verzekering schade aan appartement

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

verzekering schade aan appartement

#1 , 25 mar 2014 12:32

Een ex-collega komt zonet in paniek bij mij nadat hij is afgewezen door zijn syndicus.
Wat is er gebeurd?

Collega komt aan in zijn appartement (= tweede verblijf). Hij doet het licht aan en hoort luid geknetter.
Blijkt dat de plafondarmaturen vol met water zijn gevuld. In zijn slaapkamer is de radiator uit de druipnatte muur gevallen. Drie deuren zijn dermate opgezwollen dat ze niet meer opengaan noch sluiten. Twee muren en één plafond druipen van het water. Het vasttaijt is nat en zit vol met lichtgrijze vlekken, enz...

Hij stelt vast dat ze het appartement op de verdieping boven zijn appartement aan het renoveren zijn. Hij verwittigt de syndicus die langskomt en vaststelt dat de schade een gevolg is van de werkzaamheden in het bovengelegen appartement. Maar hij weigert verdere stappen te doen en wil de blokpolis niet inschakelen (welke nochtans ook de aansprakelijkheid tussen de privatieven onderling ook verzekert).

Syndicus beweert dat mijn collega op eigen houtje en eigen kosten het nodige moet doen om van de firma die de schade heeft veroorzaakt alles terug te vorderen.

Volgens mij klopt dit niet (hij heeft geen enkele relatie met die firma's) en moet de syndicus de blokpolis wel inschakelen en moet die verzekering eventueel terugvorderen van de veroorzaker.

Ik heb ex-collega aangeraden om:

1. zijn familale polis na te lezen en in te schakelen (rechtsbijstandclausule bij schadegeval)
2. onverwijld een deurwaarder de schade laten vast te stellen gelet op mogelijke onenigheid in deze zaak

Graag enkele meningen hieromtrent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509

#2 , 25 mar 2014 13:21

Wij hebben dat hier ook aan de hand gehad (op het werk) en ook hier kwam de syndicus moeilijk op gang en was hij héél rap weg toen bleek dat het aan onze bovenburen lag.

Zij hebben een nieuwe keuken laten installeren waarbij een afvoer beschadigd is geraakt. Daardoor hebben wij problemen van opbladerende verf, pleister dat los komt, water op de elektrische leidingen met kortsluiting en stroompannes tot gevolg.

De syndicus heeft na lang aandringen een lekdetectiebedrijfje ingeschakeld. Deze hebben vastgesteld dat het aan de bovenburen lag. Daarop heeft de syndicus zijn handen ervan af getrokken en moeten onze verzekering en de verzekering van de bovenburen het onderling uitvechten. De blokpolis komt hier ook niet tussen. En we weten ook niet of deze dit voorval dekt daar we van de syndicus geen polis krijgen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2014 14:27

Is de blokpolis er niet enkel voor de gemeenschappelijke delen. Hier is het een feitelijke stoornis tussen 2 mede-eigenaars, die dat dan onderling moeten oplossen. Het is niet de aannemer die moet aangesproken worden, maar de boven wonende mede-eigenaar.

Reclame

Poi2

#4 , 25 mar 2014 14:30

waterschade --> eigen brandverzekering inschakelen?

roharro
Topic Starter

#5 , 25 mar 2014 18:01

Is de blokpolis er niet enkel voor de gemeenschappelijke delen.
Zoals ik schreef verzekert de blokpolis de schade aan het hele gebouw. Zowel gemene delen als private kavels.
De blokpolissen die ik heb verzekeren ook de schade veroorzaakt door een private kavel aan een andere private kavel (bv.: heb zonet via de blokpolis vergoeding gekregen voor waterschade te wijten aan mankement in appartement op de hogere verdieping.

waterschade --> eigen brandverzekering inschakelen?
Eigenaars in appartementsgebouwen zijn verzekerd via de blokpolis voor alle schade aan gebouw en hebben normaal gezien geen aparte brandpolis. De bewoner van het appartement (niet noodzakelijk de eigenaar) moet enkel zijn inboedel verzekeren.

Daarop heeft de syndicus zijn handen ervan af getrokken en moeten onze verzekering en de verzekering van de bovenburen het onderling uitvechten. De blokpolis komt hier ook niet tussen. En we weten ook niet of deze dit voorval dekt daar we van de syndicus geen polis krijgen.
Dit kan niet. De syndicus begaat een zware fout als hij geen blokpolis heeft afgesloten. Individuele verzekeringen in appartementsgebouwen (voor het gebouw en de appartementen) worden normaliter nooit afgesloten, tenzij er een bijkomend risico is veroorzaakt door de eigenaar van het appartement zelf.
Ik zelf heb alleszins zelf geen enkele brandpolis voor de appartementen in mijn bezit. Het zou gewoon dubbele verzekering zijn.

Niemand antwoorden of suggesties op mijn vragen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fieke0509

#6 , 26 mar 2014 09:00

Is de blokpolis er niet enkel voor de gemeenschappelijke delen.
Daarop heeft de syndicus zijn handen ervan af getrokken en moeten onze verzekering en de verzekering van de bovenburen het onderling uitvechten. De blokpolis komt hier ook niet tussen. En we weten ook niet of deze dit voorval dekt daar we van de syndicus geen polis krijgen.
Dit kan niet. De syndicus begaat een zware fout als hij geen blokpolis heeft afgesloten. Individuele verzekeringen in appartementsgebouwen (voor het gebouw en de appartementen) worden normaliter nooit afgesloten, tenzij er een bijkomend risico is veroorzaakt door de eigenaar van het appartement zelf.
Ik zelf heb alleszins zelf geen enkele brandpolis voor de appartementen in mijn bezit. Het zou gewoon dubbele verzekering zijn.

Niemand antwoorden of suggesties op mijn vragen?
Dat kan wel, er is een blokpolis voor het gebouw, maar daar wij een appartement leasen van de gemeente en geen eigenaar zijn, wil hij ons geen kopie van de polis verstrekken.

Terug naar “Archief”