Probleem met deurwaarder

Benny-vc
Topic Starter

Probleem met deurwaarder

#1 , 02 apr 2014 16:40

Beste,

In december 2013 ontving ik een aangetekend schrijven van een deurwaarder ivm een geldboete die betaald moest worden door mijzelf wegens overdreven snelheid. De geldboete dateerde van 09/2010.

Aangezien dit toch wel al erg lang geleden was contacteerde ik de gerechtsdeurwaarder voor meer uitleg. Daar werd mij telefonisch meegedeeld dat door een fout bij Penale Boeten verscheidene mensen hun oorspronkelijke boete niet gekregen hadden en dat ik hier dus bij hoorde.
Omdat bij de aanmaning van de gerechtsdeurwaarder kosten waren bijgeteld zouden deze niet betaald moeten worden door de fout van Penale Boeten. Het totaalbedrag op de aanmaning bedroeg €537,30, na aftrek van de kosten moest ik nog 502,04 betalen.

Vervolgens ontving ik op 24/01/2014 een 'allerlaatste waarschuwing' van de gerechtsdeurwaarder. Hier was het totaalbedrag echter niet 502,04 euro zoals ik verwacht had en tevens telefonisch besproken had maar niet minder dan €562,51. Niet alleen ontving ik ook ditmaal geen correcte afrekening, er werden nogmaals meer kosten aangerekend.

Tot slot ontving ik nogmaals een aangetekend schrijven in de bus van de gerechtsdeurwaarder, derde keer goede keer dacht ik maar neen hoor: met deze keer een totaalafrekening van maar liefst 704 euro.

Hierop heb ik gemaild naar de gerechtsdeurwaarder om meer uitleg, ik heb immers nog steeds geen correcte afrekening ontvangen. Ik heb deze keer bewust gemaild en terecht zo blijkt want 'ze konden mijn vorige keren dat ik contact opnam nergens terugzien'.
Na een tiental mails over en weer beticht men er mij dus van dat ik 'maar had moeten mailen zoals ik dat deed op 24/01'.
Ik ben heus bereid om de oorspronkelijke 502,04 euro te betalen, dat was immers de uitspraak van de rechtbank. Ik heb nooit een correcte afrekening gekregen hoewel dat verschillende keren besproken werd en toegezegd. In tegendeel alles werd steeds duurder.

Omdat de gerechtsdeurwaarder blijkbaar niet kon uitleggen waarom ik dan wel kosten moest betalen op kosten waarvan mij was gezegd dat ze onterecht waren aangerekend heb ik contact opgenomen met het arrondissement waarvan de gerechtsdeurwaarder deel uitmaakt.
Contact is veel gezegd, ik stuurde in de afgelopen maand maar liefst vier mails met telkens mijn hele verhaal, nog geen enkele keer kreeg ik zelfs maar een ontvangstbevestiging. Gisteren en vandaag probeerde ik deze 'Kamer die belast is met ondermeer het bemiddelen tussen Gerechtsdeurwaarders en rechtsonderhorigen' maar liefst 12 keer telefonisch te bereiken. Steeds bleef de oproep onbeantwoord (zelfs geen antwoordapparaat).

Wat is nu de goeie manier om duidelijk te maken dat ik niet akkoord ben met de gang van zaken?! Moet ik op zoek naar een advocaat?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2014 16:47

24/01/2014 zal de datum zijn geweest wanneer de boete had MOETEN betaald worden.
Blijkbaar hebt u voor die datum niet betaald en dan start natuurlijk de gewone procedure bij niet betalen dus DW met kosten.
VANAF datum 24/1/2014 zullen er dus kosten bijkomen.
Ik vrees dat wegens het niet betalen voor die datum u dus nu een gerechtelijke invordering hebt met alle kosten vandien.

Als u de gegevens van de boete hebt beter eens naar dienst penale boete bellen van (politie)rechtbank van waar de boete afkomstig is.

Benny-vc
Topic Starter

#3 , 02 apr 2014 16:51

Ik snap dat als een boete niet betaald werd er kosten bijkomen. Alleen vroeg ik naar een correcte afrekening, zoals ze zelf gezegd hebben was er een fout in de oorspronkelijke factuur die ik van hen ontving.
Die correcte afrekening kwam er nooit en dus is er ook nooit betaald. Er werd mij steeds gezegd dat er een fout gemaakt is bij Penale Boeten en dat die dienst dus zou instaan voor de kosten van de Gerechtsdeurwaarder (heb ik op mail).

