Sociale huisvestingsmij +vast aangenomen ontstoppingsbedrijf

Alfons
Topic Starter

Sociale huisvestingsmij +vast aangenomen ontstoppingsbedrijf

#1 , 05 aug 2007 16:40

Ik heb hierna alle briefwisseling betreffende het ontstoppen van een afvoerbuis tussen de keuken en de garage in mijn sociale woning ingetypt!
Van mijn consumentenklacht aan Algemene Directie Controle en Bemiddeling heb ik nog geen antwoord gekregen gezien de recente briefwisseling.
Ik vind dat ik het slachtoffer geworden ben van een onjuiste overeenkomst op afstand en dat de wet van 30 juni 1996 betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en bestelbon overtreden werd.
- - - - - -
Iedere reactie en hulp is welkom.
Alfons
- - - - - -
Van: Alfons.
Aan: De heer Directeur A
S.H.M. naam = B
Straat
te Gemeente = C

De: 2X februari 2007
Mijn Ref.: 1
Geachte Directeur,

Betreft: 1. Afvoer gootsteen keuken. 2. Sanitair gootsteen afvoerbuis in de grond.
Referte: Het probleem werd voorheen erkend als een constructiefout. Het wordt de laatste tien jaar niet meer als constructiefout erkend.

1. Woord vooraf: De afvoer van de gootsteen keuken naar de afvoerbuis in de grond geraakt nooit verstopt! De krachtige afloop van het weglopende water verhindert de afzetting van vet en andere etensresten. De kleine afvoerbuis mondt uit in een grote ondergrondse buis met een doormeter van 10 centimeter. Deze buis heeft een verwaarloosbare hellingsgraad en wordt via een ingewikkelde koppeling naar de garage geleid waar ook de uitgietbak die zich in de garage bevindt in die buis uitmondt! Uw technische personeel en uw diensthoofd kennen de situatie perfect.
- Voorheen maakte uw personeel de ondergrondse buis in de keuken tegen betaling open. Gezien de beschikbare apparatuur kon u de buis met een diameter van 10 cm toch maar beperkt openmaken. Deze beperkte opening was binnen de kortste tijd terug dichtgeslibd.
2. Het is voor de sociale huurder een zeer dure maar betaalbare zaak om beroep te doen op een burgerfirma indien de schoonmaak van die grote bijna horizontaal liggende buis in de keuken op ??n werkuur zou kunnen geklaard worden.
- Gezien uw ingewikkelde koppeling geraakt ook de apparatuur van de burgerfirma niet in de buis. De aankoppeling in de garage ter hoogte van de uitgietbak verhindert dit. Hun freesborstel vindt de weg naar die uitgietbak en vindt de weg naar de afvoerbuizen van het grote plat dak en het kleine plat dak.
3. Wilt u zo vriendelijk zijn mij schriftelijk uw standpunt betreffende de verstopping in de grote ondergrondse buis van de keuken naar de garage mee te delen. Ik verwacht een duidelijk antwoord op de vraag: "kan ik beroep doen op uw diensten wegens een constructiefout en indien u geen constructiefout erkent kunt u dan schriftelijk een gedetailleerde uitleg geven waarom dit geen constructiefout meer is daar waar u (en uw personeel) de eerste 15 jaar dat ik de woning huurde wel toegegeven hebt dat dit een constructiefout was".

Met dank voor het gevolg dat u aan deze brief en zijn inhoud zult geven.
Hoogachtend.
Alfons.
---------------------------
Op deze brief ontving ik nooit een reactie!
- - - - - - - - - - - - - - - -
Omdat de toestand niet meer - dat langzaam leeglopen van de gootsteen - houdbaar was deed ik toch een aanvraag voor herstelling aan de verhurende S.H.M.
---------------------
S.H.M. naam = B
Straat
te Gemeente = C

De: 3X mei 2007
Mijn Ref: 2
Geachte Directeur,
Betreft: Afvoer gootsteen keuken - afvoerbuis in de grond richting garage.
Referte: 1. Het probleem is reeds 20 jaar van de 27 dat de woning bestaat, gekend.
2. Mijn brief nr. 9607 van 27 februari 2007.

1. Op mijn brief, vermeld in referte 2 ontving ik nooit ?nige reactie.
2. Van uw technisch personeel vernam ik dat zij de uitdaging willen aangaan om met het materieel van SHM B te C wel door de koppeling te geraken en dus de buis wel open kunnen maken.
3. Gezien de ondergrondse buis omzeggens volledig verstopt is, vraag ik dringend uw tussenkomst opdat uw technisch personeel deze buis zo goed mogelijk terug zou openmaken.
4. Overeenkomstig het gesprek dat ik had met uw technisch personeel is het aangewezen dat ik op voorhand verwittigd wordt wanneer de interventie plaats zal vinden zodat ik de keukenkast (onder de gootsteen) helemaal leeg kan maken en dat ik de verzamelput in de garage binnenkant kan afspuiten en de met vet ingesmeerde randen kan afdekken.
5. Ik ben op de hoogte, dat niets gratis is.

Met dank bij voorbaat voor het gevolg dat u aan deze dringende oproep zult geven.
Hoogachtend
Alfons.
- - - - - - - - - - - - - - -
* * * * * * * * * * * *
Ik kreeg bezoek van de dienstoverste van de technische dienst van de SHM B, genaamde D kwam kijken of er ??n afvoerbuis in de verzamelput toekwam of twee buizen. Er komt maar ??n afvoerbuis toe en daar zijn dus inderdaad heel wat koppelingen aan.
- Dienstoverste D deelt mij mee dat zijn technisch personeel onder geen enkel beding de buis zullen openmaken.
- D deelt mij mee dat de SHM B voor die karweien een VAST AANGENOMEN FIRMA "E" heeft.
- D deelt mij niets mee aangaande de te verwachten prijs voor de ontstopping ook als ik hem dat uitdrukkelijk vraag.
- D deelt mij mee dat volgens de bevindingen van de vast aangenomen firma E de directie van B zal beslissen of het hier al dan niet gaat om een constructiefout.
- - - - - - - - - - - - - -
Ik kijk nog even in de Gouden Telefoongids en firma E heeft een paginagrootte advertentie met verschillende nummers waaronder een telefoonnummer in ons eigen stad C.
- Ik ken ongeveer de prijzen van de ontstoppingsfirma "F" uit "G" die in de gemeente naast C hun hoofdbureau hebben. Mijn dochter betaalde voor het ledigen van de septische put in dezelfde gemeente G aan de firma F 80,00 euro. De septische had ik opengemaakt en alles lag klaar om de smurrie op te zuigen. Firma F rekende geen verplaatsingskosten aan wegens "in dezelfde gemeente" en een bestaande overeenkomst met het gemeentebestuur van G om binnen G geen verplaatsingskosten aan te rekenen. Voor een bijkomend uur ontstopping (bijvoorbeeld tussen septische put en straat) zou de firma F uit G 70,00 euro aanrekenen. Dit was echter niet nodig.
- - - - - - - - - - - -
Ik was door (1) die vast aangenomen firma door de SHM B al enigszins gerustgesteld. Dat zal toch wel een "doorgelichte" firma zijn! Die zal toch wel als goedkoopste vast aangenomen zijn na een vergelijkende prijsofferte! (2) de prijzen van de firma die bij mijn dochter werkte, kennende zou het mij toch nooit meer dan 1 x 70,00 euro kosten + vervoersonkosten.
- - - - - - - - - - -
* * * * * * * * * * * *
Alfons wacht op een signaal van de SHM B.
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Telefonisch werd mij door de SHM B meegedeeld dat de vast aangenomen firma E uit H, de ontstopping zou uitvoeren op 19 juni 2007. Ik was hun tweede klant en alles diende leeg gemaakt te zijn en de putten open te zijn om 10.00 uur. Bij aankomst van de firma diende ik de technische dienst van SHM B te verwittigen zodat iemand mee kon komen kijken!
-- Er kwam geen firma opdagen.
-- Om 16.00 uur telefoneerde ik naar de technische dienst van SHM B met de vraag of die firma nog kwam? Ja die werken hun dagprogramma af. Inderdaad zal er dan geen afgevaardigde van de SHM B meer bereikbaar zijn.
- - De vast aangenomen firma E uit H kwam toe om 17.25 uur en vertrok om 17.50 uur. De werkbon die de SHM B aan de firma E had gefaxt heb ik ondertekend omdat de werkduur overeenstemde.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
- Ik ontving op 17 juli 2007 van de SHM B de hierna weergegeven DEBETNOTA, waaraan in bij de FACTUUR van de aangenomen firma E bevestigd was.
- - -- --- - - - - - - - - -
Van SHM B (briefhoofding) Te C, 1X/07/2007
Aan: Alfons + volledig adres te C
DEBETNOTA: 666-55555-11111
TYPE DEBETNOTA: Herstelling
Werkbonnummer: 2007/0000
uitgevoerde werken: 1X:06/2007: ONTSTOPPEN VAN DE AFVOERLEIDING IN DE KEUKEN DOOR DE FIRMA E.
Factuur firma E 222,60 euro
TOTAAL 222,60 euro
Deze som dient U v??r 06/08/2007 te betalen door storting of overschrijving op ons rekeningnummer en dit enkel door middel van bijgevoegd overschrijvingsformulier. Op onze burelen worden g??n betalingen ontvangen.
Indien het totaalbedrag niet tijdig wordt voldaan, dan kan dit aanleiding geven tot bijkomende kosten.
NOTA: Uurloon arbeiders SHM B te C= Euro 30,00 met een minimum van euro 15,00
Met de meeste hoogachting
De directeur "A" + ondertekent
-- Plus het aanhangende overschrijvingsformulier
= = = = = = = = = = = = = = = = = =
Hierna een ingetypte versie van de factuur die aan de debetnota hing!
- - - - - - - - - - -
FIRMA B te H
Met vier telefoonnummer van 4 regio's maar de regio C die ook in de gouden Gids stond wordt hier niet vermeld.
Aan S.H.M. B te C (waar ze de factuur ontvingen op 2X/06/2007)
Factuur: 2007/666666 Datum: 2X/06/2007
Betreft: Mijn straatnaam + Nr.
Uw Ref: Werkbon 2007/0000
ONTSTOPPINGSWERKEN:
Totaal Prijs
Ontstoppen van afvoerleiding keuken
Voor uitgevoerde werken en verplaatsing 210,00 euro
210,00 euro

TOTAAL 210,00 euro
B.T.W. 12,60 euro
TOTAAL TE BETALEN 222,60 euro
B.T.W. : BTW tarief 6 %
Verlaagd BTW-tarief, volgens verklaring klant, waarvan afschrift hierbij
in overeenstemming met KB van 18.07.86.
BETALING : BIJ ONTVANGST FACTUUR.

Met dank voor het vertrouwen en steeds tot Uw dienst.
Geen handtekening - geen naam - Niets!
Enkel nog de vermelding
RPR . . . BTW/Reg. Aannemer BE. . . . Erk.nr. . . . . KBC-rekeningnr. . . .
Op de achterzijde NIETS WANT HET IS TENSLOTTE MAAR EEN KOPIE genomen door SHM B en aan haar (originele) DEBETNOTA geniet!
* * * * * * * * * * * *
Ik breng de hiernavolgende brief persoonlijk naar de SHM B. De bediende tekent op mijn exemplaar voor ontvangst.
- - - - - - - - - -
Van: Alfons
S.H.M. naam = B
Straat
te Gemeente = C

De: 2X juli 2007
Mijn Ref.: 3
Geachte Directeur,

Betreft: Aanvraag uitstel betaling debetnota wegens het niet verkrijgen van informatie betreffende de aangerekende prijs.
Referte: 1. Mijn brief nr. 1 van 3X mei 2007.
2. Uw werkbon nr. 2007/0000 van 1X/06/2007 aan firma E te H.
3. De factuur nr. 2007/6666 van 2X/06/2007 van firma E aan B.
4. Uw DEBETNOTA: 666-55555-11111 van 1X/07/2007 voor een bedrag van 222,60 euro.

