Rijbewijs b (am)

stijnkok
Topic Starter

Rijbewijs b (am)

#1 , 10 mar 2014 18:59

Dag allemaal, ik heb een nederlandse nationaliteit maar ik woon in belgie. Ik had ook een vraag ik wil nu mijn rijbewijs halen voor mijn bromfiets, maar omdat dit zo heel duur is in belgie zelf was ik van plan dit in nederland te doen. weet iemand of dit kan en zo ja, hoe? je zou me heel erg helpen dankuwel :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#2 , 11 mar 2014 11:37

Voorlopig zitten we nog met nationale rijbewijzen. Zo'n Nederlands rijbewijs is hier uiteraard geldig. Om een Nederlands rijbewijs te halen dient u een woonplaats in Nederland te hebben en u mag met een voorlopig rijbewijs ook niet in het buitenland (dus België) rondrijden. http://europa.eu/youreurope/citizens/ve ... ent_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Op het moment van aanvragen moet u in Nederland woonachtig zijn. Daarbij moet u al 185 dagen in Nederland woonachtig zijn geweest in het voorafgaande jaar , gerekend vanaf de aanvraagdatum. Ook volstaat het als u tenminste zes maanden staat ingeschreven aan een in Nederland gevestigde universiteit, school voor middelbaar, voortgezet of hoger beroepsonderwijs of andere school voor middelbaar, voortgezet of hoger onderwijs. Tot slot mag u maximaal 4 jaren buiten Nederland hebben verbleven, mits u wel een periode van 10 jaar onafgebroken in Nederland heeft gewoond. In dat geval hoeft u dus niet eerst 184 dagen in Nederland te verblijven.
Bron: http://www.rijbewijs.nl/veelgestelde-vragen/#faq-q-15" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf 2033 houden de nationale rijbewijzen op te bestaan en zal iedereen een Europees Rijbewijs krijgen (Richtlijn 2006/126/EG), geen Nederlands, Belgisch of wat dan ook.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2014 12:58

Ik denk dat je ergens fout bent, want voor een bromfiets rijbewijs cat A3 kost dit hier in België maar 15€.

In Nederland moet je een praktische proef doen en in België niet, de prijs in Nederland is rond de 200€ naar gelang de rijschool!
In Nederland noemt men het AM rijbewijs en in België is dit A3 rijbewijs .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

redak

#4 , 15 mar 2014 12:29

@ denlowie : de wetgeving betreffende de rijbewijzen is onlangs gewijzigd. A3 is in België ook AM geworden. Naast het theoretisch examen dient er al jaren ook een praktijk examen afgelegd te worden. Theorie is inderdaad 15,00 euro, praktijk 10,00 euro. Maar sinds kort dient er ook een praktische opleiding te gebeuren van minstens 4 uur bij een rijschool en deze zullen uiteraard ook moeten betaald worden.

Ik denk echter niet dat het mogelijk is om een belgisch rijbewijs te krijgen indien u de nederlandse nationaliteit hebt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2014 15:43

Als betrokkene in België woont dan dient hij hier een RB te bekomen.

Terug naar “Archief”