Relatie met opleider ernstig verstoord, geld terug vragen???

HFdude
Topic Starter

Relatie met opleider ernstig verstoord, geld terug vragen???

#1 , 04 apr 2014 11:48

beste forum genoten,

Ik heb een rare kwestie aan de hand waar ik graag advies over zou willen.

Ik volg samen met mijn vriendin en zus een opleiding "Spiritueel Coach"bij een therapeut in het Belgische Bocholt. Nu is na een aantal kritische vragen/opmerkingen van ons de cursusleiding afgelopen woensdag in woede ontstoken. Ze (2 cursusleiders) begonnen keihard tegen ons te schreeuwen en we werden onder druk gezet om hun huis te verlaten omdat we de opleiding "saboteerden" voor de andere cursisten. Waarop wij het pand hebben verlaten.

Ik heb vanuit mijn in Nederland geregistreerde eenmanszaak de opleiding voor een jaar vooruit betaald nadat ik een factuur heb ontvangen. Nu de relatie met de cursusleiding dusdang verstoord is dat een voorzetting geen zin meer heeft wil ik graag (een gedeelte van) mijn geld terug. Zeker gezien onze opmerkingen te maken hadden met het naakt masseren van mensen waar niet zuiver mee om wordt gegaan volgens ons.

Heb ik mogelijkheden mijn reeds betaalde cursuskosten terug te vorderen van deze therapeut? En zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bvd voor het meedenken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 apr 2014 11:55

Als u de toegang tot de cursus ontzegd werd, hebben zij m.i. de overeeenkomst verbroken en kunt u uw geld terugvragen.
Laatst gewijzigd door LeenW op 04 apr 2014 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

HFdude
Topic Starter

#3 , 04 apr 2014 11:56

is dat de enige juridische ondergrond?

Ik heb overigens voor een jaar vooruit betaald, en we zijn nu op de helft van de opleiding.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2014 15:20

Hebben zij voor deze cursus de nodige opleidingen gevolgd en hebben ze een vergunning?.

Oude Belg

#5 , 05 apr 2014 13:07

...de nodige opleidingen...
Opleidingen om "spiritueel coach" te worden? Bekijk de website eens : (googlen naar spiritueel coach Bocholt). Zelden zo een duidelijke kwaksite gezien.
Via Meester Anthon wordt zowel de DNA-code van je ziel als je persoonlijk transformatieprogramma opgevraagd. Dit programma is mede afhankelijk van en afgestemd op de hoeveelheid karmabelasting die je uit vorige levens bij je draagt.
De ziel heeft geen DNA of DNA-code. Een "persoonlijk transformatieprogramma" afgestemd op je "karmabelasting"... Oplichting en kwakzalverij. Alleen William wordt daar beter van. Wees blij dat je ervanaf bent.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#6 , 05 apr 2014 16:15

@dude, een vraagje: begrijp ik uit je verhaal dat de masseur naakt moet zijn om te masseren? cfr "het naakt masseren van mensen" ipv "naakte mensen masseren".
Want ik denk dat een hulpverlener of ie nu spiritueel of officieel is, zijn kleren echt moet aanhouden.
Maar ook wat de client betreft: Als de client voor de massage functioneel naakt moet zijn, moeten er een handdoek over de lichaamsdelen gelegd worden die op dat ogenblik niet gemasserd worden.
Wanneer de lesgevers stellen dat voor hun "therapie" de mens totaal en volledig naakt moet zijn, (voor welke spritiuele reden dan ook) créert men een deontologisch niet correcte intimiteit tussen de client en zorgverlener. Dan is het een intieme relatie waar beiden het misschien wel over eens zijn blijkbaar, maar geen client-hulpverlener-relatie meer.
Kortom dan mag de masseur er geen geld meer voor vragen.
dus meer nog, de kerels zijn goed fout bezig..

HFdude
Topic Starter

#7 , 08 apr 2014 09:46

Dank voor de opmerkingen.

Dat eea in spiritueel opzicht niet zuiver is realiseer ik mij terdege inmiddels, nadien voel ik mij ook letterlijk erg opgelucht ondanks de escalatie hetgeen voor mij alleen maar bevestigd dat dit niet de juiste weg voor mij is. Nu is het niet zo dat de masseur naakt moet zijn, alleen de persoon die gemasseerd wordt. Lichaamsdelen die niet gemasseerd worden worden idd afgedekt met een handdoek. Wel is het zo dat de borsten en billen ook (gedeeltelijk) gemasseerd worden.

Ik wil dit ook niet afkeuren, ik wou daar alleen aangeven dat ik mij daar niet prettig (hetgeen in mijn optiek erg belangrijk is om een positief resultaat te kunnen behalen. Bovendien vind ik het respectloos richting client als ik hem/haar zou masseren terwijl ik daar niet 100% achter sta) bij voel en helaas kreeg ik geen gelegenheid om dit te uiten. In plaats van enig begrip werd mij verweten de groep te "saboteren" en "vergiftigen" hetgeen nooit mijn bedoeling is geweest. Nu is het bovendien zo dat het laatste boek van de cursusleider gaat over het belang van het verwoorden van je gevoelens.

Kortom, ik ben inmiddels erg blij en opgelucht dat ik daar weg ben en heb een betere (erkende) opleiding gevonden die bovendien de helft kost. Ik heb mij er ook bij neergelegd dat ik de vooruitbetaalde kosten niet meer terug krijg, dat het draait om de euro's bevestigd voor mij ook dat men niet echt spiritueel bezig is. Ik zou zelf niet willen dat iemand mij geld betaald zonder dat die persoon het gevoel heeft dat ik een goede wederdienst geleverd heb. Geld is ook enkel energie...

Veel liefde...

JPV

#8 , 08 apr 2014 16:54

erkende opleidingen tot spiritueel coach? Bestaat niet.

Tenzij je met erkenning natuurlijk bedoelt dat de vriendin van de coach die opleiding erkend heeft als een heel lucratieve opleiding.

HFdude
Topic Starter

#9 , 09 apr 2014 08:46

In Nederland bestaat dat wel, sterker nog er zijn zelfs veel zorgverzekeringen die het (nu nog) vergoeden bij certificering/aansluiting bij beroepsvereniging. Beetje ongefundeerde opmerking...

Oude Belg

#10 , 10 apr 2014 17:00

In Nederland bestaat dat wel, sterker nog er zijn zelfs veel zorgverzekeringen die het (nu nog) vergoeden bij certificering/aansluiting bij beroepsvereniging. Beetje ongefundeerde opmerking...
Nederland komt daar volledig van terug. Er mogen zelfs geen homeopathische middeltjes verkocht worden als erop staat waarvoor ze zouden moeten helpen. "tegen keelpijn" : verboden. De middeltjes mogen alleen verkocht worden als voedingssupplement, zonder therapeutisch effect. Als duur water of dure melksuiker dus. In België is dit soort "opleidingen" nooit erkend. Gelukkig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 apr 2014 22:00

Dit soort therapeuten kunnen bij ' aangifte' van hun gemasseerd slachtoffer gratis op vakantie in onze stad hebben ze daar zelfs speciaal hotel voor.

Oude Belg

#12 , 11 apr 2014 20:23

Dit soort therapeuten kunnen bij ' aangifte' van hun gemasseerd slachtoffer gratis op vakantie in onze stad hebben ze daar zelfs speciaal hotel voor.
Begijnenstraat 42?

JPV

#13 , 11 apr 2014 20:53

De juridische vraag lijkt me beantwoord.

Terug naar “Archief”