Mijn ontevredenheid is reden voor deze discussie, en dus meer dan relevant, zelfs essentieel!
een ontevredenheid is juridisch vaak weinig relevant. Je vergeet het feit dat je bij aankoop van je product (de SD digibox/digicorder) géén dienst aangekocht hebt. De dienst wordt dus niet gegarandeerd door Telenet, maar is een onderdeel van een aparte overeenkomst. Nu de dienst stopt, dienen de contractuele voorwaarde van die dienst bekeken te worden. Daar staat géén garantie dat je die dienst ook met een SD digibox/digicorder kan bekijken. Puur contractuele wetgeving dus, die niet belemmerd wordt door een of andere wetgeving.
De vraag is dan of je andere wetgeving kan gebruiken om het doorsturen van SD-signalen af te dwingen. Je moet het product kunnen gebruiken zoals verwacht, rekening houdend met maatschappelijke evoluties. Dan moet je 2 zaken tegen elkaar afwegen:
- Je hebt het product gekocht met de logische link opdat ook dat product effectief gebruikt kan worden.
- Technologie veroudert supersnel, zelfs zonder de wil van Telenet (geen updates meer door de leverancier van het product)
- SD-signalen verder uitzenden lukt wss technisch niet via dezelfde signalen als Telenet zonder belemmeringen op te leveren voor Telenet zelf bij ontwikkelingen van nieuwe technologieën.
- Telenet biedt een omruilactie aan, die een compensatie aanbiedt voor de mogelijks "resterende" schade die je oploopt.
Een rechter zal die zaken tegen elkaar afwegen, maar het lijkt me overduidelijk dat de 3 laatste argumenten doorslaggevend zullen zijn. Waarom overduidelijk? Omdat er tientallen voorbeelden uit het verleden zijn:
- Een gigantisch succesvol product als Windows XP dat nog steeds héél succesvol is, zie:
http://marketshare.hitslink.com/operati ... pcustomb=0" onclick="window.open(this.href);return false; . Support eindigt komende dinsdag, vanaf dan is het voor een groot deel van de mensen niet meer (veilig) bruikbaar.
- software die draait op windows XP geeft je recht om die te gebruiken op XP. Vervalt XP, dan heb je géén recht op een versie die wél nog bruikbaar is.
- Is er een veiligheidslek bij een softwareproduct, dan is men ook niet verantwoordelijk na een redelijke tijd om de software nog up te daten. Waar dat wel gebeurt, zijn er vaak expliciete servicebelofes. Zie bvb (weer voor windows):
http://support.microsoft.com/gp/lifepolicy" onclick="window.open(this.href);return false; of
http://www.samsung.com/us/aboutsamsung/ ... esign.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan je huidig product nog altijd gebruiken, alleen is er niemand meer die signalen doorzend. In theorie zou je dat altijd zelf kunnen organiseren. Het product werkt dus nog altijd, de support in de vorm van een dienst, daar heb je nooit een garantie op gehad, itt tot de garantie uit m'n voorbeelden.