Vraag dopingbeleid vlaamse overheid

Mister10
Topic Starter

Vraag dopingbeleid vlaamse overheid

#1 , 08 mar 2014 15:33

https://www.dopinglijn.be/fileadmin/med ... i_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Algemene definities: 6: sportactiviteit: elke voorbereiding op of initiatief tot sportbeoefening met recreatieve, competitieve of demonstratieve doeleinden in georganiseerd verband.
9: sporter: elke persoon die een sportactiviteit beoefent, ongeacht het niveau waarop hij deze sportactiviteit beoefent.
In mijn sportschool heb ik nooit een contract moeten ondertekenen, enkel geld moeten betalen en mijn gegevens moeten verstrekken, maw er is geen sprake van een wettelijke wilsovereenstemming dat ik aangesloten ben bij deze organisatie.
Stel nu dat het dopingbusje zou langskomen en eisen dat ik een plastest doe. Als ik hen dan dit decreet onder de neus druk en hen duidelijk maak dat ik nergens een contract heb getekend en dus niet aangesloten ben bij deze organisatie (kortom: ik voldoe niet aan de definitie van mensen die ze mogen testen), kan ik dan wettelijk gezien een plastest weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 mar 2014 16:58

De betaling is m.i. voldoende, u betaalt namelijk een vastgelegd bedrag om aan sport te mogen doen bij een (waarschijnlijk) erkende sportvereniging.

Mister10
Topic Starter

#3 , 08 mar 2014 18:27

De betaling is m.i. voldoende, u betaalt namelijk een vastgelegd bedrag om aan sport te mogen doen bij een (waarschijnlijk) erkende sportvereniging.
Is dat zo? Moeten ze dat niet kunnen bewijzen? Ik heb een bedrag betaald (wat uberhaubt ook nergens op papier staat gezien ik cash betaald heb), maar nergens iets moeten ondertekenen waarvoor dit bedrag bestemd was. Wat als ik dacht dat ik dat bedrag betaalde als entreegeld tot de zaal? Lijkt me niet dat dopingagentschappen zomaar op elke plaats waar men entreegeld moet betalen (fuiven, discotheken,...) om een ruimte te betreden mensen mogen laten plassen?

Laat ik het zo stellen: ik ben het niet eens met het dopingbeleid en zou nooit vrijwillig deelnemen aan een activiteit die mij onder die regelgeving plaatst. (in een andere gym moest ik bijvoorbeeld een contract tekenen voor lidmaatschap, waarin expliciet vermeld stond dat ik sport wil doen bij de desbetreffende organisatie, wat ik weigerde te tekenen, vandaar dat ik een gym gekozen heb waar ik dat niet moest doen)

Reclame

LeenW

#4 , 08 mar 2014 19:21

U komt dan normaal gezien toch ook voor op de ledenlijst van die sportclub? Al is het maar voor de verzekering? Op wedstrijdformulieren (al hangt dit mss van de sport af)?

Mister10
Topic Starter

#5 , 08 mar 2014 19:26

U komt dan normaal gezien toch ook voor op de ledenlijst van die sportclub? Al is het maar voor de verzekering? Op wedstrijdformulieren (al hangt dit mss van de sport af)?
weet niet zeker, dat is mogelijk, maar in principe kunnen ze iedereen toch op die ledenlijst zetten? zolang ze mijn handtekening niet op een contract hebben staan kan ik toch ontkennen dat ik daarvan op de hoogte was?
En het gaat om fitness, dus van wedstrijden is geen sprake.

LeenW

#6 , 08 mar 2014 20:17

Was er geen strengere controle voor doping in fitnessclubs aangekondigd? Ben geen expert, maar meen hier iets over gelezen te hebben..

Ik denk dat de aanwezigheid op de ledenlijst en de verzekering, is er toch een redelijk vermoeden dat u een sportbeoefenaar bent. Ik weet niet genoeg over de bevoegdheden van een dopingcontroleur, maar bv. een belastingcontroleur kan wel gebruik maken van een redelijk vermoeden.

Mister10
Topic Starter

#7 , 08 mar 2014 22:52

maar om bij de verzekering in de boeken te staan moet je toch iets getekend hebben lijkt me? Heb jaren geleden ook judo gedaan, en bij inschrijving moest ik daar iets tekenen voor de inschrijving en voor de verzekering.

JPV

#8 , 09 mar 2014 15:18

je moet absoluut niks tekenen om in georganiseerd verband te sporten. Een aantal fietsers die gewoon elke week samen afspreken om een parcours te fietsen zonder verdere afspraken doen dit ook in georganiseerd verband. Dat geldt dus zowel voor de fietstochtjes okra, voor mensen die met de gordel meefietsen of voor de mensen die op een of andere braderie meedoen aan een wedstrijdje simultaanschaken als passant.

Mister10
Topic Starter

#9 , 13 apr 2014 13:21

je moet absoluut niks tekenen om in georganiseerd verband te sporten. Een aantal fietsers die gewoon elke week samen afspreken om een parcours te fietsen zonder verdere afspraken doen dit ook in georganiseerd verband. Dat geldt dus zowel voor de fietstochtjes okra, voor mensen die met de gordel meefietsen of voor de mensen die op een of andere braderie meedoen aan een wedstrijdje simultaanschaken als passant.
als je over straat wandelt/fietst naar een uitgaansgelegenheid met je lief (of een hoop vrienden) ben je dus volgens jouw logica ook een sport aan het doen in georganiseerd verband? (je sprak immers af om samen te gaan wandelen/fietsen) dat zou toch onmogelijk kunnen want dan kunnen ze iedereen controleren?

JPV

#10 , 13 apr 2014 19:06

als je over straat wandelt/fietst naar een uitgaansgelegenheid met je lief (of een hoop vrienden) ben je dus volgens jouw logica ook een sport aan het doen in georganiseerd verband? (je sprak immers af om samen te gaan wandelen/fietsen) dat zou toch onmogelijk kunnen want dan kunnen ze iedereen controleren?
Als het behoort tot de definitie van sportactiviteit zoals hierboven: ja. het is net de bedoeling geweest om die definitie zo ruim mogelijk te maken zodat controles niet bekert worden door juridische truukjes.

Terug naar “Archief”