1. Aan mijn brief; vermeld in referte 1, werd door SHM B GEEN gevolg gegeven. Telefonisch werd mij meegedeeld dat uw eigen technisch personeel geen ontstoppingen doet wegens geen professioneel materiaal. De Firma E uit H bleek de door u vast aangenomen firma en dus goed gekend te zijn. Het vertrouwen dat uw telefonische contacten en contracten met die firma aan mij gaf is bij ontvangst van uw debetnota omgeslagen naar een totaal wantrouwen.
2. Niettegenstaande ik altijd geschreven en gesproken heb dat het in mijn huurwoning een verstopping betrof van de ondergrondse afvoerbuis, wordt in de documenten vermeld in referte 3 en 4 gesproken over een afvoerleiding. Het woord afvoerleiding is, gezien de prijs van de ontstopping, een verkeerd woord. U wordt gevraagd in de verdere briefwisseling dus enkel te spreken van "de afvoerbuis in de grond tussen de keuken en de garage".
3. De factuur vermeldt een "ALL-IN" bedrag van 222,60 euro (=8.979,66 Bef) voor een werk dat 25 minuten in beslag nam.
Het ALL-IN bedrag is door mij en door uw bedienden W en N niet op te splitsen in kilometervergoeding heen en weer gemeente H, noch de prijs die de twee herstellers AL en AK aanrekenen voor het half uur werk (wegens redenen eigen aan de firma van 17.25 uur tot 17.50 uur) en hun rijtijd. Men vindt op de burelen van SHM B geen algemene verkoopsvoorwaarden noch prijslijst van de aangenomen firma E!
Het zou kinderachtig zijn om te stellen dat de ontstopping mij 222,60 euro gedeeld door 25 minuten = 8,904 euro PER MINUUT gekost heeft (=534,24 : 2 = 267,12 euro per manuur).
- Een firma die dergelijke prijzen hanteert zou normaliter door u NOOIT aangenomen zijn als vaste firma wegens onverantwoord te duur en onbetaalbaar door uw sociale huurders. Ik stel toch vast dat niettegenstaande de verplaatsingskost heen en terug "H" - "C" de firma "E" uw voorkeur krijgt op andere firma's die eenzelfde dienst verlenen en die korter bij uw sociale huurders (tot in Gemeente I) hun vestingplaats hebben.
4. Gezien ik derhalve zelf naar "H" moet rijden om een raming van de kilometerafstand te kunnen uitvoeren en een raming van de rijtijd; gezien ik bij de firma "E" zelf hun algemene verkoop-voorwaarden moet gaan afhalen en in de hoop dat in die algemene verkoopsvoorwaarden de prijzen vermeld staan van uurloon en kilometervergoeding vraag ik u mij uitstel van betaling te verlenen tot ik de "ALL-IN" omschrijving op de factuur opgesplitst heb ik uurloon, uurloon na de normale diensturen; inzet voertuig, afschrijving van ontstoppingsinstallatie op dat voertuig, enz.

Ik mag aannemen dat u begrip kunt opbrengen dat ik een betaling van 222,60 euro voor het ontstoppen van de ondergrondse afvoerbuis keuken naar garage waarvan reeds 15 jaar geleden voorspeld werd dat ze zou verstoppen wegens een constructiefout; ik dat bedrag nu eerst gedetailleerd wens opgesplitst te zien alvorens over te gaan tot betaling.

Hoogachtend.
(Get.) Alfons.
* * * * * * * * * * * *
Bij het afgeven van de brief hiervoor bekom ik van de bediende N een kopie van de bestelbon die ik ondertekende na einde ontstopping bij mij thuis.
-----------------------
Hierna een afgetypte versie van die werkbon:
- - - - - - - - - - - -
* * * * * * * * * *
Van SHM B te C FAX
Aan: Firma E te H
Contactpersoon: D van SHM B
Werkbon 2007/0000
Geachte,
Mogen wij u vragen om op het vermelde adres de hieronder gespecificeerde werken uit te voeren.
Gelieve in geval van facturatie, werktijden en verbruikte materi?len op uw werkbon te vermelden.
Adres: Alfons.
Straat en nr
te C
Tel:
Klachtomschrijving: BUIS VERSTOPT.
Opmerking: afvoerleiding van de afwasbak keuken is verstopt.
Woning langer dan 5 jaar in gebruik BTW 6%
Met vriendelijke groeten
De technische dienst SHM B
handtekening
GELIEVE, NA HERSTELLING, IN TE VULLEN EN TERUG TE FAXEN NAAR nr.

Datum uitvoering UUR AANKOMST UUR VERTREK NAAM Hersteller
19/6/2007 17h25 17h50 AK + AL
Omschrijving van uitgevoerde werken
ONTSTOPPEN AFVOER KEUKEN
"Alfons + Mijn handtekening"
- - - - - - - - - - - - -
* * * * * * * * * * *
Op de website MAPS.GOOGLE print ik de kaarten met afstand firma E tot bij mij thuis af.
De afstand bedraagt 29,3 Km en de rijtijd is circa 28 minuten.
Voor de firma F die in de aangrenzende gemeente G dezelfde dienst verleent bedraagt de afstand tot bij mij thuis 11,6 Km en de rijtijd is circa 12 minuten.
= = = = = = = = = = = = = = =
Ik download het klachtenformulier van Min. Economische Zaken, dat ik invul en VOORAL AANVUL en per post verstuur.
- Hierna mijn klacht aan de Algemene Directie Controle en Bemiddeling.
Aan: Ministerie van Economische Zaken
Algemene directie Controle en Bemiddeling
WTCIII - Simon Bolivarlaan, 30
1000 BRUSSEL

Mijn Ref.: 4
Geachte Directie,

Betreft: Gedetailleerde gegevens betreffende mijn klacht.
Referte: 1. Mijn brief nr. 1 van 2X februari 2007 aan SHM B te C.
2. Mijn brief nr. 2 van 3X mei 2007 aan SHM B te C= aanvraag.
3. Terug gefaxte werkbon WB2007/0000 van 1X juni 2007 van Sociale Huisvestingmaatschappij B te C aan firma E te H.
4. Factuur nr. 2007/6666 van 2X/06/2007 van firma E te H aan B te C.
5. DEBETNOTA nr. 666-55555-11111 van 1X/07/2007 van B te C aan mijzelf; NAAM Alfons + adres te C.
6. Mijn brief nr. 3 van 2X juli 2007 aan SHM B te C met aanvraag uitstel betaling debetnota.
7. Kaart Google/Maps met afstand tussen ontstoppingsbedrijf E te H en mijn adres te C.
8. Kaart Google/Maps met afstand tussen ANDER ontstoppingsbedrijf F te G en mijn adres te C.
9. Wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consumenten.
10. Koninklijk besluit van 30 juni 1996 betreffende de prijsaanduiding van producten en diensten en bestelbon. (Gewijzigd met K.B. van 7 februari 2000.)

1. Van de documenten, vermeld in referte 1 tot en met 8 is een kopij hierbijgevoegd. Ze zijn ter uwer beschikking voor afhandeling van deze klacht.
2. Relaas van de feiten:
a. In mijn sociale huurwoning te Staatnaam + nr te C geraakte de afvoerbuis in de grond van de keuken naar de afvoerbuis in de garage verstopt. Deze verstopping was reeds jaren voorspelt door zowel mijn broer J, gediplomeerd loodgieter als door het technisch personeel (Diensthoofd D) van de sociale huisvestingsmaatschappij B te C.
b. Ik schijf mijn brief nr. 1 van 27 februari 2007 (zie referte 1). Ik ontvang op deze brief geen enkele reactie. Wij als sociale huurders moeten ALLE herstellingen betalen.
c. Ik vraag informatie aan verschillende leden van het technisch personeel van de sociale huisvestingsmaatschappij. Ze willen die buis wel ontstoppen, maar hun apparatuur is te klein en niet krachtig genoeg en ze kunnen de verstopte ondergrondse buis slechts een 5 ? 8 tal centimeters openmaken terwijl ze een doormeter heeft van 11 centimeters.
c. Ik schrijf mijn brief nr. 2 van 3X mei 2007 (zie referte 2) omdat het water van de afwasbak in de keuken weliswaar nog steeds afloopt, maar het is duidelijk via een resterende afvoeropening van 1 overgebleven centimeter.
d. De Dienstoverste D komt kijken en in het bijzonder naar het aantal buizen dat toekomt in de verzamelput in de garage. Er komt ??n buis toe; waar alle andere buizen zijn op aangesloten, (zoals de uitgietbak in de garage, de grote afvoerbuis van het platte dak, de kleine afvoerbuis van het kleine plat dak achterkant woning en dus ook de verstopte buis vanuit de keuken). Enkel het deel van de keuken naar de hoofdbuis is verstopt!
Mededeling door dienstoverste D:
(1) De Sociale Huisvestingmaatschappij B te C heeft een aangenomen ontstoppingsfirma en die moet ingeschakeld worden. Het eigen personeel mag dergelijke ontstoppingen niet meer uitvoeren omdat de buis niet helemaal gereinigd kan worden. Hij deelt enkel de naam "E" mee als ik meer informatie vraag.
(2) Er is dus niet gesproken over een uurprijs, een verplaatsingkost. Over de prijs wordt enkel meegedeeld dat overeenkomstig de bevindingen van firma E door de S.H.M. beslist zal worden of het al dan niet om een constructiefout gaat.
e. De werkbon nr. WB2007/0000 wordt door B te C verstuurd naar E te H zonder dat ik daar een kopij van ontvang.
De Sociale Huisvestingsmaatschappij maakt dus een overeenkomst "op afstand". Ik weet nog altijd niets van prijslijst, algemene verkoopsvoorwaarden enz.
f. Op maandag 1X juni 2007 word ik door de technische dienst van S.H.M. B te C verwittigd dat een burgerfirma zal komen om de buis te ontstoppen. Ik ben de tweede klant voor die firma en alles (vergaarbakken in garage, keukenkast onder afwasbak) moeten voor 10.00 uur gereed en leeg zijn.
g. Om 16.00 uur nog geen firma gezien! Straks is er niemand meer in de kantoren van de S.H.M. en op mijn telefonische oproep of die firma de dag nadien terugkomt, krijg ik het antwoord dat die firma hun programma afwerkt welk uur ze ook zullen komen.
h. De firma E komt toe om 17.25 uur (na de normale diensturen). Hun reden is dat ze veel meer werk hadden bij hun vorige klant "School X" en dat ze daarom zo laat bij mij toekomen. In tegenstelling met wat was afgesproken wordt noch Dienstoverste D noch IEMAND anders van de verhurende CV Nieuw Sint-Truiden verwittigd om de werken te volgen.
i. Gelukkig vindt de ervaren ontstopper wel de ingang van de buis naar de keuken en neemt de ontstopping slechts 25 minuten in beslag.
j. Ik onderteken de werkbon gezien de tijd (van 17.25 uur tot 17.50 uur) klopt en ook de omschrijving "Buis verstopt" staat v??r de omschrijving "Afvoerleiding keuken. . ."
3. Ik ontvang op 1X juli 2007 de debetnota nr. 666-55555-11111van 1X/07/2207 met daaraan vastgeniet de factuur nr. 2007/6666 van firma E aan SHM C. (zie referte 4 en 5)
4. Na ontvangst van de debetnota, haal ik persoonlijk een kopij van de werkbon (zie referte 3) op bij de technische dienst van CV Nieuw Sint-Truiden. Nog steeds weet niemand die daar aanwezig is meer dan dat de firma de vast aangenomen firma is. Prijzen noch uurloon noch eender welke andere informatie kan men mij niet geven.
5. Tijdens de volledige maand juli is de firma E niet bereikbaar! Ze zijn gesloten wegens jaarlijks verlof! Hun automatisch antwoordapparaat zegt dat ze het werk hervatten op 3X juli 2007.
6. Ik schrijf mijn brief nr. 3 van 2X juli 2007 (zie referte 6) aan de Directeur van B te C met vraag voor uitstel van betaling tot ik gedetailleerde gegevens ingezameld/opgevraagd/bekomen heb en die de zeer hoge prijs van 222,60 euro verantwoordt.
Ik ontvang op deze brief tot op heden geen antwoord.
7. Ondertussen krijg ik de volgende mededeling van een andere ontstoppingsfirma F uit G die ik ken wegens het ledigen van de septische put in de woning van mijn dochter K te G. Zij werken geregeld samen met de firma E. Hun uurloon is 70,00 euro per uur vertrekkend vanuit G tot ze terug zijn te G. Voor de septische put van mijn dochter was het 80,00 euro, wegens (1) geen vervoerkosten omdat ze in G dat niet aanrekenen en (2) omdat ze ook een vracht van minstens 1000 kilo moesten meenemen en storten.
8. Via het internet kan ik de kilometers van beide bedrijven berekenen (E en F) via MAPS./GOOGLE.be en afprinten. (hierbijgevoegd in bijlage).
9. Gezien ik met de firma E NIETS herhaal NIETS persoonlijks ben overeengekomen; zal ik v??r 06/08/2007 aan SHM B te C als betaling het deel dat ik als de normale prijs beschouw = de som van 0,5 werkuren + 1 uur rijden heen en weer H + 6 % BTW = 70,00 euro x 1,5 + 6 % = 111,30 euro, storten.
Waarom ik het dubbele zou betalen, moet men mij toch eerst met duidelijke en krachtdadige argumenten moeten staven!

