Loonoverdracht.

aroner
Topic Starter

Loonoverdracht.

#1 , 21 mar 2014 12:08

Door een fout van mij zelf heb ik sinds juli 2013 een loonsoverdracht.
DE schuld op dat moment was een 11500 euro.
Op heden is er vandaag een goede 5500 euro betaald via loonsoverdracht.

Maar door dit loonsoverdracht heb ik maar maandelijks een 1191 +- over elke maand.
Mede door dat mijn vriendin tijdelijk geen inkomen heeft en ook met een kind ten laste kom ik met dit geld niet rond.

Mijn totale kosten komen ook boven men inkomen uit en ben ik door ik sommige dingen niet meer kan betalen op het punt gekomen dat ik in collectieve schuldbemiddeling moet gaan.

Nu heb ik mij laten wijsmaken omdat het een loonsoverdracht is dat ik dit tijdelijk kan stopzetten.
Dit zou me wel toelaten dat ik alles normaal kan betalen zoals het moet en ook het bedrag dat ik moet betalen voor die lening waardoor ik een loonsoverdracht heb.

Door die overdracht houden ze wel tot 650 euro per maand af , in januari was dit zelf 1400 euro en door een bonus in mei zelf tot een 1550 euro.
Wat toch een serieuze brok uit men inkomen is.

Mijn vraag is eerder dus :

Kan ik dit stopzetten?
En kan ik vandan uit de gewoonlijke maandelijkse betaling van die lening verder betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simona59

#2 , 21 mar 2014 12:18

Ik zit in een gelijkaardige situatie...
mag ik vragen hoe ze het loonsoverdracht bekomen zijn? via vonnis? is dat hetzelfde als loonbeslag?
op welke basis hebben ze beslist hoe veel ze per maand afhouden van je loon?

aroner
Topic Starter

#3 , 21 mar 2014 12:27

In mijn situatie zat er iets in het contract dat ik bij niet of wanbetaling dit mochten doen.
Bij loonsbelag moeten ze wel via de rechtbank gaan denk ik.

Ze mogen alles boven een bepaald bedrag afhouden dacht ik
tot 1.003 0% /
1.003,01 – 1.077 20% 14,80
1.077,01 – 1.188 30% 33,30
1.188,01 - 1.300 40% 44,80
1 .300,01 en meer alles onbeperkt
is de regel bij loonsoverdracht. HEt enige wat die 1300 verhoogt is eventuele kind ten laste en is iets van een 68 euro dacht ik.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2014 12:43

Er is wel degelijk een groot verschil tussen loon beslag en loonoverdracht.

Voor loonbeslag dient er een vonnis van de beslagrechter te zijn !

Bij loon overdracht heb je een akte getekend volledig los van je krediet overeenkomst, waarin je de toestemming geeft om bij niet betaling dat ze dit mogen van je loon houden, wel een gedeelte zoals in de tabellen die het zelfde is als loonbeslag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

aroner
Topic Starter

#5 , 21 mar 2014 12:54

Dat wist ik al een beetje.

Ze hebben me ook gezegt dat als ik de loonsoverdracht zou stopzetten , dat via de vredrechter dit loonsoverdracht zou kunnen bekrachtigt worden.
Het is niet dat ik niet wil betalen maar 200 euro per maand of 600 euro minimum is wal een groot verschil.

Ik zou het gewone bedrag willen betalen per maand ipv de loonsoverdracht.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2014 12:55

Voor loonbeslag dient er een vonnis van de beslagrechter te zijn !
Er moet een uitvoerbare titel zijn. Dit kan een vonnis zijn, maar normaal geen vonnis van de beslagrechter. Kan dus een vonnis van de vrederechter zijn, van de rechtbank van eerste aanleg ...
Er zijn nog andere uitvoerbare titels bijvoorbeeld:
- een notariële leningsakte
- een overeenkomst voorafgaand aan echtscheiding bij onderlinge toestemming, ondertekend bij notaris, waarbij onderhoudsgeld overeengekomen wordt
- een kohier i.v.m. belastingen

Maar je hebt gelijk: loonoverdracht is iets gans anders. Dan onderteken je iets bij het aangaan van een lening en kan men met dit stuk beslag leggen op je loon.

j.demoor

#7 , 23 mar 2014 08:12

“Art.27. De overdracht van het loon moet gebeuren bij een akte onderscheiden van die welke de hoofdverbintenis waarvan zij uitvoering waarborgt, bevat...Art. 28. Bij gebreke van verzet door de overdrager overeenkomstig artikel 29 heeft de overdracht gevolg, nadat de overnemer: 1° aan de overdrager kennis heeft gegeven van zijn voornemen de overdracht uit te voeren; 2° aan de gecedeerde schuldenaar een afschrift van de onder 1° bedoelde kennisgeving heeft gezonden;3° na het verstrijken van de termijn van verzet, aan de gecedeerde schuldenaar een eensluidend verklaard afschrift van de akte van overdracht heeft gezonden. “(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

U kan die loonoverdracht niet tijdelijk stopzetten.

“Art.1675/7....§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...”(Gerechtelijk Wetboek inzake collectieve schuldenregeling).
Mijns inziens is overdracht van loon ook een middel van tenuitvoerlegging.

“Art.1675/9...§ 4. De schuldbemiddelaar stelt, uit de bedragen die hij met toepassing van § 1, 4°, ontvangt, een leefgeld ter beschikking van de verzoeker dat tenministe gelijk is aan het bedrag dat met toepassing van de artikelen 1409 et 1412 wordt beschermd...”(Gerechtelijk Wetboek).
Dit leefgeld zal dus niet hoger zijn dan wat u nu rest na loonoverdracht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

aroner
Topic Starter

#8 , 24 mar 2014 20:55

Tijdelijke stopzetten was mss een verkeerde bewoording.

Wij zijn bij een ocmw maatschappelijke werker gegaan.
Die zei tegen mij om dit stop te zetten, zodat ik terug men volledig loon zal hebben. om bepaalde vaste kosten dragelijker te maken.
Maar voor zover ik begrijp zou dit na verloop van tijd een loonbeslag kunnen worden.

Dus vraag ik me af of het wel nuttig is als ik maar 1 maand of 2 maand terug een vol loon zou hebben. Al denk ik hier wel dat het nuttig is.
Die 1 of 2 maand is maar een gok van mij, ik weet niet echt hoeveel tijd er tussen het stop zetten van een loonoverdracht en de start van het loonbeslag zou zitten.

aroner
Topic Starter

#9 , 26 mar 2014 18:45

Is er toevallig iemand die een vermoeden heeft hoelang het zou duren moest ik de loonsoverdracht stoppen en dit overgaat naar loonsbeslag?
AL zal dit wsl wel afhangen van de rechtbank waar dit naar toe gaat.

aroner
Topic Starter

#10 , 07 mei 2014 20:48

Ik heb nog een ander vraagje.
Ik heb al een tijdje een overdracht en hetgeen mag afgehouden worden van percentages en wat ik moet en mag overhouden is wettelijk bepaald.

Nu hebben ze voor de maand April eens loonsoverdracht van bij de 1927 euro afgehouden en moeten ze de volgende maand een 450 euro recuperen.
Nu is de vraag of ik eigenlijk iets kan doen om dit teveel terug te eisen.
Ze houden normaal op een volle normale werkmaand een 800 euro af.
Nu heb ik door dit grootbedrag, totaal geen geld over voor huishuur enzo.Waardoor ik een groot probleem heb.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”