De deur

Bvinck
Topic Starter

De deur

#1 , 31 mar 2014 16:42

Hallo,

Wij hebben een huis sleutel-op-de-deur gekocht bij de bouwfirma A. Tot deze aankoop hoorde een binnendeur. De bouwfirma A heeft de schrijnwerker B de opdracht gegeven de deur te bestellen bij de fabrikant C. De fabrikant C heet de deur gemaakt en geleverd.

De deur ging stuk na minder dan twee jaar. Het betrof duidelijk een fabricagefout: het glas kwam los uit het houten deel.

Wij namen contact op met de bouwfirma A. Deze verwees ons naar de schrijnwerker B. Die wees naar de fabrikant D (en dus niet naar de fabrikant C). Fabrikant D is de deur komen ophalen, heeft ze hersteld en is de herstelde deur komen leveren. Bij het afleveren zegden ze dat de deur echter niet van bij hen kwam, dat ze de bouwfirma A de factuur zouden sturen, maar problemen verwachtten.

Fabrikant D stuurt nu ons de factuur (maanden later). Eerder hebben ze hun factuur naar bouwfirma A gestuurd, maar daar zijn ze bot gevangen. Dus nu proberen ze het bij ons. De bouwfirma zegt dat de deur niet in garantie was, omdat voor deuren een termijn geldt die korter is dan twee jaar.

Wie moet opdraaien voro de herstellingskosten en hoe moeten wij reageren op deze factuur?

Met vriendelijke groeten,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 02 apr 2014 11:52

Hebben jullie fabrikant D gevraagd de deur te herstellen, of heeft schrijnwerker B dit geregeld ? In dat laatste geval is schrijnwerker B de opdrachtgever, en moet fabrikant D bij schrijnwerker B aankloppen.
Als jullie echter (op aanraden van B) zelf fabrikant D gecontacteerd hebben, en gevraagd hebben (ofte opdracht gegeven) om de deur te herstellen, is't ook logisch dat jullie de faktuur dorogeschoven krijgen.
Volgens mij kan je dan nog wel proberen dit op schrijnwerker B te verhalen, maar dan hangt af van wat er allemaal op papier staat, m.a.w. als jullie kunnen bewijzen dat B jullie naar D doorverwezen heeft ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Bvinck
Topic Starter

#3 , 02 apr 2014 17:47

Dank u voor het antwoord.

Er staat helemaal niets op papier. Het argument van de bouwfirma en de schrijnwerker is: wij vinden geen opdracht terug in de boeken. Welnu, wij ook niet in onze boeken.

Maar wij hebben inderdaad fabrikant D gecontacteerd. Maar dat is natuurlijk alleen daardoor gemotiveerd dat er een datum voor ophalen en terugbrengen afgesproken moet worden tussen ons en de hersteller. Die toevalligheid zou niet bepalend moeten zijn van wie uiteindelijk moet betalen.

De hersteller heeft geen opdracht op papier. Hij heeft eerst bij de fabrikant en de schrijnwerker geprobeerd mar die zeggen geen opdracht terug te vinden in hun boekhouding. Nu probeert de hersteller bij ons. Welnu, ook wij vinden geen opdracht terug in onze boekhouding.

Maar het is een beetje wrang natuurlijk, want ook ik vind dat de hersteller onrecht aangedaan wordt door hem niet te betalen voor zijn werk.

Moet ik dat dan betalen en terugvorderen van de bouwfirma? Want ik heb in feite de deur laten herstellen door de hersteller die zij, het is te zeggen, hun schrijnwerker, heeft aangewezen. En zij moeten mij de kosten vergoeden.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”