Ik vraag uw tussenkomst om gezien in het kader van de wettelijke bescherming van de consument deze klacht te behandelen. Ik beschouw mij als een koper op afstand die bij ieder aanbod op afstand (ik vraag een dienst aan de verhurende SHM en die maakt contact met een verkoper zonder mij te kennen) minimale, in de wet opgesomde informatie, te verstrekken. Onder meer de identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres, de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst, de totale prijs, de kosten enz. (Deze laatste zinnen komen van uw website!).
Met dank bij voorbaat.
Hoogachtend.
(Get.) Alfons.
* * * * * * * * * * * * *
Volgende brief aan de Directeur SHM om mee te delen over mijn aanstaande gedeeltelijke betaling.
- - - - - - - - - - - -
SHM - B
TE C

Mijn Ref.: 5
Geachte Directeur,

Betreft: Betaling DEBETNOTA 666-5555-11111 - ontstoppen afvoerbuis keuken naar garage.
Referte: 1. Uw debetnota 666-55555-11111 van 1X/07/2007.
2. Factuur van E. NR. 20007/6666 van 2X/06/2007.
3. Uw werkbon aan E nr. WB2007/0000 van 1X/06/2007.
4. Mijn brief nr. 3 van 2X juli 2007 - aanvraag uitstel betaling.

1. Na het raadplegen van verschillende websites (o.a. www.juridischforum.be - www.seniorennet.be en vooral www.mineco.fgov.be/protection_customer; heb ik een klacht opgesteld die ik zal richten aan Ministerie van Economie - Algemene Directie Controle en Bemiddeling.
2. Deze brief zal bij de klacht gevoegd worden.
3. De klacht heeft als inhoud, dat ik als consument noch van uw SHM noch van de firma E enige inlichting bekwam aangaande de uurprijs en verplaatsingskosten. De klant MOET altijd op de hoogte gebracht worden van deze gegevens indien hij "op afstand" = "indien er onderhandeld wordt tussen uw SHM firma en firma E ten mijner laste".
4. Gezien ik het normale uurloon ken van de firma F uit G heb ik de volgende prijsberekening gemaakt: 1 uur rijtijd + 1/2 uur werktijd aan 70,00 euro + 6 % BTW = 111,30 euro.
- Dat de firma E op 1X/06/2007 om 17.25 uur bij mij toekwam was volledig haar eigen schuld.
5. Ik zal overgaan tot de betaling van 111,30 euro voor 06/08/2007 en daarna wachten op het resultaat van mijn klacht bij Mineco - Algemene Directie Controle en Bemiddeling - Afdeling Consumentenbedrog.
Hoogachtend.
(Get.) Alfons.
Volgende brief naar de Directeur A van de SHM
SHM B
te C

De: 1 augustus 2007
Mijn Ref.: 6
Geachte Directeur,
Betreft: Ontstopping rioolbuis tussen keukenafvoer en garage + Uw debetnota + factuur van firma E.
Referte: 1. Uw debetnota 666-5555-111111 van 16X/07/2007.
2. Factuur van E te H. Nr.. 2007/6666 van 2X/06/2007.
3. Uw werkbon aan E te H nr. WB2007/0000 van 1X/06/2007.
4. Mijn brief nr. 3 van 2X juli 2007 - aanvraag uitstel betaling.
5. Mijn bief nr. 5 van 2X Juli 2007.

1. Heden had ik telefonisch contact met de firma E te H.
2. Mijn vraag of ik het uurloon dat ze aanrekenen en hun algemene verkoopsvoorwaarden OP PAPIER kon bekomen en of ik die onmiddellijk kon komen halen werd op een hilarische + onbeschofte manier afgewimpeld. Ik hoefde echt niet in mijn auto te stappen want het zou een nutteloze rit worden. Ik zou toch niets op papier bekomen.
3. Gezien ik geen geschreven lijst van hun uurlonen noch algemene verkoopsvoorwaarden kan opsturen naar het Ministerie van Economie - Algemene Directie Controle en Bemiddeling - Afdeling Consumentenbedrag; gezien u als directeur toch verantwoordelijk bent omdat uw technische dienst de firma E uit H als vaste firma heeft aangenomen, verzoek ik u mij de uurloonlijst en de algemene verkoopsvoorwaarden van uw aangenomen firma E uit H aan mij te laten geworden.
Het is uiteraard mijn bedoeling dat ik deze gevraagde documenten doorstuur naar de hierboven vermelde FOD.
4. Deze brief en de verbeterde versie van mijn brief vermeld in referte 5, zal deel uitmaken van de aanvulling van mijn klacht bij Min. Economische zaken.
Mijn dank bij voorbaat voor het gevolg dat u aan mijn verzoek zult geven.
Hoogachtend.
(Get.) Alfons.
* * * * * * * * * * * *
Eerste aanvulling van mijn klacht aan Min. Economische Zaken, Algemene Directie Conrole en Bemiddeling.
- - -- - - - - - - - - - - - -
Algemene directie Controle en Bemiddeling
1000 BRUSSEL

De: 1 augustus 2007
Mijn Ref.: 7
Geachte Directie,

Betreft: Aanvullende gegevens betreffende mijn klacht.
Referte: 1. Mijn klacht met gedetailleerde brief nr. 4 van 2X juli 2007.
2.Verbeterde versie van mijn brief nr. 5 van 2X juli 2007 die bij de klacht gevoegd is.
3. Mijn brief van vandaag 1 augustus 2007 nr. 6 aan de heer Directeur A van de Sociale Huisvestingmaatschappij B te C. (In bijlage.)

1. Nadat u mijn brief, vermeld in referte 3, gelezen heeft; kan ik slechts aanvullen dat de heer Directeur van mijn Sociale Huisvestingmaatschappij een malafide firma E aanneemt als vaste ontstoppingsfirma.
a. Straks neemt hij een firma uit OOSTENDE aan om in C, bij sociale huurders tegen een transportprijs van 60,00 euro per uur een half uur te komen werken. Het aannemen van de firma E uit H als "Beste Koop"-firma is dus verdacht omdat zelfs binnen de stad C er firma's zijn die het ontstoppen van afvoerbuizen kunnen uitvoeren.
b. Zijn dienstoverste van de Technische Dienst (de heer D), gaf mij als sociale huurder een volledig vals gevoel van vertrouwen door over een "vaste aangenomen ontstoppingsfirma" te spreken. Ik ben belogen en bestolen omdat hij mij geen prijs van de uit te voeren ontstopping kon; noch wilde meedelen. In de kantoren van de SHM B te C kan niemand het door de firma E uit H gevraagde uurloon noch hun normale verplaatsingskosten aan mij meedelen.
2. Tijdens het telefonisch gesprek dat ik vandaag had met de firma E uit H en waarin de zaakvoerder duidelijk verstaanbaar meedeelde dat hij mij in geen enkel geval op zijn bedrijf wilde zien; werden volgende prijzen vermeld met volgende argumentatie:
a. Of ik wel wist hoeveel dat het machine dat achter op zijn camionette van 1,75 ton gemonteerd staat wel kost? Het machine werkt toch niet tijdens het ??n uur verplaatsing heen en weer H - C? Maar toch rekent hij 60,00 euro per uur aan. 60 x 1,5 uur = 90,00 euro.
b. De "Beste Koop"-firma E vraagt een uurloon van 40,00 euro per persoon. Ze waren met 2 personen en ook als ze ??n uur chauffeur spelen en de andere ??n uur bijzitter is in de camionette blijft dat hetzelfde specialistenuurloon van 40,00 euro per uur per persoon. = 40,00 ? x 2 x 1,5 = 120,00 euro. Totaal: 120,00 ? + 90,00 ? = 210,00 euro zodat de ALL IN prijs op de factuur toch correct is!
3. Mocht de verantwoordelijke van de Technische Dienst van de SHM mij de prijzen - en hij blijkt dit verplicht geweest te zijn - meegedeeld hebben vooraleer hij overging tot het uitschrijven van de werkbon aan E uit H, dan had ik kunnen overwegen om zelf de firma M uit C de ontstopping te laten uitvoeren.
Deze firma M (sanitair, verwarming en loodgieterij) is WEL aangenomen door de S.H.M. B te C en heeft er een contract mee voor het tweejaarlijks onderhoud + herstelling van alle verwarmingsinstallaties van alle sociale woningen van SHM B te C.
4. Ik vind dit pure oplichterij van mijn sociale huisvestingmaatschappij, met dergelijk groot patrimonium. Waarom ze niet eens de moeite doen, om dat kleine deel van de huurders die in de mogelijkheid zijn om het te begrijpen; in te lichten over de kostprijzen die hen aangerekend kunnen worden; bezorgd mij een groot gevoel van wantrouwen!

Met dank bij voorbaat voor het gevolg dat u aan dit bijvoegsel aan mijn klacht zult geven.
Hoogachtend.
(Get.) Alfons.
* * * * * * * * * * * *
Ik ontving de uurlonen via de SHM met hiernavolgende brief waaraan een fax hing met daarop de met de hand geschreven uitleg door de firma E uit H.
- - - - - - - - - -
Van: S.H.M. B te C (Briefhoofding)
Aan: Alfons.
Te C op 2/08/2007
Geachte Huurder,
Betreft: Onkosten tussenkomst firma E uit H
O. Ref.: X?X?X?
In navolging van het telefonisch onderhoud met ons kantoor en de inmiddels ontvangen briefwisseling, kunnen wij u in bijlage beschikking geven over het detail van factuur 2007/6666, zoals dit ons medegedeeld werd door de firma E uit H. Uiteraard dienden wij hierop te wachten tot na het bouwverlof.

U hebt via ons kantoor reeds een kopie van de betrokken werkbon. Wij menen dan ook dat u thans over alle informatie beschikt, die wij u kunnen aanreiken in deze.

Aangezien het verstrekte detail van de factuur van de firma E uit H overeenkomt met het aan u gevorderde bedrag, handhaven wij onze onkostennota en vragen dan ook de integrale betaling hiervan.

In de hoop u met deze gegevens volledig te hebben ingelicht, verblijven wij;
Met de meeste hoogachting.
Naam A
(Get.)
Directeur.
= = = = = = = = = = = = = = = =
De fax in bijlage wordt hierna weergegeven
- - - - - - - - -
Van: Firma E te H
Aan: SHM B te C
T.A.V. (Naam O)
Faxnummer:
Datum: 1/8/2007
Aantal Pagina's: 1
Betreft: O/fakt nr. 2007/6666
Detail: werken en verplaatsing.
(De verplaatsingstijden worden mede verrekend / aanrekening per begonnen kwartier)
Hoge druk wagen: 1.30H ? ? 60/H = ?90,00
2 arbeiders: 1.30H ? ?40/H/m = ?120,00
Totaal: ? 210,00 excl. BTW
* * * * * * * * * * * * *
Algemene Directie Controle en Bemiddeling
1000 BRUSSEL

De: 3 augustus 2007
Mijn Ref.: 8
Geachte Directie,

Betreft: Tweede aanvulling van mijn klacht
Referte: 1. Mijn klacht met gedetailleerde brief nr. 4 van 2X juli 2007.
2. Eerste aanvulling klacht met mijn brief nr. 7 van 1 augustus 2007
3. Brief van S.H.M. B te C van 02.08.2007
4. Fax van E uit H van 01.08.2007 aan B te C.

