Eind 2012 (de akte werd toen getekend) kocht ik samen met mijn vriendin een huis. Hiervoor werd een hypothecaire lening aangevraagd en verkregen.
In September 2013 gaan we uit elkaar en werd er beslist dat mijn vriendin het huis en de hypothecaire lening overneemt. Maart 2014 teken ik de afstand (akte) bij de notaris.
Twee weken later Zie ik een appartement te koop staan dat zeer naar mijn zin is. Ik doe een bod dat werd aanvaard. Compromis wordt momenteel door de verkoper zijn notaris opgemaakt. Voordat ik het bod heb gedaan liep ik de bank even binnen om te kijken of ik een hypothecaire lening kon aangaan. Dat was initieel geen probleem.
Nu heb ik vernomen dat de registratie van de afstandsakte die ik in maart 2014 heb getekend, maanden kan duren. (klopt dit?). Hierdoor kan de bank mijn naam op de lening nog niet schrappen. Zij wachten op een geregistreerde versie van de afstandsakte. Hierdoor zou er ook een probleem kunnen ontstaan bij het nemen van een nieuwe hypothecaire lening, en zeker bij een andere bank. Ik kan begrijpen dat wanneer een andere bank momenteel mijn kredietwaardigheid opvraagt ze te zien gaan krijgen dat ik reeds een hypothecaire lening lopen heb.
Wat zou ik kunnen doen om dit toch tot een goed einde te brengen? Kan ik op één of andere manier de registratie van de afstandsakte bespoedigen?
Bij mijn notaris wou ik reeds een getekende kopie verkrijgen van de akte die ik en mijn ex-vriendin getekend hebben. Maar blijkbaar zijn alle getekende kopieën ter registratie opgestuurd en zijn deze nog niet terug. Dus ik kan hiervan geen kopie voorleggen aan de nieuwe bank.
Hierdoor kan het dus zijn dat ik geen lening kan verkrijgen. Ik zou het jammer vinden indien de verkoop om deze reden niet door zou kunnen gaan.
Indien iemand advies heeft of ooit in dezelfde situatie is terecht gekomen dan hoor ik dat graag.