Beste lezers
Dit is mijn eerste post en ik hoop dat ik naar regel en gewoonte mijn bericht zal plaatsen en formuleren. Ik vond geen dergelijk openstaand onderwerp.
Wij wonen sinds eind 2012 in onze nieuwe sociale woningen. Het betreft een nieuw aangelegde buurt. In de directe omgeving van de huizen zijn, op het kruispunt van de straat, twee bomen te vinden, waarvan eentje erg groot. Deze staat het dichts bij ons huis op nummer 2, en is gebogen naar de nummer 1. Tevens is er onder de boom een dubbele parkeerplaats te vinden, waar vrijwel altijd een wagen te bespeuren is.
Bij hevige wind zoals in het verleden, kan de boom riskant hard gaan schudden. Als kopers van onze nieuwe woningen vinden wij het zelfs nu in de winter angstaanjagend, hoewel er geen gebladerte is. De voorbije zomer is dit evenzeer een bron van onrust geweest; dit vooral bij windstoten van 80 tot 100 km/u zoals de voorbije nacht van 23 december 2013.
Als bezorgde burger heb ik de milieudienst van onze gemeente reeds om enig optreden gevraagd zodat toekomstige incidenten vermeden kunnen worden. Gezien het een recent aangelegde buurt betreft, is hier nog veel groen aanwezig en zou het kappen van tenminste de grote boom ons enige gemoedsrust geven.
Als antwoord v d milieudienst kreeg ik het volgende:
"
Deze boom is waarschijnlijk samen met andere bomen groot geworden en daardoor scheef gegroeid.
De aanpalende bomen werden in de loop der tijd geveld waardoor deze nu natuurlijk vol in de wind komt te staan.
Ons inziens is de boom echter nog in goede gezondheid.
We brengen alvast de eigenaar op de hoogte van de mogelijke gevaren en vragen hem de nodige (voorzorgs)maatregelen te treffen."
EDIT: met de 'eigenaar' wordt geloof ik onze buur bedoeld op nr. 2, omdat ik in mijn mail heb gezegd dat de boom naar zijn huis toe leunt en voor hem een gevaar vormt. Daarnaast staat de boom juist voor de omheining en niet erachter, wat in dit geval een wezenlijk verschil lijkt te zijn.
Een paar weken erna zijn er een paar mensen langs geweest die de boom hebben geïnspecteerd en foto's genomen. Hierdoor dacht ik dat er toch iets zou worden gedaan, maar zoveel maand later besef ik het tegendeel. Ik vraag mij nu af wat er gaat gebeuren als die boom ooit valt. En wat er gebeurt als die valt op ons huis, onze wagen op de parking eronder, of onze wagen op de oprit.. Als dit ooit gebeurt, zullen wij de gemeente dan verantwoordelijk kunnen stellen, gezien zij op de hoogte waren vd melding ? Wie zal er moeten opdraaien voor de kosten aan het huis, de voertuigen enz ? Ik ken de huidige juridische toestand niet om hier een antwoord op te geven. En zou onze brandverzekering v h huis tussenkomen ? Wij hebben immers de optie natuurrampen..
Ik dank jullie alvast hartelijk voor de reacties en de hulp !
FOTOS: http://imgur.com/a/aVLQz