1. Vandaag ontving ik de brief, vermeld in referte 3 waaraan de fax, vermeld in referte 4 was vastgehecht.
2. Uit de ontvangen brief leid ik af dat de sociale huisvestingsmaatschappij B uit C GEEN enkel gegeven in haar bezit had betreffende de uurprijs en de verplaatsingskosten van de door haar vast aangenomen ontstoppingsfirma E uit H.
De heer Directeur A heeft juist zoals ik moeten wachten tot de firma E na een bouwverlof van 4 weken terug aan het werk ging om de aangerekende prijs van 222,60 euro op de factuur van E van 2X juni 2007 te kunnen opsplitsen in uurloon en verplaatsingskosten.
3. Ik ben zo vrij nogmaals de volgende vreemde bedingen op te sommen:
a. De verantwoordelijke dienstoverste van de Technische Dienst H sprak
namens B uit C, dat de sociale huisvestingmaatschappij een vaste aangenomen ontstoppingsfirma had voor het ontstoppen van het stukje plastic rioolbuis van 3 meter tussen de keuken en de garage.
b. Het valse gevoel dat een huisvestingmaatschappij het beste voorheeft met haar sociale huurders wegens de voorafgaandelijke controle (via prijsofferte) die ze heeft over die vaste aangenomen firma; wordt later omgezet in een gevoel van bedrog, in een gevoel dat de Directie van de SHM niet weet wat haar personeel allemaal afsluit en geeft mij een gevoel dat die aangenomen firma als beste sponsor optreedt voor het personeel van B te C (donatie eindejaars personeelsfeest?) in plaats dat ze als "Beste Koop"-firma werkt voor de sociale huurders.
c. Indien B te C een firma uit C of de firma F uit G als firma aangenomen had; waren de verplaatsingskosten alvast een stuk goedkoper.
d. De brief van B uit C van 02.08.2007 bevat enkel de meest elementaire gegevens.
- er wordt niet gesproken over de "aangenomen" firma E!
- op mijn vraag tot uitstel van betaling wordt geen antwoord gegeven.
- B uit C weigert de regeling (= ze verwijst er niet naar) voor de betaling van 111,30 euro en uitstel van de rest tot ik van Uw diensten een antwoord en of voorstel bekom.
e. Ik had van de firma E uit H toch twee verschillende uurlonen verwacht. Enerzijds het uurloon van de ploegbaas/deskundige en anderzijds een kleiner uurloon voor zijn hulpje; (dat mogelijk niet eens ingeschreven staat als werkkracht bij de firma E!; gezien zijn ouderdom en zijn terughoudendheid tijdens het half uur dat ik hem kon observeren). De SHM B uit C rekent voor hun eigen arbeiders/onderhoudspersoneel ook maar 30,00 euro/per uur aan (zie Debetnota).
4. Andere initiatieven, zoals ingebrekestelling en een verzoening bij de heer Vrederechter neem ik niet in verband met die constructiefout door de te grote diameter van de rioolbuis en de te horizontale ligging ervan onder de grond. De verbondenheid van de sociale huisvestingmaatschappij met de politiek is daarvoor te groot. Het huidige voorzitterschap van de SHM werd toegekend aan de partij Open-VLD en de voorzitter is Advocaat + Schepen Stad C: Nochtans heb ik kort bij mij een huurder (Naam P + straatnaam en nr.) wonen die al jaar en dag de keukenafwasbak NIET meer gebruikt omdat dezelfde buis verstopt is en hij bang heeft van de kosten die de burgerfirma hem gaan aanrekenen! Hij heeft echt schrik van de sociale huisvestingmaatschappij!
5. Gezien ik v??r 6 augustus 2007, 111,30 euro betaald zal hebben; wacht ik op uw reactie, voorstel en aanwijzingen vooraleer over te gaan tot de betaling van de volgende helft van het gefactureerd bedrag.

Met dank bij voorbaat voor het gevolgd dat u aan deze klacht zult geven.
Hoogachtend.
(Get.) Alfons.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfons
Topic Starter

#2 , 15 aug 2007 12:58

Vervolg ingetypt op 15 augustus 2007
- - - - - -- - - - - - - - - -
In ontving de hiernavolgende HERINNERING
Van: SHM B te C
Aan: Alfons
Te C, 09 Augustus 2007
Geachte Huurder,
Betreft: Laattijdige betaling Herstelling - HERINNERING.
Op 16/07/2007 werd U een debetnota 666-5555-11111 overgemaakt ten bedrage van 222,60 euro.
Bij nazicht van onze boekhouding blijkt dat U nog 111,30 euro dient te betalen. Deze Debetnota diende U voor 6/08/2007 te vereffenen, wat niet gebeurde. De openstaande som dient betaald binnen de 5 dagen door storting of overschrijving op ons rekeningnummer en dit enkel door middel van bijgevoegd overschrijvingsformulier. Op onze burelen worden geen betalingen ontvangen.
Met achting
De directeur.
(Get. door A.)
Aangehecht een voorgedrukt overschrijvingsformulier.
-- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Aan: De heer Directeur A.
SHM - B te C

De: 10 augustus 2007
Mijn Ref.: 9
Geachte Directeur,

Betreft: Aanvraag uitstel van betaling tweede helft van ontstoppingsfactuur.
Referte: 1. Uw brief van 9 augustus 2008 - Laattijdige betaling herstelling - HERINNERING.
2. Uw debetnota nr. 666-5555-11111 ten bedrage van 222,60 euro.
3. Mijn brief nr. 5 van 2X juli 2007 -> wachten met helft betaling tot ik een antwoord ontvang op mijn klacht bij Ministerie van Economische Zaken - Algemene Directie en Bemiddeling.

1. Ik ontving uw brief vermeld in referte 1.
2. U bezorgde mij een gedetailleerde opsplitsing van het All-In-factuurbedrag.
3. De werking van uw diensten inzake het bestellen van een dienst ten gunste voor mij als derde, zonder dat ik ingelicht werd over de kostprijs van deze dienst was de aanleiding dat ik een klachtendossier opstelde en verstuurde.
4. In mijn brief, vermeld in referte 3, en nogmaals als bijlage hierbijgevoegd stelde ik voor dat ik de helft zou betalen en de andere helft van zodra de afdeling Consumentenbedrog van de Algemene Directie en Bemiddeling mij advies zou geven.
5. Tot op heden ontving ik geen enkele reactie vanuit Brussel op mijn klacht.
6. U wordt gevraagd mij uitstel van betaling te verlenen voor de resterende som van 111,30 euro tot ik een reactie op mijn klacht ontvangen heb.
7. U wordt gevraagd; indien u mij geen uitstel van betaling gunt; mij dit schriftelijk mee te delen. Met uw schriftelijke weigering en mijn klacht aan Ministerie van Economische Zaken kan ik dan uitstel vragen via de heer Vrederechter van het Kanton te C

Graag ontving ik uw standpunt betreffende het al dan niet toestaan van uitstel van betaling van de helft van het gevorderde bedrag.
Hoogachtend.
Alfons.
Aan deze brief werdt opnieuw mijn brief nr. 5 die ik vermeld in referte 3 gehecht.
-- - - - - - - - - - - - - - - -
Aanvulling van mijn klacht - eerst per e-mail dan daarna de e-mail + de vorige briefwisseling doorgestuurd naar Algemene Directie Controle en Bemiddeling.
Aan: Ministerie Economie
Algemene Directie Controle en Bemiddeling
1000 BRUSSEL
[[email protected]]

De:10 augustus 2007
Mijn Ref.: 10
Geachte Directie,

Betreft: De toestand ten gevolge van mijn klacht met mijn brief nr. 4 van 2X juli 2007 wordt onhoudbaar.
Referte: 1. Mijn klacht (per post) Refnr. 4 van 2X juli 2007
2. Twee aanvullingen wegens nadien ontvangen bijkomende inlichtingen.
3. Ontvangen HERINNERING laattijdige betaling herstelling door SHM B te C van 09/8/2007.
4. Mijn brief nr. 9 van vandaag 10 augustus 2007.

1. De directeur van de Sociale Huisvestingsmaatschappij B te C verlangt onverwijld de betaling van de tweede helft van het bedrag dat het onderwerp uitmaakt van mijn klacht vermeld in referte 1.
2. Ik zend u als bijvoegsel de "herinnering" vermeld in referte 3 en mijn brief met bijlage, vermeld in referte 4.
3. Kunt u mij per e-mail of telefonisch niet reeds meedelen of ik al dan niet beter gevolg geef aan de oproep om de resterende helft onmiddellijk te betalen of dat ik best wacht tot u het dossier volledig afgehandeld hebt!?
4. Deze brief en zijn bijlagen worden u ook nog eens per post opgestuurd als derde bijvoegsel aan mijn klacht.
Met dank bij voorbaat voor het gevolg dat u aan deze e-brief zult geven.
Hoogachtend.
Alfons.
Bij ontvangst van reactie ofwel van de SHM C te B ofwel van het Ministerie van Economische Zaken zal ik het intypen.
Ondertussen is iedere raad, hulp e.d. van harte welkom.
Alfons. - - - - -- - - - - - - -

Alfons
Topic Starter

#3 , 16 aug 2007 21:47

------
De Sociale Huisvestingsmaatschappij wordt menselijk!
Ik ontving de hiernavolgende brief.
-------
Van S.H.M. B te C.
De: 14 augustus 2007
Geachte Huurder,
Betreft: Onkosten tussenkomst firma E uit H -- Uw brief met Ref. 9 -- Onze Ref.: X?X?X?
In navolging van ons schrijven van 02/08/2007 met ref: X?X?X? en rekening houdende met uw brief van 10/08/2007 met Ref. 9 achten wij het gepast u een uitstel van betaling van 1 maand te verlenen.
Met de meeste hoogachting,
(Get. A.)
Directeur
- - - - - - - - - - - -

Reclame

Alfons
Topic Starter

#4 , 22 aug 2007 19:20

- - - - - - - - - -
Ingetypt op 22 augustus 2007 door Alfons. Omdat ik de hiernavolgende AFSLUITENDE brief ontving.
- -- -- - - - - - - -
Van: Ministerie Economische Zaken
Algemene Directie Controle en Bemiddeling - Cel Bemiddeling.
Simon Bolivarlaan 30
1000 BRUSSEL

1000 BRUSSEL de 13 augustus 2007

Uw berichten: 1. Klacht van 29/07/2007 en brief van 01/08/2007.
Ons Kenmerk: 2007/PM/009801.

Betreft: Uw klacht tegen SHM B uit C - firma E uit H - ontstoppingsdienst - afrekening.
Geachte heer,
Naar aanleiding van uw klacht moeten wij u in eerste instantie meedelen dat de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) enkel strafrechtelijk kan optreden in het kader van de diverse economische wetgevingen en reglementeringen waarvoor zijn bevoegd is. Geschillen aangaande de uitvoering van huurcontracten en verkoopcontracten (het afsluiten en de levering, de dienst na ver-koop, de facturatie, enz. . .) vallen onder het verbintenissenrecht en kunnen dus niet behandeld wor-den door de ADCB. Als het geschil van contractuele aard is, moet onze Directie zich beperken tot het verstrekken van informatie over de rechten van de klager en de mogelijkheden om zijn geschil in der minne op te lossen.

Uw klacht heeft betrekking op de afrekening van uw Sociale Verhuurmaatschappij voor een ontstopping van een afvoerbuis van keuken naar garage. Die stelde bovengenoemde firma aan voor de uitvoering van de ontstopping in uw huurwoning. Het bedrag van hun tussenkomst (222,60?) werd aan uw verhuurmaatschappij gefactureerd. U betwist evenwel de hoogte van de afrekening. U vindt het factuurbedrag "overdreven" o.a. wegens het te hoge aantal doorgerekende arbeidsuren en verplaatsingskosten. Bovendien maakt u gewag van een constructiefout in de afvoerleidingen waardoor vroeg of laat een ontstopping zich moet voordoen. Het betreft een woning ouder dan 25 jaar.