Het feit dat ik hiervoor eerst al moet bellen om tot een 'correcte' afrekening te komen wijst er voor mij op dat ze twee keer langs de kassa wilden passeren (1x bij mij en 1x bij penale boeten). Ik wou dus op papier een correcte afrekening en kreeg die nooit.

Ik zal inderdaad eens contact opnemen met de dienst penale boeten. Alvast bedankt.

Reclame

LeenW

#4 , 02 apr 2014 17:07

Maar waarom hebt u na die eerste afrekening niet betaald? Het lijkt mij logisch dat de penale boeten die eerste deurwaarderskosten op zich nemen gezien de situatie, maar de rest toch niet?

mava105

#5 , 02 apr 2014 19:48

Een herberekening vragen of een klacht bij de fiscus geven u toch ook geen uitstel van betaling. Eerst betalen, dan zullen ze u klacht onderzoeken en eventueel terugstorten.
Je had dus beter het initiële bedrag betaald, en dan was je van alle huidige zever en hogere kosten van af geweest.

Franciscus

#6 , 02 apr 2014 20:24

vermoedelijk verloop dus
penale boete ( waarvoor?)
€ 502,04..... wegens niet doorgegeven nu deurwaarder maar penale boete erkent de fout en zal de kosten ten laste nemen.
betalingsdatum bij DW is 24/1/14
Door u niet gedaan...op dat ogenblik vervalt de regeling en zal na x dagen DW terug aanmaning sturen die te betalen valt.
(Dat was ook gebeurd als u niet binnen de tijd de boete had betaald).
U blijft niet betalen dus volgende stap in procedure met alweer een hoger bedrag.
U hebt nog altijd niet betaald zijn al april vermoedelijk is de volgende stap een PV DW van inbeslagname ( opschrijven van inboedel).
U zal dan een sticker vinden op uw deur waarop staat dat u zich tot politie dient te wenden om sleutel van uw woning te krijgen. Als feiten over een firma gaat zie dat u de ORIGINELE documenten van staatsblad inzake zaakvoerder bij hebt anders kan u nog eens terugkomen.

Of penale boete:/DW nu nog zal terugroepen voor de hogere kosten?????

Benny-vc
Topic Starter

#7 , 02 apr 2014 20:38

werkelijk verloop:

penale boete van 502,04 euro voor overdreven snelheid in 2010 die ik nooit ontvang.
Vervolgens in december vorig jaar deurwaarder maar penale boete erkent de fout en zal de kosten ten laste nemen.

Ik ontvang een aangetekend schrijven voor een totaalbedrag van 537,30 euro (dus inclusief kosten hoewel de deurwaarder op dat moment al weet dat dit voor penale boeten is)
Ik bel deurwaarder en kom na wat aandringen inderdaad te weten dat de kosten niet voor mij zijn, men zal mij een correct afrekening sturen.

24/01/2014: ik ontvang een nieuwe afrekening, niet met het correcte bedrag maar met nog hogere kosten (562,51euro). Ik neem opnieuw contact op met de deurwaarder, opnieuw verteld men mij dat de kosten inderdaad niet voor mij zijn.
Nog een paar weken later: Ik ontvang een nieuw aangetekend schrijven van 704 euro.

Ik neem nogmaals contact op met de deurwaarder, deze verteld mij dat er 'geen spoor is van mijn vorige contacten met hen' (ietwat vreemd hoe kan ik anders weten dat de kosten niet voor mij zijn, bovendien heb ik de telefoongegevens).

Ik dien klacht in bij de arrondissementskamer van de desbetreffende gerechtsdeurwaarder en vraag hem te bemiddelen. Ik doe dit maar liefst vier keer maar krijg zelfs nooit een ontvangstbevestiging (telefonisch niet bereikbaar).

Het gaat niet om een firma. Ik kan er niet goed bij waarom ik een foutieve afrekening zou gaan betalen? Als ik foutieve facturen naar mijn klanten stuur zeg ik toch ook niet 'betaal maar en dien klacht in' dat is te gek voor woorden. Bovendien stel ik mij ernstig vragen bij de waarde van die zogenaamde arrondissementskamer.

