beleggingsverzekering en successie

meesje
Topic Starter

beleggingsverzekering en successie

#1 , 23 mar 2014 18:47

Een familielid weet niet hoe hij na het overlijden van zijn echtgenote volgende beleggingsverzekering moet aanpakken voor wat betreft de aangifte van de erfenis:

Het gaat om een beleggingsverzekering type TAK 23 met volgende kenmerken:

- verzekeringnemers zijn hijzelf én zijn echtgenote
- de verzekerden zijn hijzelf én zijn echtgenote
- de begunstigden zijn hun twee kinderen
- kontrakt vermeldt dat het kapitaal wordt uitbetaald aan de begunstigden na het TWEEDE overlijden (kinderen zullen dus het kapitaal verkrijgen nadat beide ouders zijn overleden)
- het contract voorziet niets voor een eerste overlijden, blijft ongewijzigd doorlopen
- de verzekeringnemers zijn gehuwd met contract van zuivere scheiding van goederen, zelfde geboortejaar en hebben beiden, ieder voor de helft, dezelfde inbreng gedaan

Wat moet er nu worden aangegeven in de successieaangifte na het overlijden van de echtgenote?
Er is geen uitbetaling van een kapitaal. Is er hier dan al wel sprake van een "erfenis"?
Wie is "eigenaar" van de beleggingsverzekering na dit eerste overlijden mede gelet op feit dat er één verzekeringnemer overblijft?
Moeten er erfenisrechten worden betaald na dit eerste overlijden? Zo ja, waarop en door wie?

ps: er is alleszins geen complicatie op het vlak van reservataire erfdelen, daarvoor is het kapitaal niet groot genoeg
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 mar 2014 20:03

Zo'n beleggingsverzekering begrijp ik niet , vanwege de bank of de verzekeringsagent = scheiding van goederen , met twee verzekeringsnemers én twee verzekerden. Hoe verzinnen ze het?
Op de (kopie van de ) brief van de maatschappij aan de Registratie zal u waarschijnlijk de nodige info vinden. De helft van de verzekering komt nu al in de nalatenschap en er moeten de nodige successierechten op betaald worden door de begunstigde kinderen. Er zal evenwel geen uitbetaling gebeuren : volledige uitkering bij overlijden van vader. Dan zullen ook slechts successierechten dienen betaald te worden op de helft van het uitgekeerde bedrag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

meesje
Topic Starter

#3 , 23 mar 2014 20:36

Het is alleszins een speciaal geval. Ik heb het contract nu zelf nagelezen en daar staat o.a. in vermeld dat de langstlevende echtgenoot tot bij zijn overlijden volledig vrij over het contract kan beslissen. Dus hij kan het ook stopzetten en laten uitbetalen. Het is een contract met een buitenlandse verzekeringsinstelling maar het vermeldt expliciet dat het volledig conform is met de Belgische wetgeving (ik zie bv. dat er 1,1 % inschrijvingstaks werd aangerekend).
De instelling heeft een fiche overgemaakt aan de lle op zijn vraag waarin staat dat er nog geen devolutie plaatsvindt in dit stadium, maar enkel bij overlijden van de tweede verzekeringsnemer (tenzij hij het contract voordien stopzet), aangezien het in dit stadium een "verzekeringstontine" zou zijn (met verwijzing naar het stelsel van scheiding van goederen + ontbreken van "derde-begunstigde" zolang er geen twee overlijdens zijn). In het bijvoegsel aan het contract staat inderdaad letterlijk: "dat de verzekeringsprestaties toekomen aan de kinderen van de mede-verzekeringsnemers bij het tweede overlijden".

Indien dit een "tontine" is (die nu zou eindigen en "vervellen" tot een klassieke verzekering met derden-begunstigden) moet die dan in de successieaangifte als dusdanig worden vermeld?
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Terug naar “Archief”