De ADCB vestigt er uw aandacht op dat er geen prijzenreglementering bestaat voor dergelijke dien-sten. Partijen, i.c. de Sociale Verhuurmaatschappij, dienen vooraleer de dienstverrichting plaats vindt, overeen te komen aangaande de prijs en andere aannemingsvoorwaarden van de werken. Daaromtrent kunnen onderlinge afspraken gemaakt worden binnen de beperkingen van het gemeen (contracten)recht. Indien geen precieze prijsopgave kan worden verstrekt wegens de aard van de werken, moet de prospect vooraf informatie kunnen inwinnen omtrent de gehanteerde kosten van verplaatsing en het uurtarief.
Vermoedelijk gaat het om een jaarcontract door uw Verhuurmaatschappij afgesloten via een aanbe-stedingsprocedure (al dan niet met prijsherzieningsformule voor materialen en lonen). In dit geval bent u dus geen contracterende partij met de uitvoerder van de ontstoppingswerken en is de firma E uit H niet verplicht om u toelichting te verstrekken over de factuur gericht aan hun opdrachtgever.
De aangerekende kosten van ontstopping (die normaal voor rekening van de huurder zijn) worden via een debetnota volledig doorgerekend door de Sociale Verhuurmaatschappij. In dit opzicht hebt u recht op informatie over de debetnota. Ter zake moet verder verwezen worden naar de huurvoor-waarden (niet in ons bezit) en de regeling voor de gewone onderhoudskosten (die voor rekening komen van de huurder). In principe heeft de huurder overeenkomstig de woninghuurwet het recht om die onderneming aan te duiden die zijn voorkeur geniet gezien het als gewone onderhoudskost een typische huurderskost betreft.

Wat het kostenaspect betreft moet niet alleen rekening gehouden worden met de verplaatsingskos-ten en de arbeidstijd inclusief de duur van de verplaatsing, maar ook met een toeslag voor de alge-mene kosten van administratie (dossierkost) en andere indirecte kosten zoals financiering en afschrijving van het bedrijfsmaterieel en de gebruikelijke winstmarge. Het antwoord van 02/08/2007 vanwege uw verhuurmaatschappij beantwoordt aan de informatieverplichting en bevestigt dat de verhuurder geen marge genomen heeft op de hen aangerekende factuurprijs.

Aangezien het een feitenkwestie betreft van contractuele aard acht de ADCB zich niet bevoegd om over de hoogte van de afrekening een oordeel uit te spreken.
Indien u zich niet akkoord verklaart met de afrekening in de debetnota, kan u de factuur alsnog protesteren (per aangetekende brief) met vermelding van de redenen van uw protest. U hebt er alle be-lang bij om het niet geprotesteerd gedeelte van de debetnota, te betalen gelet op de rechtmatige toe-passing van het boetebeding en het aanrekenen van verwijlintresten bij laattijdige betaling. Uw verhuurder is niet verplicht u uitstel van betaling te verstrekken.

Gezien het geschil van een contractuele aard is acht de ADCB zich niet bevoegd om te oordelen over de gegrondheid van uw klacht en in deze zaak verder tussen te komen. De ADCB raad u aan de zaak in der minne te regelen met de tegenpartij indien u meent recht te hebben op een rechtzetting van het teveel betaalde bedrag. Indien geen regeling in der minne kan bereikt worden, is beslechting van het geschil enkel mogelijk via de rechter. In dit geval is de Vrederechter bevoegd gezien het ten grond gaat om een huurgeschil met de Sociale Verhuurmaatschappij. Voor juridische eerstelijnsadvies kunt u vrijblijvend terecht bij een Justitiehuis. U kunt er ook terecht voor alle in-lichtingen aangaande gerechtelijk procedures en een eerste inschatting van uw slaagkansen en procedurekosten voor de rechtbank. De adressen van de justitiehuizen vindt u terug op de website www.just.fgov.be. Justitiehuis TONGEREN =
Piepelpoel nr. 13 te 3700 Tongeren - Tel.: 012/44.07.80 - [email protected]

Met dit schrijven wordt uw dossier beschouwd als afgehandeld.

Hoogachtend,
De Directeur-generaal
Marc Van Hende
i.o. Filip Q?
Ik heb de hiernavolgende e-mail als bedankbrief en afsluiting verstuurd.

Aan: De heer Filip Q
Ministerie Economische Zaken
Simon Bolivarlaan 30
1000 BRUSSEL

De: 19 augustus 2007
Mijn Ref.: 11
Geachte heer Q,
Betreft: 1. Mijn klacht van 29/07/2007 + mijn brief van 01/08/2007.
2. Uw Kenmerk: 2007/PM/009801.
1. Ik meld u de goede ontvangst van uw uitgebreide brief van 13 augustus 2007. Mijn klacht wordt daarmee ook als afgehandeld beschouwd.
2. Ik blijf het moeilijk hebben met het gedrag van de afgevaardigde van de Technische Dienst van de sociale huisvestingmaatschappij B te C, de heer D, die met zijn uitspraken:
a. Wij hebben daarvoor een "aangenomen firma" terwijl daarna de Directeur A juist zoals ik moet wachten tot het verlof van de firma ten einde loopt om de uurlonen en verplaatsingskosten op te vragen en mij die door te spelen.
b. Dezelfde heer D deelde mij voordat ik mijn toelating gaf om die aangenomen firma te contac-teren nog mee dat "De kosten van de ontstopping ten laste zullen genomen worden door de ver-huurmaatschappij volgens de bevindingen van de ontstoppende firma".
c. De specialist die de klus klaarde op 25 minuten vond niets dan vet- en kalkafzetting in die on-dergrondse buis. Hij vond zelfs geen tandenstokertje! Aangezien hij na de werkuren kwam; kwam de heer D van de S.H.M. dus ook geen vaststellingen meer doen!.
3. Ik blijf dus bij mijn standpunt dat - zoals men mij dat voor 15 jaar voorspeld heeft" dat de buis moet verstoppen omdat het een constructiefout betreft wegens de doormeter van de buis en het feit dat bepaalde bestanddelen in het afwaswater al de tijd krijgen om zich aan de boorden van die te grote buis af te zetten wegens geen gepaste afvoersnelheid van het afwaswater.
4. Ik zal dus toch nog eens de Voorzitter van de S.H.M. aanschrijven met de vraag of ik mijn standpunt mag voorleggen aan de Raad van de S.H.M. die regelmatig vergadert. Maar eerst zal ik:
a. de resterende som betalen;
b. ik zal het Huursyndicaat (mijn provincie) eens opzoeken enkel betreffende de problematiek vermeld in referte 2. (Alle kleine huurherstellingen zijn ten laste van de sociale huurder)
c. Ik kan buiten het Justitiehuis Tongeren, ook nog terecht op de maandelijkse zitdag voor gratis advies van een advocaat op (1) Het Vredegerecht te C (2) Het OCMW (Sociaal Huis) van C en ook nog in het Justitiehuis te Hasselt. (C ressorteert qua Justitie onder Justitie HASSELT).
Hartelijk dank voor uw uitspraak in deze klacht.
Met oprechte Hoogachting
Alfons.
- - - - - - - - - -
Iedere hulp is nog steeds van harte welkom.
Alfons.

Alfons
Topic Starter

#5 , 28 aug 2007 22:38

- - - - - - - - - - -
Ingetypte op 28 augustus 2007
- - - - - - - - - -
Aan: De Raad van Bestuur
o/c de heer Directeur A
S.H.M. B te C
De: 25 augustus 2007
Mijn RefNr.: 12
Geachte Directeur,

Betreft: Ontstopping ondergrondse afvoerbuis van keuken naar garage op 19 juni 2007.
Referte: 1. Via uw Debetnota 666-5555-11111 vindt u alle daarop betrekking hebbende briefwisse-ling.
2. Antwoord op mijn consumentenklacht door Ministerie van Economische Zaken met hun kenmerk 2007/PM/009801 van 13 augustus 2007. (2 exemplaren in bijlage).

1. Met mijn brief nr. 2 van 30 mei 2007 deed ik een beroep op uw diensten voor het ontstoppen van de ondergrondse afvoerbuis tussen de keuken en de garage.
2. Uw dienstoverste van de Technische Dienst de heer D kwam kijken of er ??n of twee grote buizen toekwamen in de eerste verzamelput ik de garage. Er komt maar ??n buis toe.
a. Tijdens dit bezoek werden volgende verklaringen afgelegd (duidelijk uitgesproken) door betrokken heer D.
1) De S.H.M. B te C heeft voor dergelijke ontstoppingswerken een aangenomen ontstoppingfirma genaamd E te H.
2) Aan de hand van de bevindingen die de firma tijdens het ontstoppen vaststelt zal door de Technische Dienst beslist worden of ik of de S.H.M. de kosten moet dragen. Het ging hier wel degelijk over het feit of het nu al dan niet een constructiefout zou gaan.
3) Als de firma toekomt, zal de heer D telefonisch gewaarschuwd worden zodat hij de bevindingen zoals hiervoor vermeld zelf kan beoordelen en bespreken.
b. Op mijn vraag wat de kostprijs zou zijn, kreeg ik van uw kaderlid D GEEN enkele informatie, noch aanwijzing, noch richtprijs!
3. De ontstopping had plaatst op 19 juni 2007 om 17.25 uur. Niettegenstaande ik om 16.00 uur nog contact had met uw personeelslid N van de Technische Dienst, is de ontstopping uitgevoerd zonder de aanwezigheid van een afgevaardigde van Uw S.H.M.
4. Bij ontvangst van uw debetnota heb ik mij persoonlijk aangeboden op uw Technische Dienst. Ik vroeg en ontving een kopij van uw werkbon nr.WB7777777 - die opgesteld en verstuurd werd door uw kaderlid D.
- Uw bediende N wist helemaal NIETS van een aangenomen firma.
- Op mijn vraag naar de uurlonen, de verplaatsingkosten en de algemene verkoopsvoorwaarden van de Firma E uit H, die toch dienden gekend te zijn bij SHM B uit C kon NIEMAND mij ?nige informatie geven.
- Gezien Uzelf diende te wachten tot de firma E uit H hun werkzaamheden hervatte na een langdurig verlof, om de uurlonen en verplaatsingskosten op te vragen en deze aan mij door te geven; dien ik daaruit af te leiden dat:
5. a. Uw kaderlid D en zelfs de volledige administratie van uw SHM B uit C in de onmogelijkheid was om vooraleer de dienstverrichting plaats zou vinden; mij ?nige inlichting te verstrekken aangaande prijzen van uurloon en verplaatsingkosten; wegens het niet bestaan van "E als aangenomen firma".
b. De door het Ministerie van Economie gesuggereerde mogelijkheid dat uw S.H.M. mogelijk een jaarcontract afgesloten had via een aanbestedingsprocedure kan derhalve niet! Mocht dit wel het geval zijn, dan had U of uw Technische Dienst dit jaarcontract waaraan normaliter de uurlonen, verplaatsingskosten en Algemene verkoopsvoorwaarden een geheel (een dossier) vormen.
c. Door de uitspraken van uw kaderlid D, in verband met de eventuele
ten laste name van de kosten indien het qua aanleg, inhoud, en bevindingen, toch zou gaan om een constructiefout, ontnam hij mij demogelijkheden om beroep te doen op een onderneming die mijn voorkeur zou genoten hebben. Ik kon de dus korter bijgelegen ontstoppingsfirma F uit G die eenzelfde dienst levert aan een
goedkopere prijs - alleen al wegens minder verplaatsingskosten - niet meer contacteren gezien enkel de aangenomen firma, bevoegd is om te beslissen of het om een constructiefout gaat en om dit te bespreken met uw kaderlid D.
6.Gezien de ongeoorloofde en onterechte en onjuiste mededelingen en uitspraken, gedaan door uw kaderlid D, die hierboven vermeld staan in paragraaf 2, dien ik deze brief "PROTEST" in tegen de werkwijze van uw kaderlid D, welke werkwijze tot gevolg heeft dat U met uw debetnota vermeld in referte 1; een uitzonderlijk hoog bedrag eist voor een ontstopping van een rioolbuis; waarvan de werken amper een half uur in beslag namen.
7. Ik betaal op 2 september 2007 (gezien het door U verleende uitstel van 1 maand) het resterende bedrag van 111,30 euro. Deze betaling heeft niet tot gevolg dat ik akkoord ga met de werking van uw Technische Dienst, noch met de factuur nr. 66666666 van de firma E uit F., noch met uw Debetnota nr. 666-5555-11111.
8. Ik stel voor dat U aan de Raad deze brief en al de bijlagen voorlegt. Aan de Raad vraag ik de terugbetaling van 222,60 euro minus de prijs die ik zou betaald hebben aan F uit G; t.t.z. 70 euro x 2 personen = 140,00 euro + 6 % BTW = 8,4 = 148,40 geeft:
222,60 - 148,40 = 74,20 euro.
9. Mijn Besluit: De houding van uw kaderlid de heer D, maakt het voor mij als consument onmogelijk om de goedkoopste firma (in mijn briefwisseling BESTE-KOOP-firma ge-noemd) op te zoeken. Dit is voor mij een soort consumentenbedrog waarvan ik niet het slachtoffer wenst te zijn.

