Hallo iedereen,
Heeft iemand ervaring met volgend probleem:
Wij hebben 4 à 5 jaar geleden een bouwgrond gekocht. Na ongeveer 1à 2 jaar later zijn we beginnen te bouwen. In die grond zaten nog een stuk of 15 stronken, deze hebben wij laten verwijderen. Voor de rest stonden er kleine struikjes op.
Nu zoveel jaar later, krijgen wij een pv en worden wij ten laste gelegd dat we gekapt hebben zonder vergunning + geen boscompensatie.
In die pv wordt een bedrag gevraagd voor het bos te compenseren. Wij zijn natuurlijk erg verschrokken van deze pv. Blijkbaar toen wij zoveel jaren geleden de akte gingen tekenen was er als bijlage een kapvergunning van de persoon waarvan wij de grond kochten. In die kapvergunning stond dat wij het bos terug moesten laten groeien of een ontginning aanvragen. Dit hebben wij natuurlijk over het hoofd gezien. Wij zijn talrijke keren op de gemeente geweest met de vraag: kunnen wij beginnen met bouwen of moet er nog iets gedaan worden. Het enige antwoord van hun was, met een bouwvergunning en voor al uw andere vragen, richt u zich tot uw architect. Nooit is er gesproken over dat dit bosgrond was. Het is natuurlijk ook fout van ons dat wij de bijlages niet nog eens hebben nagekeken. Toen ik nadien belde naar het gemeentehuis, vertelde ze me dat ze op het ogenblik van de bouwaanvraag, geen bomen stonden. Dit was natuurlijk door de vorige eigenaar gekapt met een kapvergunning. Toch is hun dit niet opgevallen. Mijn bouwaanvraag is gewoon goedgekeurd zonder specifieke voorwaarden. Er staat niks vermeld van een bos of van het kappen. Na het Pv heb ik meteen naar het bosbeheer gebeld in hasselt, ik heb meteen gemeld dat ik bereid ben om de kosten te dekken van het bos. (=boscompensatie) Helaas is de pv al doorgestuurd naar het parket. Ik heb tevens al een advocaat geraadpleegd, deze vertelde me dat er een heel kleine kans is dat we vervolgd worden. Maar we wel zullen moeten opdraaien voor het boscompensatie + evt een geldboete. Heeft iemand ooit een gelijkaardige zaak meegemaakt? Zo ja, wat was het gevolg?
Alvast bedankt voor jullie ervaring hiermee.
Groeten,
An