kruispuntbank; raadpleging van Rijksregeister

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: kruispuntbank; raadpleging van Rijksregeister

#16 , 16 mar 2014 22:34

@ drien dan zal u nooit uw beroep hebben opgegeven aan uw gemeente.
maar beroep is geen wettelijke notering dus heeft geen belang.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
drien

#17 , 16 mar 2014 22:36

Het is ongehoord (maar het gebeurt helaas) dat apothekers uw ID-kaart inlezen voor niet-voorschriftplichtige geneesmiddelen. In tussentijd openen ze (met uw stilzwijgende toestemming) een dossiertje.

Navraag gedaan bij de privacycommissie en daar betreurt men dat ook.

Dus als je bij Apotheker komt: geef nooit uw ID-kaart als het geen voorschrift-plichtige geneesmiddelen betreft en zeg hem of haar sowieso dat je uitdrukkelijk weigert dat hij/zij allerlei randinfo in uw dossier zit te schrijven.
Edit: blijkbaar is het mondeling verzet aantekenen onvoldoende: dit dient schriftelijk te gebeuren.

Beter was geweest dat de klant de apotheker schriftelijk de toestemming moet geven om randinfo te noteren. Ach ja. België en privacy...

meesje
Topic Starter

#18 , 16 mar 2014 22:54

Beste mensen, dat is het nu juist waarom ik me niet kan inbeelden wie die opzoekingen naar mij doet:
Ik heb de laatste zes maanden NERGENS mijn ID-kaart moeten tonen. Ik heb ook geen enkele andere kaart gekregen of aangevraagd.
Ook niet bij de bank.
En ik val door mijn bijzonder statuut voor NUL percent onder de Belgische Sociale Zekerheid. Daar ben ik een totale onbekende. Een SIS-kaart heb ik nooit gehad.
Waar een weg is is een wil.

Reclame

drien

#19 , 16 mar 2014 22:55

Zouden ze daarom je zo vaak controleren?
Kan me anders niet inbeelden waarom.

Je hebt dus totaal geen banden meer met ons land?

Franciscus

#20 , 16 mar 2014 22:58

Neen, dat zijn bestanden die UPDATEN, dus elk persoon die in dat bestand staat zal worden geopend vergeleken en terug gesloten dat is alles.
Er staan trouwens codes bij.
Die staan in de link opgegeven.

meesje
Topic Starter

#21 , 16 mar 2014 23:01

Ik heb een internationaal ambtenarenstatuut en val daardoor volledig buiten de Belgische Sociale Zekerheid. (alle takken).
Maar ik woon wel in België en ben er gedomicilieerd en heb trouwens de B nationaliteit.
Ik weet ook echt niet welke informatie ze over mij in het Rijksregister zoeken en zullen kunnen vinden want met uitzondering van mijn woonplaats en mijn familiale situatie staat daar verder niets in.
Bijna alle rubrieken zijn leeg gelaten.

Mijn apotheker zegt me dat hij bij inlezing van mijn ID -kaart om mijn verzekeringsstatus te kennen steeds "ERROR" krijgt te zien. Wat normaal is want ik val niet onder het B ziekteverzekeringsstelsel. Maar die las dat in meer dan zes maand geleden. De meldingen van de laatste zes maanden kunnen daar niet door zijn veroorzaakt.

De code van de opzoekingen is steeds "70".

Franciscus

#22 , 17 mar 2014 00:09

U kan dat navragen via de linken die ik heb gegeven.
SIS kaart is vervangen vanaf dit jaar

meesje
Topic Starter

#23 , 17 mar 2014 00:19

Ja maar die linken had ik al want het is zo dat ik toegang heb verkregen tot het Rijksregister.
Maar de consultaties die zijn gebeurd worden enkel in codes weergegegeven en die codes vertellen niets.....

berenod

#24 , 17 mar 2014 05:06

SIS kaart bestaat niet meer als dusdanig alle info staat nu op uw identiteitskaart.
Op uw eID kaart staat alleen uw identiteit, uw adres en wat technische dingen die het mogelijk maken om de kaart te gebruiken om u te identificeren (bijvoorbeeld bij inloggen online).