Met dank voor het gevolg dat U en de Raad van Bestuur aan deze brief en dit dossier zal geven.
Met het verzoek mij het resultaat van de besluiten van de Raad van Bestuur te laten geworden.
Hoogachtend.
Alfons.
In mijn archieven vond ik de hiernavolgende brief terug. Ik heb hem bij het dossier gevoegd dat ik aan de Raad van Bestuur verstuurde.
- -- - - - - - -- - - - - -
Van: Alfons. De 8 maart 1994
RefNr. 4444

Aan de heer Zaakvoerder A
SHM B te C
Geachte Zaakvoerder,
Betreft : Aanvraag nazicht afvoerleiding spoelbak keuken.
1. Niettegenstaande de inachtneming van velerlei voorzorgsmaatregelen, zoals het niet laten wegvloeien van vetrijke afvalwaters, is het gedeelte van de afvoerbuis tussen de spoelbak in de keuken en de aansluiting met de gootsteen in de garage omzeggens ver-stopt.
Uw onderhoudsploeg plaatste reeds geruime tijd geleden een nieuwe ?sifon? onder de gootsteen van de keuken. Sinds de plaatsing van deze nieuw plastic ?sifon? gaat de afvoercapaciteit van de afvoerleiding zienderogen achteruit.
2. Gezien mijn verplichting, de huurwoning te beheren als een ?goede huisvader? heb ik reeds geprobeerd de afvoerleiding zowel met de tuinslang als met chemische ontstoppingsmiddelen te verhelpen.
Tijdens deze werkzaamheden werd vastgesteld dat de afvoerleiding enerzijds nog een behoorlijke hoeveelheid water via de ingebrachte tuinslag doorlaat, maar dat de hoeveelheid warm water van ??n enkele koffiekan zeer moeizaam een weg zoekt via de afvoerleiding.
3. Uw tussenkomst wordt gevraagd opdat uw onderhoudspersoneel tussenkomt om deze afvoerleiding degelijk te laten functioneren.
4. Een voorafgaandelijke telefonische prijsofferte betreffende de waarschijnlijk te betalen herstellingsprijs is zeer welkom.
Graag word ik voorafgaandelijk aan het bezoek van uw onderhoudspersoneel telefonisch verwittigd, zodat deze niet voor een afgesloten woning staan.
Met dank bij voorbaat,
Hoogachtend.
Alfons.
OP DEZE BRIEF VAN 8 maart 1994 KREEG IK NOOIT ENIGE REACTIE!
- - - - - - - - - - - - -

Alfons
Topic Starter

#6 , 28 sep 2007 22:35

--- Ingetypt door Alfons op 28 september 2007 - - - -
-- - - - - - - - -
Aan: De Raad van Bestuur
o/c de heer Directeur A
S.H.M. B te C
De: 25 augustus 2007
Mijn RefNr.: 13
Geachte Directeur,
- - - - - - -- - - - - - - - - > Op deze brief en de brief van 1994 in bijlage - zie hiervoor - kreeg ik tot op heden nog steeds geen antwoord.
_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*
Ik ben op 4 september 2007 wel naar de zitdag van het Huurderssyndicaat uit U geweest dat spreekuur had te C. De jurist die mijn zaak nalas, zei dat ik goed gehandeld had en dat ik best wacht op het antwoord van de Raad van Bestuur. Dit was een gratis advies, aangeboden door het stadsbestuur C.
---- Een volgend advies kost mij een jaarabonnement van 15 euro en als ik wens dat het Huurderssyndicaat U tussenkomt en brieven schrijft dan dien ik 25 euro te betalen.
_*_*_*_*_*_*_*_*_*
Wordt vervolgd door Alfons
- - - - - - -
Laatst gewijzigd door Alfons op 21 okt 2007 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfons
Topic Starter

#7 , 21 okt 2007 22:21

-- Ingetypt door Alfons op 21 oktober 2007 - - - -
- - - - - - - - -
Aan: de heer Directeur A
van Sociale Huisvestingmaatschappij B
te C

De: 1X oktober 2007
Mijn Refnr. : 014
Geachte heer Directeur.

Betreft: Mijn aangetekende protestbrief nr. 012 van 2X augustus 2007 aan de Raad van Bestuur van de Sociale Huisvestingmaatschappij B - betreffende ontstopping afvoerbuis keuken.
Referte: 1. De prijs die u mij aanrekende voor de ontstopping met uw Debetnota nr. 666-5555-
11111.
2. Mijn brief nr. 012 van 2X augustus 2007 wordt nogmaals bijgevoegd.

1. Mijn aangetekende brief nr. 01 van 2X augustus 2007 werd afgestempeld voor ontvangst in het postkantoor op 2Y augustus 2007 en heeft u bereikt op 2Z augustus 2007.
2. Tot op heden = na 1 1/2 maand ontving ik nog steeds geen antwoord op deze brief.
3. Mijn inziens is de redelijke termijn die u nodig hebt om mijn brief voor te leggen aan de Raad van Bestuur overschreden. Het aantreden van Mevrouw "R" heeft toch reeds geruime tijd geleden plaats gevonden. De eerste Bestuursvergadering onder haar leiding moet normaliter reeds plaats gehad hebben.
4. Mag ik al dan niet nog een antwoord verwachten?
5. Nadat ik een antwoord van u op deze vraag heb ontvangen; is het voor mij eenvoudiger de juiste verdere acties te ondernemen.
Met dank bij voorbaat voor het gevolg dat u aan deze dringende vraag zult geven.
Hoogachtend.
(E-mail) Alfons.

Alfons
Topic Starter

#8 , 24 okt 2007 10:16

--- Vervolg ingetypt door Alfons op 24 oktober 2007 ---
- - - - - - - Ik ontving de hiernavolgende brief van de Sociale Huisvestingmaatschappij, als antwoord op mijn aangetekende PROTESTBRIEF aan de Raad van Bestuur van die S.H.M. - - - - - - - -

Van: S.H.M. B te C
De: 19 oktober 2007
Geachte,
Betreft: ontstopping ondergrondse afvoerbuis
Debetnota 666-5555-11111
Onze Ref: 2007/enz.
Contactpersoon: A = De directeur.

- Uw brief dd 25/08/2007 weerhield mijn volle aandacht, maar omwille van arbeidsdruk kon ik u spijtig genoeg niet sneller een antwoordje bezorgen. Waarvoor mijn excuses.

- Bij uw brief voegt u tevens het antwoord van de cel Bemiddeling van de algemene directie Controle en Bemiddeling.
In deze brief bevestigt de cel Bemiddeling dat ons antwoord dd 02/08/07 beantwoordt aan de gestelde informatieverplichting.

- Zoals u terecht opmerkt, vond de ontstopping plaats om 17.25 uur, dit is dus buiten de normale werkuren. In principe zal een afgevaardigde van onze technische dienst meestal langsgaan op het ogenblik van deze werken, behalve wanneer deze plaatsvinden buiten de normale werkuren.

- Ontstoppingen vallen ten laste van de huurder, behalve indien er zich bvb een defect zou voordoen aan de leidingen zelf.
Het staat de huurder vrij hiervoor eender welke aannemer zelf rechtstreeks opdracht te geven om eventueel de nodige ontstoppingen uit te voeren bij hem thuis.
Indien de huurder dit evenwel wenst te laten uitvoeren via tussenkomst van onze huisvestingsmaatschappij, dan staat het de huisvestingsmaatschappij vrij hiervoor zelf een aannemer aan te stellen, en dit zonder hiervoor de toestemming nodig te hebben van de huurder.

- Het is hierbij onze bekommernis vooral een snelle maar ook degelijke uitvoering van de werken te bekomen.
Op dat vlak kan ik u bevestigen dat de firma E uit H ons op dat vlak in het verleden steeds een zeer goede service heeft verschaft.

- Ik hoop u met deze brief dan ook voldoende antwoord bezorgd te hebben.

Met oprechte hoogachting,
(Getekend)
De heer A.
Directeur.
(opmerking van Alfons = Contactpersoon = hij handelt de zaak persoonlijk af en niet zijn secretariaat).

Ik lees de bovenstaande brief drie keer en stel vast dat de Raad van Bestuur er helemaal niet in vermeld staat, en ik twijfel of mijn brief en het dossier wel op de Raad van Bestuur besproken werd!
Telefoontje naar het secretariaat van de S.H.M., Wanneer heeft de laatste vergadering van de Raad van Bestuur plaats gevonden? Eeeuuch dat weten ze niet.
Telefoontje naar Mevrouw. R. Voorzitter van de Raad van Bestuur en daar geplaatst door de SP.a. Partij van de stad C. Ik ken die mevrouw! Haar antwoord is dat ze op de raad helemaal niets behandeld heeft onder de naam MIJN FAMILIENAAM, noch over een afvoerbuis die het onderwerp uitmaakt van een klacht en PROTESTBRIEF.
Telefoon naar de heer Directeur A van de S.H.M. B.
Met de vraag of mijn dossier en mijn aangetekende brief wel op de Raad van Bestuur besproken werd.
Het antwoord is: NEEN!
Waarom? Omdat hij als Directeur het beslissingsrecht heeft wat er als agendapunt op de Raad van Bestuur geplaatst wordt, en hij kan toch niet elke brief van eender welke huurder voorleggen tijdens de raadsvergadering.
Mijn repliek, u hebt mij 2 maanden mooi aan het lijntje gehouden, laten wachten, mijnheer de directeur, Het betrof hier zomaar geen "brief". Het gaat hier om frauduleuze activiteiten door een van uw dierbaarste dienstoversten die u op deze wijze denkt te kunnen beschermen!
Tot mijn spijt moet ik u meedelen dat ik dan wel zelf de Raad van bestuur zal bereiken als u de hiërarchische weg zo blokkeert.
Ik moet nu inhaken mijnheer de directeur, of ik zeg ongepaste dingen!

= = = = = = = = = = = =
Ik laat de brief een paar dagen liggen, anders reageer ik te impulsief en ik VRAAG HIERMEE OF IEMAND EEN AANWIJZING KAN GEVEN HOE IK DAT VERDER AANPAK.

Over de prijs is het hem al lang niet meer te doen! Wel over het gedrag van die dienstoverste de heer D. die mij met zijn woorden: van "wij hebben een aangenomen firma, en volgens hun vaststellingen zal het al dan niet door ons betaald worden en dan nemen ze een firma die meer ver-dient aan verplaatsingskosten dan aan werkkosten. Maar de heer directeur weet niets van een aangenomen firma, moet ook wachten op hun uurloon en verplaatsingskosten enz. En dat vind ik NIET NORMAAL!
- - - - - - - - - - -
Wordt uiteraard vervolgd en aangevuld. Alfons.
- - - - - - - - - - -

Alfons
Topic Starter

#9 , 20 nov 2007 22:24

Na een kosteloos advies bij een echte advocaat, gaf deze mij zeker geen minnelijke schikking in te dienen aangaande de prijs de verstopping, want mijn huurcontract is daar duidelijk tegen mij.
Hij stemde wel in met mijn hieronder voorgestelde aanvragen tot minnelijke schikkingen.
- - - - - - -
Hierna vind u mijn aanvragen aan de heer Vrederechter. Ik bekwam antwoord dat de zaak zal voorkomen op datum in december 2007.
- - - - - - -
AANVRAAG MINNELIJKE SCHIKKING

Aan de heer Vrederechter
van het kanton C

Geachte heer Vrederechter,

Mag ik u vragen te willen oproepen in verzoening:

Verzoekende partij:
De heer (naam + voornaam) : Alfons.
Straat + nr. : Straat
Postnummer + gemeente : Stad C

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Op te roepen partij:
De heer (naam + voornaam) : Naam = DVia bedrijf : Sociale Huisvestingmaatschappij = B
Of via privé-adres
De heer (naam + voornaam) : Naam = D

