Intrensieke waarde - douane

snellemichiel
Topic Starter

Intrensieke waarde - douane

#1 , 05 apr 2014 19:58

Een vraag:

Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.

De intrinsieke waarde.
Na wat gegoogle ben ik er nu nog niet echt uit.

Wat bedoelen ze daar nu net mee?

Dat het product niet meer mag zijn dan 22 euro uitgezonderd de vervoerskosten.
Dat het product en het vervoer niet meer mag zijn dan 22 euro.
Dat het product naar hun geschatte waarde niet meer mag zijn dan 22 euro?
OF iets anders.

Iemand ervaring mee?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 06 apr 2014 12:09

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intrinsieke_waarde" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2014 09:14

Ik heb heel wat ervaring met de douane en kan maar tot één conclusie komen: het is een loterij! Ik heb pakjes met AANGEGEVEN waarde van €100 uit de US gekregen, zonder import taxen te moeten betalen. Ik heb de ervaring dat zolang de waarde ergens onder de €40 is, de kans klein is dat je import taxen betaald, hoewel inderdaad ze dit kunnen vanaf € 22. Met intrinsieke waarde bedoelen ze de werkelijke waarde. Als je een horloge laat overkomen met als aangegeven waarde €5, kan het zijn dat de douane diensten opzoeken hoeveel het horloge werkelijk waard is, en daarop de importtaxen gaan berekenen.

Maar zoals ik zei: het is altijd wat gokken. Soms heb je pech, soms heb je geluk. Als ik kan, probeer ik zo weinig mogelijk dingen buiten de EU te bestellen, maar in sommige gevallen kan ik niet anders dan uit de US laten overkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

snellemichiel
Topic Starter

#4 , 07 apr 2014 20:16

Ik heb heel wat ervaring met de douane en kan maar tot één conclusie komen: het is een loterij! Ik heb pakjes met AANGEGEVEN waarde van €100 uit de US gekregen, zonder import taxen te moeten betalen. Ik heb de ervaring dat zolang de waarde ergens onder de €40 is, de kans klein is dat je import taxen betaald, hoewel inderdaad ze dit kunnen vanaf € 22. Met intrinsieke waarde bedoelen ze de werkelijke waarde. Als je een horloge laat overkomen met als aangegeven waarde €5, kan het zijn dat de douane diensten opzoeken hoeveel het horloge werkelijk waard is, en daarop de importtaxen gaan berekenen.

Maar zoals ik zei: het is altijd wat gokken. Soms heb je pech, soms heb je geluk. Als ik kan, probeer ik zo weinig mogelijk dingen buiten de EU te bestellen, maar in sommige gevallen kan ik niet anders dan uit de US laten overkomen.

@Bambipower; Dankuwel voor de Wikipedia die had ik immers al bekeken maar de toepassing op het douane gebied miste ik, had u zelf eens die wiki gelezen had u misschien gezien dat het niet echt een 100% antwoord op mijn vraag was.

Jah ik zit ook met zo'n geval ik vind het niet in de EU maar wel in de US en China alleen ik zit boven de fameuze '22 euro'.

Denk het niet Tom... voor zover ik het versta is;

<22 vrijgesteld
22 -> 150 = btw van toepassing
vanaf 150 tot ### = btw en invoerrechten van toepassing.

Misschien wat verder zoeken dan ... toch bedankt. ;)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2014 08:59

China is een speciaal geval. Ik importeer meestal mijn dingen uit de USA / Canada, soms Singapore. Met landen als China zit je met de problematiek van namaak, natuurlijk. Als je zaken van daar laat overkomen omdat ze veel goedkoper zijn dan hier, is de kans zeer groot dat je met namaak te maken hebt, waarbij uw goederen in beslag genomen worden en je er nog eens een serieuze boete bovenop krijgt. Als je iets van daar laat overkomen: zorg dat je 100% zeker weet dat het geen namaak is!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”