Franciscus

#8 , 02 apr 2014 20:47

Hebt u de DW SCHRIFTELIJK om uitleg gevraagd of alleen telefoontjes?
Bewijskracht van een telefoon is niet hetzelfde als bewijskracht van de INHOUD.

Gezien voor snelheidsovertreding .... ontbreekt het stuk over de minnelijke schikking .... wat is daar mee gebeurd? Want deze procedure loopt via parket en politie.
U bent toch gehoord over de feiten als was het maar via antwoordformulier.

Benny-vc
Topic Starter

#9 , 02 apr 2014 20:50

Sinds de afrekening van 704 euro verloopt alles via mail, men heeft mij ook via deze weg opnieuw bevestigd dat de initiële afrekening inderdaad foutief was. Jammer genoeg was alles tot dan gewoon via telefoon.

Minnelijke schikking kan er best geweest zijn en het kan ook best zijn dat ik een antwoordformulier ontving maar de feiten dateren van 2010, ik betwist ze niet (heeft ook weinig zin lijkt me) maar ik weet ook helemaal niet meer wat dat precies was.

LeenW

#10 , 02 apr 2014 21:10

Hebt u intussen al het bedrag van de boete zelf betaald?

Benny-vc
Topic Starter

#11 , 02 apr 2014 21:16

Neen dat is niet gebeurd aangezien mij telkens gezegd werd dat een correcte afrekening zou volgen.

Franciscus

#12 , 02 apr 2014 21:27

Ik probeer enkel te reconstrueren.
Snelheidsovertreding van € 500 ...
Dat is een PV ... daarover wordt de titularis gevraagd ofwel een antwoordformulier in te vullen of krijgt een minnelijke schikking. Dit zijn zaken die via kwartierinspecteur verwerkt worden
Bij niet betalen dagvaarding ten gronde... voor rechtbank met veroordeling.....
uiteindelijk uitspraak tot betaling
MS en vonnis via penale boete ....maar tot op dat ogenblik hebt u toch al wat correspondentie verzameld. Ook het vonnis.
Dus via uw politiezone en of via griffie politierechtbank komt u zo wie zo bij het correcte dossiernummer en het correcte bedrag ...
Met deze gegevens of alleen met uw naam nplt wagen en plaats en datum mogelijk ook via penale boeten gezien uw dossier nu bij de stukken steekt van DW X op de griffie.

Wat nu te doen MORGEN bellen naar penale boeten.
Telefoonnr vb op te vragen via justitiehuis van uw arrondissement.

Benny-vc
Topic Starter

#13 , 02 apr 2014 21:34

Ik zal er morgen werk van maken, alvast bedankt.
Er zal ongetwijfeld al wat papierwerk zijn (oa vonnis) maar zoals gezegd, dit is van 2010 en papierwerk omtrent boetes is niet iets wat hier jaren in een kast ligt stof te vergaren. Bovendien zal de oorspronkelijke boete ongetwijfeld wel de 500 euro geweest zijn. Dat is ook niet het probleem.
Nietemin zal ik dit allemaal eens nagaan bij Penale Boeten.

Ook zal ik blijven proberen die arrondissementskamer te contacteren.

Franciscus

#14 , 02 apr 2014 21:39

Ik zal er morgen werk van maken, alvast bedankt.
Ook zal ik blijven proberen die arrondissementskamer te contacteren.
meeste gerechtelijke arrondissementen hebben een website.
Nu zeker alles per mail doen.
PS mogelijk kan uw kwartierinspecteur u al een flink stuk op weg helpen.

Benny-vc
Topic Starter

#15 , 06 apr 2014 10:23

Kleine update:

Intussen heb ik contact opgenomen met de Griffie, daar kon men mij niet echt verder helpen (buiten het dossier inkijken dan).

Ook bij de arrondissementskamer van de DW heb ik intussen al meer dan vijf keer klacht neergelegd en meer dan 25 telefoontjes gedaan, allemaal onbeantwoord gebleven. Omdat ik niet kon blijven wachten nam ik dan contact op met de nationale kamer en heb daar vervolgens mijn klacht neergelegd. De nationale kamer heeft mij bevestigd dat er 'problemen' zijn met de desbetreffende arrondissementskamer. Ik ben werkelijk verbijsterd door het gebrek aan professionalisme bij dit soort van 'controleorganen', wat een grap.

Terug naar “Archief”