uit ?

wanton

#6 , 12 apr 2014 15:58

Dergelijke clausule is van toepassing enkel en alleen na wederzijds akkoord in een huwelijkscontract. En er is gezegd dat er geen contract is.
Inderdaad, in 1976 en 1981 is de wetgeving van het huwelijksrecht gewijzigd. Alle huwelijken , zonder contract , vallen sindsdien onder die nieuwe wetgeving. Het erfrecht wordt daar ook door bepaald: sterfdatum is van belang , niet trouwdatum.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Xantippe666
Topic Starter

#7 , 12 apr 2014 18:32

Alvast bedankt voor de reacties ! Wat trouwens gevoelig ligt voor de moeder, ligt al even gevoelig voor de kinderen. Het gaat echt niet om het geld, het gaat om persoonlijke bezittingen en verzamelingen van de paps....

Sirkii

#8 , 12 apr 2014 23:23

@ Wanton; met dank voor de verduidelijking; k Ben ongetwijfeld niet de enige die er wat aan had.

j.demoor

#9 , 13 apr 2014 08:09

“Art.745. De kinderen of...erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden...Art. 745 § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn moeder wil nu via een garageverkoop persoonlijke bezittingen verkopen van mijn vader, zoals zijn accordeons‘

“Art. 1401.Eigen zijn, ongeacht het tijdstip van verkrijging :1. de klederen en voorwerpen voor persoonlijk gebruik...”(B.W.).
Men kan ervan uitgaan dat vaders accordeon een voorwerp voor zijn persoonlijk gebruik was,zodat moeder er het vruchtgebruik van erfde,wat haar niet toelaat dit te verkopen zonder akkoord van de blote eigenaars (=de kinderen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#10 , 13 apr 2014 09:09

Er zijn vermoedelijk 2 redenen dat de moeder de verzameling wil verkopen: Het persoonlijke rouwproces afronden: het weggeven of verkopen van persoonlijke spullen maakt daar een belangrijk onderdeel vanuit. én een verzameling neemt ook veel plaats in, vergt onderhoud. Wellicht kan de moeder dat niet meer opbrengen.
Deze situaties worden meestal als volgt opgelost: de kinderen kiezen uit de verzameling elke een deel dat ze niet verkocht willen zien. Elk houden ze die stukken in bewaring en zorgen ze er voor. Die stukken worden niet verkocht. Het overblijvende gedeelte wordt wel verkocht en die som gaat op de rekening van de erfenisgelden. Daarvan kan de moeder de intresten gebruiken.

Terug naar “Archief”