De fiscus en het controleren van Facebook

FreelancerIT
Topic Starter

De fiscus en het controleren van Facebook

#1 , 09 apr 2014 22:26

Er is over dit onderwerp nogal veel te doen geweest, als informaticus stel ik me hier uiteraard een aantal vragen bij:
  • In principe kan je je account zodanig beveiligen dat je eigenlijke posts enkel zichtbaar zijn voor je vrienden. Mits enige voorzichtigheid kan je dan nieuwsgierige blikken vermijden.
  • Natuurlijk, de overheid kan ongelimiteerde toegang tot Facebook hebben, maar is dat niet wat te ver gezocht?
  • Stel, er wordt inderdaad controle uitgevoerd via Facebook, gebeurd dit op een gecontroleerde elektronische manier, waarbij bijvoorbeeld al je posts automatisch worden opgepikt, of eerder op initiatief van de controleur?
Dit gezegd en gezwegen vraag ik me af wat de juridische context is. Kunnen overheidsinstanties Facebook - berichtjes of fot's gebruiken als bewijsmateriaal? Zijn er hier geen regels over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 apr 2014 22:43

Ja, de rechtbank heeft hier al uitspraken over gedaan. Sociale media mag gebruikt worden als bewijs materiaal. Bv. iemand met een zogezegd laag inkomen die wel foto's van dure reizen op zijn Facebook zet, dit mag gebruikt worden door de fiscus on aan te tonen dat er onregelmatigheden zijn.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 09 apr 2014 22:55

OK. Maar hoe komt de fiscus aan die foto's?

Reclame

Sirkii

#4 , 09 apr 2014 23:21

Voor zover iedereen die info kan zien mag de fiscus die info gebruiken. En ja; ze struinen de forums af. Wat ze niet mogen doen is afgeschermde gegevens gebruiken zonder toelating van de onderzoeksrechter (tapping, ...)

Grappigste bewijs hiervan: als ex-moderator van een 4x4 club ooit een woedende mail gehad van een lid die een belastingherziening aan zijn been had nadat hij op t forum z n vele prive reizen met z n bedrijfs4x4 in geuren en kleuren verteld had.

Wees dus (zelfs in besloten kring) dus maar discreet over zaken die je de fiscus liever niet laat weten.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 apr 2014 09:03

of laat de fiscus gewoon eerlijk alles weten, zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan :)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2014 10:50

of laat de fiscus gewoon eerlijk alles weten, zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan :)
dit is eigenlijk het simpelste en ook het gemakkelijkst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 10 apr 2014 11:30

Dus een account die afgeschermd is zodat enkel uw vrienden iets kunnen zien, daar mogen ze zonder toestemming van de onderzoeksrechter niet proberen om daar iets van af te halen?

denlowie

#8 , 10 apr 2014 12:42

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 10 apr 2014 12:55

De commentaren die er bij staan spreken boekdelen. :-/

In elk geval is er nog op 1 deel van mijn vraag nog niet echt eenduidig geantwoord. Stel, ik plaats een post of een foto op Facebook, en mijn account is afgeschermd voor de buitenwereld, enkel mijn "Facebook vrienden" kunnen dus in principe die post/foto zien. Om die te zien moet de Fiscus zich dan toegang verschaffen tot afgeschermde informatie, heeft de Fiscus dan het recht die post/foto tegen mij gebruiken, zonder dat er een rechter bij te pas komt?

Zo nee, wanneer gaat de Fiscus dan naar de onderzoeksrechter stappen?

denlowie

#10 , 10 apr 2014 14:29

Maar hoe weet de fiscus dat daar belastende foto's op staan ???

En indien je verklikt bent dan zal de fiscus die foto's wel te zien krijgen, een machtiging van de onderzoeksrechter hebben die mannen wel snel.

Maar de vraag is hoe word je verdacht dat men je facebook gaat uitpluizen.

LeenW

#11 , 10 apr 2014 14:53

Denk ook aan de vele verklikkingen tegenwoordig, een van de "vrienden" die iets doorgeeft aan de fiscus.

Maar het gaat hier toch hoofdzakelijk om idioten die zomaar alles op internet zetten hoor.

Terug naar “Archief”