Voor de rest staat er niets op!

Dus een apotheker kan ze enkel gebruiken om vast te stellen wie u bent en kan dan de relevante overheids database(s) consulteren. In het geval van een apotheker is dat uw medisch dossier en uw verzekering status (ziekenkas).

Niets meer, niets minder.

Op de bank hebben ze toegang tot uw ingaves bij de nationale bank (krediet status), maar zeker niet tot uw medisch dossier.

Enzovoorts.

Franciscus

#25 , 18 mar 2014 23:13

Staat er een uur bij wanneer die opvragingen zijn gebeurd, meestal 's nachts vermoed ik dus updating van de systemen.
https://www.kruispuntbank.fgov.be/nl/bc ... on_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier ooit een schema gezien welke organisaties er allemaal via sociale kruispuntbank hun gegevens updaten.
Daarnaast heeft men nog bevolking, politie, strafregister justitie, enz enz ...
Alleen al via alle mogelijke sociale diensten lopen de updates in de x tot de X ste en telkens wordt dat afgevinkt met alle inwoners in België.

giserke

#26 , 19 mar 2014 00:15

Updates misschien?
Is hier al meermaals aan bod gekomen.
Nogal wat organisaties updaten via sociale zaken.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... raadplegen" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt me onwaarschijnlijk gezien een zeer beperkt aantal organisaties toegang hebben tot het rijksregister.
Meestal ben je toch wel op de hoogte wanneer uw rijksregisternummer wordt opgeroepen, zoals rijbewijs veranderen, paspoort vernieuwen, andere officiële aangiftes, PV's van de politie, controle van de belastingen enz...

meesje
Topic Starter

#27 , 19 mar 2014 00:46

Staat er een uur bij wanneer die opvragingen zijn gebeurd, meestal 's nachts vermoed ik dus updating van de systemen.
https://www.kruispuntbank.fgov.be/nl/bc ... on_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier ooit een schema gezien welke organisaties er allemaal via sociale kruispuntbank hun gegevens updaten.
Daarnaast heeft men nog bevolking, politie, strafregister justitie, enz enz ...
Alleen al via alle mogelijke sociale diensten lopen de updates in de x tot de X ste en telkens wordt dat afgevinkt met alle inwoners in België.
De raadplegingen vinden steeds plaats tijdens normale werkuren, zowel in de voormiddag als de namiddag.
Maar het zijn er dus overdonderend veel, niettegenstaande ik geen enkele band heb met de Belgische Sociale Zekerheid.
Ook niks aan de hand met belastingen, politie, edm

Franciscus

#28 , 19 mar 2014 09:42

@ giserke uw info is niet correct . Het aantal organisaties dat toegang heeft tot het RR loopt in de tientallen.
Denk ook maar aan alle diensten van sociale zaken, inspecties, ziekenfondsen pensioenen wedden en lonen enz enz ..

Een hele boel ervan gaat via de sociale kruispuntbank dus ziet men niet zo direct wat er achter ligt.
Ook banken krediet wissel en spaarinstellingen hebben toegang tot het rijksregister.

Ergens anders werd geschreven:
Check oa B.S. van 25 april 1992: Koninklijk besluit van 1 april 1992 betreffende de uitvoering van reglementaire bepalingen tot regeling van de toegang tot de informatiegegevens en van het gebruik van het identificatienummer aan het Rijksregister van de natuurlijke personen in hoofde van de instellingen van openbaar nut die onder het Ministerie van Sociale Voorzorg ressorteren.

Trouwens: een overzicht van al wie toegang heeft tot RR vind je op http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/us" onclick="window.open(this.href);return false; ... rsonen.pdf . Je zal zien dat de NMBS niet uitzonderlijk is, TEC zit er bv ook tussen. Zo afgeschermd is dat RR nu ook weer niet...

Terug naar “Archief”