kruispuntbank; raadpleging van Rijksregeister

meesje
Topic Starter

kruispuntbank; raadpleging van Rijksregeister

#1 , 16 mar 2014 20:06

Ik stel vast via inloggen (met ID-kaart) dat er maandelijks meer dan tien raadplegingen plaatsvinden van mijn Rijksregisternummer en dit via de Kruispuntbank Sociale Zaken.
Hoe kan ik te weten komen wie zo dikwijls in mijn gegevens zit te "neuzen"?
Het eigenaardige is dat ik noch in België ben tewerkgesteld, noch onder de Belgische sociale zekerheid val (geen B ziekteverzekering, enz).

Wat kan de reden zijn van die raadplegingen? Heb ik het recht dat op te vragen? Waar en hoe?
Laatst gewijzigd door meesje op 16 mar 2014 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
drien

#2 , 16 mar 2014 20:12

Interessant. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Kan je de link meedelen?

meesje
Topic Starter

#3 , 16 mar 2014 20:17

Interessant. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Kan je de link meedelen?
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id=2602&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2014 20:30

Updates misschien?
Is hier al meermaals aan bod gekomen.
Nogal wat organisaties updaten via sociale zaken.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... raadplegen" onclick="window.open(this.href);return false;

drien

#5 , 16 mar 2014 20:36

Vraagje, daarnet eens gekeken en zie tot m'n verbazing dat ik bij de gemeente genoteerd sta als "zonder beroep". Nochtans werk ik al 10 jaar...

Kan dat kwaad?

meesje
Topic Starter

#6 , 16 mar 2014 20:38

Updates misschien?
Is hier al meermaals aan bod gekomen.
Nogal wat organisaties updaten via sociale zaken.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... raadplegen" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog eens nagekeken en de laatste zes maanden waren er 110 (!) consultaties via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
En er is in die periode, noch in de jaren daarvoor, niets veranderd op administratief vlak wat mij betreft.

drien

#7 , 16 mar 2014 20:42

Bij mezelf kan ik ze allemaal thuisbrengen: ben vorige maand een nieuwe pincode gaan aanvragen en merk dat daarvoor het RR is geconsulteerd.
Het is idd ontoelaatbaar dat men de burger niet op de hoogte dient te brengen wanneer en wie het RR consulteert en wie daar allemaal toegang tot heeft. Zoals we bv weten zijn diverse databanken allesbehalve beveiligd en kan het goed zijn dat één of andere ambtenaar (politieagenten durven dit vaak doen) ad random kameraden en kennissen en mensen die hen niet aanstaan zitten te checken.

Overheid heeft mond vol over privacy (vooral een vermanend vingertje naar de prive-sector), maar zelf zijn de grootste big brother die er is.

meesje
Topic Starter

#8 , 16 mar 2014 20:48

Vandaar mijn vraag hoe ik kan achterhalen wie - en vooral waarom- er via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid elke maand opnieuw zoveel consultaties uitvoert.
Ik denk toch dat ik het recht heb te weten wie die "big brother" is? Dat aantal opvragingen loopt toch de spuigaten uit?

Franciscus

#9 , 16 mar 2014 21:12

http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id=2461&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
U zou ervan versteld staan welk info banken hebben over u ZONDER dat ze het RR raadplegen of zonder dat u er zelf een rekening hebt.
Aan de hand van info die wordt 'gekocht' kan mijn bank een profiel opstellen over mijn inkomen en uitgavepatroon en zelfs over de mogelijke opslagen in verloning die mij nog te wachten stonden.
Zoek uzelf maar eens op via het internet ... onvoorstelbaar wat men allemaal kan vinden.
PS zo heb ik net een verslag van een vergadering gevonden van een grote bank waarin de naam die ik via een zoekmachine had ingegeven in voorkwam.
Ik weet nu dus welke functie intern die persoon heeft...
Laatst gewijzigd door Franciscus op 16 mar 2014 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

drien

#10 , 16 mar 2014 21:15

En in de praktijk worden deze databanken geconsulteerd door téveel mensen zonder dat de burgers er controle over hebben.
Als ik als bankbediende de kredietcentrale raadpleeg, moeten wij de aanvrager van het krediet op de hoogte daarvan brengen, zowel bij goedkeuring kredietdossier als bij afkeuring. En terecht.

Maar de overheden consulteren (en ik lees zelfs para-overheden zoals apothekers, deurwaarders,...) er maar op los zonder enige verantwoording.
Agenten maken er bv een spelletje van om de databank van de nummerplaten te consulteren als ze een knap meisje spotten om adres te achterhalen of als er bv een auto geparkeerd staat in hun straat waar ze wonen. En dat mag allemaal zonder dat de burger het weet?

@franciscus: het gaat over consultaties door de overheden (al dan niet door al te overijverige ambtenaren alias curieuzeneuzen).

LeenW

#11 , 16 mar 2014 21:30

De meeste zijn volgens mij gewoon nazicht op updates.

drien

#12 , 16 mar 2014 21:34

@meesje: ik zou eens een mail sturen naar de privacycommissie.
Mss kunnen zij jou verderhelpen.

denlowie

#13 , 16 mar 2014 21:55

Ik denk toch aan klinieken als je bij een dokter gaat, bij een bloed onderzoek, of als je bij de apotheker gaat moet hij ook je identiteitskaart hebben enz...

Ik denk niet dat daar misbruik van gemaakt word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

drien

#14 , 16 mar 2014 22:02

Apotheker opent wel zonder dat je t weet een farmaceutisch dossier waarin hij alles over jou mag noteren, ook over niet-voorschrijfplichtige geneesmiddelen en over familiale toestand.
Tenzij je dat uitdrukkelijk weigert. Maar je kan niet weigeren, want het wordt niet gevraagd, men gaat uit van een stilzwijgende toestemming (stel je voor we zijn 2014!!)
Denk dus maar twee keer na als een apotheker je ID kaart vraagt...
Apotheker vraagt dus niks, maar opent dit gewoon.
En nog even en het wordt opengesteld voor iedereen die ook maar iets met de medische sector te maken heeft.

Maar daar zwijgt de media zedig over.

Franciscus

#15 , 16 mar 2014 22:32

SIS kaart bestaat niet meer als dusdanig alle info staat nu op uw identiteitskaart.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 mar 2014 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”