Namaak bij douane - Vervolging

Stoffe
Topic Starter

Namaak bij douane - Vervolging

#1 , 02 apr 2014 20:48

Ik kocht onlangs in China enkele nintendo-figuurtjes. Vandaag kreeg ik een brief van de douane dat de douane ze in bezit heeft, onderzocht heeft, en ze een expert van Nintendo uitgenodigd hebben om deze verder te onderzoeken op namaak. Ik zou hier ten laatste binnen 6 maanden bericht van krijgen.

Ik ga ervan uit dat het namaak betreft (nog niet bevestigd door de verkoper), aangezien het land van herkomst en de lage prijs die ik ervoor betaalde. Ik ga er dus van uit dat mijn goederen in beslag genomen zullen worden en vernietigt worden. Het is de eerste keer dat ik zoiets meemaak.

Douane zal mij ook een boete opleggen neem ik aan? Ben ik genoodzaakt die te betalen? En hoeveel zou dit minimaal kunnen zijn?

Zou Nintendo zelf het ook in zijn bol halen om een proces tegen mij op te starten? Wat zijn mijn kansen daar?

Alvast bedankt voor jullie advies!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2014 11:44

Wist je op voorhand dat het om namaak ging? Was de prijs van de figuurtjes onrealistisch laag? De boete die je krijgt (als je al één krijgt), hangt voor een groot stuk af van het feit of je ter goeder trouw handelde of niet (of je al dan niet op voorhand wist / kon weten, dat het om namaak ging).

Als je via PayPal of Credit Card betaald hebt, zou ik zo snel mogelijk mijn geld terugeisen als blijkt dat het namaak is. Dan heb je dat alvast terug. En dan is het te hopen dat je geen of geen grote boete krijgt. Dat Nintendo zelf een proces tegen u opstart lijkt me klein (tenzij je een paar honderd van die figuurtjes gekocht hebt om er hier een handeltje mee op te zetten).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Stoffe
Topic Starter

#3 , 03 apr 2014 18:37

Dag Tom,

Bedankt voor je antwoord en de tips. Ik wist natuurlijk niet zeker dat het om namaak ging. Maar ja, de prijs was een pak lager dan hetzelfde lot bij bol.com en het komt uit China. Het zou me dus ook weer niet echt verbazen dat het namaak is.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 04 apr 2014 08:42

En om hoeveel figuurtjes ging het? 2, 5, 30? Als het er 2 of drie zijn, kan men je al niet verdenken dat je hier een handeltje wil opzetten. Als het er 20 of 30 zijn, daarentegen... Als het er 100 zijn, ben je helemaal gezien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Stoffe
Topic Starter

#5 , 04 apr 2014 16:37

Het gaat om een kleine hoeveelheid. 3 sets van 18 verschillende figuurtjes. Ik neem aan dat dit geen spectaculaire vondst is voor hen... Maar hoe moet het nu verder? Stel dat ze me laten weten dat het toch om namaak gaat en erna onderscheppen ze nog eens een enveloppe van mij?

Franciscus

#6 , 04 apr 2014 22:39

Uw gegevens zitten u zo wie zo in de databank. Vermoedelijk ook bij BAF.
De strijd tegen namaak wordt steeds maar opgevoerd.

Terug naar “Archief”