In eerste instantie is uw zoon gehoord. Gezien hij meerderjarig is hoeft hij dat al niet tegen jullie te zeggen.
Normaal bij verhoor door politie ( lokale of spoorweg) had hij de gelegenheid om een copie van het verhoor te vragen.
Hij kan dan met dit verhoor het PV nr opvragen bij de politie ( mocht) het al niet op het copie zelf staan.
Kans bestaat dat hij nog niet gehoord is omdat hij onder Salduz III valt
(mijn uitleg staat hier:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=38800" onclick="window.open(this.href);return false;)
Zeker als de plaats van gebeuren niet dezelfde is als uw woonplaats kan het een andere politiezone of zelfs een ander arrondissement zijn.
Uw zoon zal uiteindelijk een uitnodiging krijgen om gehoord te worden over de feiten NADAT hij de kans heeft gehad een advocaat te raadplegen.
Zolang een dossier niet vrijgegeven is door het parket gaat hij of zijn advocaat daar GEEN inzage in krijgen. Pas als alle elementen er zijn zal dat kunnen gebeuren.
Zoals u weet is een onderzoek geheim, niet-tegensprekelijk en schriftelijk.
Beide partijen hebben de gelegenheid om hun 'verhaal' te doen en bewijzen ten laste of ten ontlaste te geven.
Wat de opzettelijke slagen en verwondingen betreft ter info: het louter beletten door bv een duw aan een bevoegd ambtenaar om zijn opdracht uit te voeren wordt door de wet al beschouwd als opzettelijke slagen en verwondingen. Mocht de ambtenaar daarbij een werkonbekwaamheid oplopen of een bloeduitstorting hebben is er al sprake van een gevangenisstraf van minimaal 6 maanden ( ik generaliseer eventjes).
Wat ik ook weet dat de kosten bij stilvallen van openbaar vervoer snel stijgen ... een tram die stilstaat wegens foutparkeerder of wat dan ook geeft een cascade van stilstaande trams en die vertragingen opgeteld liepen al vlug op op enkele duizenden € daarbij nog bij te tellen het inleggen van extra bussen.
NMBS kan daarbij ook verantwoordelijk gesteld worden tot het compenseren van de passagiers en dat op de 'dader' verhalen.
Uiteindelijk zal het de rechter of na beroep het hof van beroep beslissen over het wat en hoe.