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Voorwerp van de aanvraag: (korte uiteenzetting van de feiten).
De heer D is tewerkgesteld als dienstoverste technische dienst van de Sociale huisvestingmaatschappij B. De ondergrondse afvoerbuis tussen de afvoer van de gootsteen in de keuken en de aansluiting aan de andere ondergrondse buis in de garage van mijn huurwoning, gelegen te (mijn adres), geraakte verstopt. D was van die nakende verstopping reeds op de hoogte sinds het jaar 1994 (zie briefwisseling in bijlage).
Via de hieronder weergegeven onjuiste en valse verklaringen gedaan door de heer D leed ik een financieel verlies.
a. De S.H.M. B heeft voor het ontstoppen van dergelijke afvoerbuizen een aangenomen firma onder contract.
b. Volgens de bevindingen van die aangenomen ontstoppingsfirma zou de verstopping al dan niet ten laste genomen worden door de S.H.M. B als zijnde een constructiefout of ten mijne laste als zijnde een kleine huurherstelling.
c. De heer D, zou aanwezig zijn tijdens de ontstoppingswerken en met de werklieden van de ontstoppingsfirma punt b. hiervoor definitief bespreken.
d. Op mijn vraag welke bij benadering, de eventuele kostprijs zou zijn, gaf hij geen enkele informatie.
e. Hij deelde de naam van de aangenomen firma NIET mee.
f. Hij liet in naam van B de ontstopping uitvoeren door de firma E uit H. Deze firma voerde de ontstopping uit na de normale diensturen. D kwam niet ter plaatste.
g. De factuur werd integraal aan mij doorberekend.
h. Na ontvangst van de debetnota van de S.H.M. B, bleek er geen contract te bestaan met de firma E uit H.
h. De directie van de S.H.M. kon geen enkel gegeven betreffende uurloon noch verplaatsingskosten meedelen. Ze diende juist zoals ikzelf te wachten tot het (bouw)verlof van de firma voorbij was om de gegevens op te vragen.
i. De heer D, heeft mij een financieel verlies doen lijden, omdat hij via zijn leugenachtige en bedrieglijke verklaringen mij de firma die de SHM onder contract had opdrong. Ik niet meer in de mogelijkheid was om "als derde" in deze bestelling; zelf een goedkopere dichterbij gevestigde ontstoppingsfirma de opdracht tot ontstopping te gunnen.
j. In het antwoord van het Ministerie van Economie - Algemene Directie Controle en Bemiddeling - Cel Bemiddeling en de Wet op de bescherming van de consument bij overeenkomsten op afstand staat duidelijk vermeld dat:
- Vooraleer de dienstverlening plaats vond diende de heer D mij te informeren over de prijs. Dit gebeurde niet en ik kon daarom over de prijs geen akkoord aangaan.
- Hij diende mij de naam en adres van de firma onder contract mee te delen zodat ik in de mogelijk zou geweest zijn om vooraf informatie in te winnen over de gehanteerde kosten van verplaatsing en uurtarief.
- Hij maakte het onmogelijk om mijn principieel recht uit te oefenen dat erin bestaat (dat de woninghuurwet voorschrijft) om die onderneming aan te duiden die mijn voorkeur genoot.
- Mijn aangetekende protestbrief nr. 1234 van 25 augustus 2007 werd door de heer Directeur A niet herhaal niet voorgelegd aan de Raad van Bestuur van de SHM B. Mijn inziens om de overtredingen die de heer D beging niet aan de Raad van Bestuur te moeten meedelen. Ik mag mijn inziens besluiten dat de heer D beschermd diende te worden. Zijn onjuiste, valse en bedrieglijke verklaringen mogen mijn inziens niet door de Raad van Bestuur gekend worden.

- Ik vraag als verzoening de teruggave van de som van 74,20 euro. (Zie aangetekende protestbrief in bijlage).

Gedaan te C
op 11 november 2007.
De verzoekende partij:
(Getekend) Alfons.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
AANVRAAG MINNELIJKE SCHIKKING

Aan de heer Vrederechter
van het kanton C
Straat
Stad C

Geachte heer Vrederechter,

Mag ik u vragen te willen oproepen in verzoening:

Verzoekende partij:
De heer (naam + voornaam) : Alfons.

Op te roepen partij:
De heer (naam + voornaam) : De heer Directeur AVia bedrijf : Sociale Huisvestingmaatschappij - B

Voorwerp van de aanvraag: (korte uiteenzetting van de feiten).
Als gevolg van een geschil inzake de ontstopping van de ondergrondse afvoerbuis tussen de afvoer van de afwasbak in de keuken naar de garage was er reeds een voorafgaandelijke briefwisseling vanaf 1994 herhaal 1994.
De heer directeur heeft niet gereageerd op mijn brief nr. 1234 van 27 februari 2007 die tot doel had om de brieven uit 1994 over een mogelijke constructiefout te actualiseren.
Mijn aanvraag om de ondergrondse buis te ontstoppen (zie mijn brief nr. 2345 van 30 mei 2007), had voor gevolg dat zijn Dienstoverste van de Technische Dienst van de SHM, de heer D, ter plaatse kwam. D stelde enerzijds vast dat ALLE afvoerbuizen achterkant huurwoning, gekoppeld worden aan één enkele afvoerbuis die aangesloten is via verzamelputten op de stadsriolering.
Zijn dienstoverste D, heeft mij via leugenachtige, onjuiste en VALSE verklaringen overhaalt om de ontstopping te laten uitvoeren door de vast aangenomen ontstoppingsfirma die de S.H.M. B had.
Na ontvangst van de debetnota en de factuur van de ontstoppingsfirma E uit H bleek dat de S.H.M. B geen enkele informatie kon verstrekken over haar aangenomen firma E. Ik stelde vast dat er helemaal geen contract heeft bestaan tussen B en de ontstoppingsfirma E uit H.
Na opzoeking van allerlei gegevens, blijkt uit de klacht die ik indiende bij het Ministerie van Eco-nomische Zaken dat wat de prijs betreft; ik mij dien neer te leggen met de aangerekende prijs.
Gezien de werkwijze van de dienstoverste D en vooral zijn valse verklaringen die mij beperkten in mijn keuzevrijheid om zelf een eigen firma te contacteren, verstuurde ik mijn aangetekende protest-brief nr. 6789 van 25 augustus 2007 naar de Raad van Bestuur van de S.H.M. B.
De heer Directeur A, heeft mij (na aandringen per e-mail), zeer laattijdig met zijn brief XYZ van 19 oktober 2007 op de hoogte gebracht dat hij mijn aangetekende protestbrief NIET voorgelegd heeft aan de Raad van Bestuur. Telefonisch beweerde hij als directeur de macht te hebben om de hiërarchische keten te onderbreken en hij zou een eigen beslissingsrecht hebben welke brieven al dan niet aan de Raad van Bestuur voorgelegd worden.
Ik vind dat met het afbreken van de hiërarchische weg mijn rechten geschaad worden. Door de handelswijze van de heer directeur A wordt ook de handelswijze en de aanpak van de huurder door zijn dienstoverste D niet kenbaar gemaakt aan de Raad van Bestuur.
Er kunnen, wegens achtergehouden informatie, geen correctieve maatregelen genomen worden door de Raad van Bestuur. Op mijn verzoek om een deel van de prijs terug te krijgen wegens het nood-gedwongen moeten aanvaarden dat de (aangenomen) firma komt ontstoppen omdat die volgens valse verklaringen van dienstoverste D de énige firma is die een (bindend) advies kan geven over de schuldvraag (constructiefout of gewoon kleine huurherstelling) kan de Raad van Bestuur geen ken-nis van nemen, noch een uitspraak doen.
Ik vraag Uw tussenkomst opdat mijn aangetekende protestbrief, alsnog door de heer directeur A voorgelegd wordt aan de Raad van Bestuur en afgehandeld wordt door de Raad van bestuur samen met het volledige dossier tijdens de eerstkomende bijeenkomst. Waarmee de hiërarchische weg her-steld wordt.

Gedaan te C
Op 11 november 2007.
De verzoekende partij:
(Getekend) Alfons.
Kan iemand mij geruststellen of ik dit redelijk goed, goed, of beter niet had gedaan? Misschien komt geen van beiden opdagen?
Alfons

Alfons
Topic Starter

#10 , 23 dec 2007 20:59

Ingetypt door Alfons op 23 december 2007
___ Ik ontving een oproep dat de minnelijke schikking zou plaats vinden op 6 december 2007 op het Vredegerecht van het Kanton C.
--------
Op 6 december 2007 was de heer Directeur A van de Sociale Huisvestingsmaatschppij B aanwezig in de rechtszaal. Niettegenstaande wij als VIERDE GEVAL zouden moeten verschijnen, heeft de heer Directeur A tweemaal een tril-GSM ontvangen en na het tweede gesprek heeft hij zich verontschuldigd tegenover mij dat hij onmogelijk nog langer kan blijven wachten, want hij moest dringend terug naar zijn bureel.
- Ik heb aan de heer Vrederechter uitstel gevraagd van de twee minnelijke schikkingen. Zijn dienstoverste van de Technische dienst de heer D was niet aanwezig.
-- Het uitstel werd verleend en de minnelijke schikking komt terug voor op 10 januari 2008.
-- - - - -
Het werd u wat laattijdig meegedeeld maar hoop u na 10 januari vlugger het eindresultaat te laten weten.
Mvg - Alfons.

Beachcomber

#11 , 26 dec 2007 09:48

Het ware beter indien u in het vervolg uw correspondentie samenvat. Het vergt waanzinnig veel tijd om alles te lezen...

Alfons
Topic Starter

#12 , 31 dec 2007 18:26

Geachte Beachcomber
Ik zal mijn best doen. Doch uit ervaring weet ik dat ieder woord dat er tussen een cliënt en een advocaat of notaris, gezegd wordt beter exact kan weergegeven worden aan de luisteraar. Een te summiere samenvatting doet sommige heel belangrijke details verdwijnen.
-----
Ik stel voorDat u voor mij: Het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 tot reglementering van het sociaal huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode. Met publiciteitsdatum in het Staatblad: 2007-12-07 en Nr. 2007036959 eens helemaal leest, dan een korte samenvatting voor mij maakt als huurder van een sociale woning met contract op 12 mei 1980, en dan mij laat weten wat ik kan doen opdat de Raad van State of welke gratis instantie dan ook; dit Besluit vernietigd omdat mijn netto-huurprijs nog steeds berekend wordt uitgaande van mijn belastbaar inkomen, aangepast aan de index maand juni van het referentiejaar 2005 tot juni 2007! Hoe betaal ik met mijn nedtto-pensioeninkomen een huur die berekend wordt met als uitgangspunt mijn belastbaar inkomen? Hoe kan ik een belastbare huishuur betalen met mijn netto-inkomen?
--- Waarmee ik aangetoond heb dat het door mij gedownloade Besluit (zonder beeld) hier ligt en ik begrijp de overgangsmaatregel niet want in val als gepensioneerd ambtenaar in de categorie 1/59ste van het Geindexeerd Inkomen.
Met vriendelijke groeten.
Alfons.
[/u]

Alfons
Topic Starter

#13 , 13 jan 2008 20:12

Ingetypt op zondag 13 januari 2008 door Alfons.
- - - -
Zitting Vredegerecht was dus wegens uitstel op 6 december 2007 voorzien op 19 januari 2008.
Bij aankomst in vredegerecht van Kanton C. Nam ik de lijst van de zaken die zouden behandeld worden en mijn twee minnelijke schikkingen tegen Dienstoverste D en Directeur A stonden vermeld onder de rubriek uitgestelde zaken.
-- Gezien ik geen briefwisseling ontvangen had over het door de Vrederechter verleende uitleg vroeg ik aan het personeel van de Griffie van het Vredegerecht of de tegenpartijen wel verwittigd werden per brief; want ik zag ze niet en binnen 10 minuten ving de zitting aan.
-- Durven ze mij de vraag stellen waarom ik de tegenpartijen niet verwittigd heb! ! ! Neen dat is niet mogelijk, aan mijn brief zouden ze geen gevolg moeten geven! Volgens mij moet de Griffie dit doen. Ze keken nog even in hun computerbestanden, ze keken naar het blad met de af te handelen zaken, en stelden vast dat ze niets in hun computerbestanden vonden.
-- De zitting nam een aanvang, zonder dat mijn tegenpartijen aanwezig waren. Nadat de advocaten - die voorrang hebben - hun zaken afgehandeld hadden; vroeg ik aan de heer Vrederechter opnieuw uitstel wegens een procedurefout gemaakt door de Griffie die hen niet verwittigd had. De Hoofdgriffier die naast de heer Vrederechter zat bevestigde dit en mijn zaak werd uitgesteld naar 14 februari 2008. De heer Vrederechter zei dat de tegenpartijen zeker zouden verwittigd worden!
- - - -
Bij het buitengaan werd ik gevolgd door een jongeman, die door de Directeur A van de sociale huisvestingsmaatschappij opgeroepen werd. Hij had een oproepingsbrief in zijn handen. Opnieuw de lijst met de af te handelen zaken genomen, die jongeman uitgelegd dat hij op die lijst moest staan. Neen hij vond zijn naam niet! En ik heb hem dan maar naar de Griffie van het Vredegerecht gezonden.
- - - -
Twee dagen later ontving ik al bericht van het Vredegerecht te C dat de zaak uitgesteld is tot 14 februari 2008. Maar uit die brieven kan ik niet afleiden of ze ook naar de tegenpartijen D en A gestuurd werden.
- - - -
Tot zover het relaas van de werking van de Griffie van het Vredegerecht van C.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Alfons
Topic Starter

