Hallo allen
Omdat deftige huurwoningen niet goedkoop zijn, zijn wij, twee vrienden, erover aan het nadenken om samen een woning te huren.
Op die manier kunnen niet alleen de huur, maar ook tal van andere vaste kosten gedeeld worden. Dat is ook het enige waar het om gaat: we zijn geen liefdeskoppel en zullen dat ook nooit worden.
Ook voor een verhuurder is het interessant denk ik, omdat hij zich op die manier tot twee huurders kan wenden, bijvoorbeeld bij wanbetaling.
Maar wat ik me daarbij afvraag: hoe zit dat met belastingen? Hoe zit het met sociale zekerheids-uitkeringen, zoals ziekte en werkloosheid?
Vooral dat laatste is voor mij belangrijk: ik ben af en toe ziek, daardoor kan ik enkel aan de slag als interim en daar hoort ook, hoewel zelden, af en toe een paar dagen stempelen bij.
Als het dan zo zou zijn, dat de uitkeringen berekend worden met inachtname van het inkomen van de andere, of als uitkeringen zouden berekend worden uitgaande van het statuut van "samenwonende werkloze", ja dan is dat natuurlijk een probleem...