#14 , 15 feb 2008 20:52

-------
Ingetypt op 15 februari 2008 door Alfons.
------
De oproeping door de Griffie van het Vredegerecht te C was correct gebeurd. Om 09.30 uur begon de zitting. Mijn beide comparanten directeur A van de SHM B uit C en de Dienstoverste D waren niet aanwezig.
Nadat twee verzoeningen door advocaten-met-voorrang afgehandeld waren, ging ik heel vlug naar voor en liet mijn aanwezigheid registreren. De namen van de comparanten werden afgeroepen. De heer Vrederechter, besloot - gezien hun afwezigheid - dat er dus geen rechtspleging in verzoening mogelijk was.
---- Gezien de uitstekende parkeerplaats, ging ik nog twee straten verder naar het bureau van het bekende ziekenfonds, en nadien reed ik naar de burelen van de S.H.M. B te C.
--- De bediende beweerde dat de heer Directeur A naar de Rechtbank was. En ik moest maar even wachten. Was na een tiental minuten ook nog waar ook, de Directeur A was later vertrokken, met het gedacht dat die advocaten veel talrijker zouden zijn en hij was dus een half uurtje later vertrokken. Dus pech gehad.
--- Maar een gesprek was mogelijk op zijn bureau! Tijdens het gesprek kreeg ik op één punt gelijk, namelijk dat zijn dienstoverste inderdaad mij tijdens zijn bezoek aan de verstopte buis, die niemand kon zien, mij klaar en duidelijk het uurloon en de kilometerprijs had moeten meedelen van die aangenomen firma E uit H. Dat ik beweerde en bewees aan de hand van zijn eigen brieven dat de ontstoppingsfirma E nooit een aangenomen firma kon geweest zijn, omdat hij geen uurlonen en geen kilometervergoeding had. En moest wachten tot de firma terug open ging na het jaarlijks verlof, was niet waar. Hij had die firma als aangenomen beschouwd omdat hij ze altijd iedere opdracht gunt!
--- Over het tegenhouden van mijn aangetekende protestbrief aan de Raad van Bestuur van de S.H.M. kreeg ik helemaal geen gelijk, want hij benadrukte dat hij de bevoegdheid had om brieven te selecteren, en de kleine gevallen zelf af te handelen.
--- Als laatste deed ik dan mijn mondelinge aanvraag om die afvoerbuis tussen de keuken en de garage vanaf nu als een constructiefout te aanvaarden. Omdat ik binnen 5 à 10 jaar die te grote buis qua diameter toch opnieuw moet laten ontstoppen! Hij begreep niet dat een te grote buis kan ver-stoppen. Hij is de directeur en hij heeft het recht om alles te bewijzen en met stellige zekerheid te weten aan de hand van de definitieve oplevering van de woningen in 1981 (toen er nog geen enkele buis verstopt was - ondertussen heeft hij rond de 230 verstopte buizen per jaar over heel zijn patri-monium). Een architect kan dat nooit verkeerd tekenen, want dan wordt zijn plan niet goedgekeurd door de VMSW (voorheen VHM) en hij weigerde dus mijn huurcontract aan te passen dat die wel-bepaalde buis dus een constructiefout is = verkeerd aangelegd werd!
--- Indien ik daarvan een constructiefout wil maken, moet ik maar zelf een onafhankelijk expert aanstellen, betalen, en dan naar het Gerecht stappen! (Of dat ook uitspraken zijn die hij zou doen tegenover nog niet geïntegreerde Nigerianen; daar twijfel ik sterk aan!)
--- Er was geen einde van het gesprek, want hij kreeg een telefoon die mij veel te lang duurde. Ik verliet met een wuivend handgebaar zijn bureau.
--- De voorzitter Mevr. R van de Raad van Bestuur houdt in hetzelfde gebouw elke dinsdag van 15.30 uur tot 17.00 uur zitdag/dienstbetoon. Maar ik heb gegronde twijfels of ze dergelijk moeilijk dossier zal kunnen behandelen. Ze heeft tenslotte maar de functie van voorzitter via haar mandaat als gemeenteraadslid van een welbepaalde partij S. De sociale wetgeving van ziekenfonds, invalidi-teit en allerhande uitkeringen zoals zorgpremie, heeft ze tot 1 januari 2008 altijd als beroep gehad. Nu is ze met pensioen, maar ze klust nog wat bij als gemeenteraadslid en voorzitter van de Raad van Bestuur van de S.H.M.
--- Geen wonder dat de heer Directeur A. zich daar in zijn tempel oppermachtig gedraagt!
---- Wordt vervolgd na een bezoek aan Mevr. R, de Voorzitter van de Raad van Bestuur.
---- Wel heb ik al overwogen om een nieuwe minnelijke schikking op te stellen en in te dienen betreffende die constructiefout van die te brede buis. Dat is een ander onderwerp en dat zou gaan, maar even een pauze inlassen brengt misschien raad!
------
Elke raad is natuurlijk steeds van harte welkom.
Alfons.
-------

Alfons
Topic Starter

#15 , 29 feb 2008 22:56

Aan: Minister Marino KEULEN
Vlaams Minister van (Sociaal) Wonen.
[[email protected]]

De: 17 februari 2008
Mijn Ref: 551
Geachte heer Minister,

Betreft: Afschaffing van "Dienst particulieren bij de VHM" bij wijziging naar VMSW.
Inrichten van een onafhankelijk informatiepunt.
Referte: 1. 12 OKTOBER 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode.
2. Artikel in blad Vlaams Belang "Nieuwsbrief van het front voor Huurders van Sociale Woningen. Nr. 8.
3. Mijn twee minnelijke schikkingen bij de heer Vrederechter te Stad C, in verband met de steeds terugkerende verstopping van een afvoerbuis tussen de keuken en de garage.

1. Hierna het artikel, aangehaald in referte 2.
In het verleden kon de sociale huurder voor al zijn vragen met betrekking tot de sociale huisvesting terecht bij de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij (VHM), waar specialisten de huurders van een zeer degelijk antwoord konden voorzien. Op 24 maart 2006 werd de VHM echter omgevormd tot de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), die een deel van de taken van de VHM overnam.
De taak om te antwoorden op vragen om informatie van huurders werd echter niet overgenomen door de VMSW. Nochtans kampen sociale huurders en kandidaat-huurders met heel wat vragen, zoals: Waarom moeten wij zo lang wachten op een sociale woning?; Hoe wordt mijn huurprijs berekend? En waarom stijgt mijn huurprijs elk jaar?; Welke onderhoudswerken en herstellingen dienen door mij betaald te worden en welke door de huisvestingsmaatschappij?, enz.
Vlaams volksvertegenwoordiger Jan PENRIS (Vlaams Belang) kaartte dit gebrek aan een onafhankelijk informatiepunt aan bij minister van Wonen KEULEN. Hij wees daarbij ondermeer op het jaarverslag 2006 van de Vlaamse Ombudsdienst dat de Vlaamse regering adviseerde een dergelijk informatiepunt in het leven te roepen. De minister antwoordde Jan PENRIS echter: "Ik zou ervoor willen pleiten om de lokale huisvestingsmaatschappijen het nodige krediet te geven en hen de ruimte te laten om deze opdrachten naar behoren te vervullen alvorens nieuwe informatiepunten op te gaan richten.".
Het Front voor Huurders van Sociale Woningen betreurt deze afwijzende houding van de minister. Alhoewel wij erkennen dat de huisvestingsmaatschappijen in veel gevallen de taak om de huurders te informeren op zich kunnen nemen; dient toch ook erkend te worden dat huisvestingsmaatschappijen niet altijd even neutraal kunnen zijn in kwesties waar sociale huurders om informatie vragen, aangezien zij vaak betrokken partij zijn.
2. Bijgevoegd vindt u mijn twee aanvragen minnelijke schikking die ik indiende bij de heer Vrederechter van het Kanton C. Ik heb de minnelijke schikking twee maal kunnen laten uitstellen, omdat de betrokken Directeur A van de S.H.M. B te C vroegtijdig vertrok en niet verwittigd was. De derde en laatste zitting had plaats op donderdag 14 februari 2008. Mijn zaak was al zonder mogelijkheid tot minnelijke schikking geklasseerd, ikzelf had de gerechtszaal reeds verlaten, toen de heer Directeur A de rechtszaal alsnog betrad.
3. -Na de teleurstellende NIET afhandeling van de minnelijke schikking had een gesprek plaats tussen de heer Directeur A en mijzelf. Ik kreeg op één punt gelijk. De bediende moet mij als "derde" waarvoor de S.H.M. en een andere firma een dienst afspreken, mij op voorhand de uurlonen en de verplaatsingskosten kunnen meedelen. Dit was in mijn geval onmogelijk, omdat er geen geschreven contract bestaat tussen de S.H.M. B en de ontstoppingsfirma E uit B (bij T). Als er geen contract bestaat, dan moeten beiden dan ook niet spreken van een "AANGENOMEN FIRMA!"
-Dat hij volgens mij niet het recht had om mijn aangetekende brief aan de Raad van Bestuur tegen te houden en zelf af te handelen, was hij duidelijk. Hij had daartoe de macht. Hij heeft de macht om de hiërarchische keten te stoppen.
-Tenslotte stelde ik voor om die buis, die te groot is en waar het afwaswater dus alle tijd heeft om zich vast te zetten vanaf heden als constructiefout te erkennen. Dit is voor hem onmogelijk, want dan gaat hij in tegen het protocol van definitieve oplevering van de woning in 1981 en zijn architect en de toen aangestelde deskundige van de VHM hebben het allemaal goedgekeurd! Het voorbeeld van de smeerpijp van een fabriek die men laat uitmonden in een gracht of beekje wou hij niet vergelijken met de miniatuur situatie in mijn afvoerleiding. De smeerpijp vervuilt die gracht en beek over een enorme lengte, breedte en diepte; juist omdat het effect van de grote doorstroming van de kleine smeerpijp stopt bij lozing in de gracht.
4. Het dossier met mijn brieven van 1994 ligt ter Uwer beschikking of ter beschikking van de toezichthouder. Echter heb ik in heel die periode dat ik huur nooit de naam en het juiste adres gekend van de toezichthouder die voor de huurders van de S.H.M. B als een soort ombudsman zou moeten functioneren!

U wordt gevraagd aan de hand van de ingevoegde bijlagen, zelf als onafhankelijk informatiepunt mijn zaak te bestuderen. Op Uw eenvoudige aanvraag stuur ik U het hele dossier op.

Met dank bij voorbaat voor het gevolg dat u aan deze brief en zijn bijvoegsels zult geven;

Hoogachtend.
Alfons.
= = = = = = =
Heden 27 februari 2008 ontving ik een ontvangstmelding op deze mail:
Van: Vlaamse Regering, De Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering.
Kreuepelstraat 2. - 1000 BRUSSEL ) Tel: 02/552.65.00
Uw kenmerk: NIHIL
Ons Kenmerk: KM/MN/NM2008 enz.
Datum: 22 februari 2008.
Geachte heer,
Uw e-mail dd. 18 februari ll. Heb ik in goede orde ontvangen.
Ik heb de administratie opdracht gegeven dit dossier verder te onderzoeken.
Ik zal niet nalaten u verder op de hoogte te houden.
Met hoogachting.
(Getekend)
Marc V.
Adjunct-kabinetschef Wonen.
--------
Ingetypt op 29 februari 2008. Indien er antwoord komt van vlaams Minister van Wonen, zal ik dit nog intypen.
M.v.g. Alfons

--------

Terug naar “Andere”