Vrijwillig dakloos

Anaisnin2000
Topic Starter

Vrijwillig dakloos

#1 , 11 jul 2013 00:13

Om een lang verhaal kort te maken. (zie mijn vorige posts)

Om mijn dochter te laten studeren en op kot te laten gaan, moet ik mijn huidig huurcontract opzeggen wegens te duur. Ik zit in een aanslepende zaak waarbij ik al vijf jaar wacht op de verkoop van een onroerend goed wat in onverdeeldheid werd gekocht. Ik krijg door die eigendom geen studiebeurs voor de dochter, het K.I. vreemd gebruik wordt namelijk bij mijn inkomen geteld ook al ben ik maar voor 1/6 eigenaar en krijg ik op geen enkele manier een huur voor mijn deel. Ik kan wel tijdelijk bij mijn andere dochter terecht maar die verhuist binnenkort naar Nederland. Ik kan ook sporadisch bij mijn studerende dochter blijven slapen op kot maar een domicilie is daar niet mogelijk. Ik probeer allerlei oplossingen te bedenken om een 'adres' te kunnen hebben en zo in orde te blijven met alle administratieve rompslomp. Kan ik vrijwillig dakloos worden en in mijn huidige of een andere gemeente een 'referentieadres' vragen of kan ik op een (mijn) stukje recreatiegrond een tijdelijk adres nemen ook al is 'permanente bewoning' daar niet toegelaten en heeft het weggetje zelfs geen officiële naam? Ik probeer creatief te denken, bv. een goedkope camper en dan 'nomade' worden...

Nog even ter info, ik heb een baan en ben (echt) alleenstaand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jul 2013 13:47

U weet dat u slechts 1/6e van het (niet-geindexeerd) K.I. moet aangeven op uw belastingen? Misschien zit daar de fout?

Anaisnin2000
Topic Starter

#3 , 15 jul 2013 16:44

Met dank voor de reactie. Ja, ik geef slechts 1/6 aan maar voor de berekening van de studiebeurs wordt dit K.I. vreemd gebruik maal 3 gehanteerd en dit doet me de das om. Ik heb ondertussen mijn huurcontract opgezegd en zoek verder naar een beschaafde oplossing...

Reclame

EvaLuna

#4 , 21 feb 2014 22:54

Beste

Als u echt dakloos bent, kan u een referentieadres nemen bij een privépersoon. Zo blijft u administratief in orde en de andere persoon heeft er geen last van (hij wordt niet samenwonend, er kan geen beslag worden gelegd op zijn spullen omwille van uw schulden, ...)
De enige voorwaarden zijn: de natuurlijke persoon bij wie een referentieadres wordt genomen, moet ermee akkoord gaan, hij moet zelf op het adres zijn ingeschreven voor zijn hoofdverblijf en hij moet beloven dat hij alle briefwisseling zal doorgeven.
U gaat daarvoor samen naar het gemeentehuis. Deze procedure is niet echt gekend, dus mogelijks moet u wat aandringen.

EvaLuna

#5 , 21 feb 2014 22:57

Omdat de meeste mensen bang zijn om een referentieadres te geven aan een dakloze, kan een dakloze ook een referentieadres vragen bij het OCMW.
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/ocmw- ... adres.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

berenod

#6 , 22 feb 2014 08:52

Omdat de meeste mensen bang zijn om een referentieadres te geven aan een dakloze, kan een dakloze ook een referentieadres vragen bij het OCMW.
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/ocmw- ... adres.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Correct, doch evenwel in vele gemeenten een zeer moeilijke procedure.

Er gaat een sociaal onderzoek aan vooraf, waar het ocmw enkel een RA zal geven indien er ECHT geen andere mogelijkheid is. Geen familie, geen vrienden, geen of zeer laag inkomen enzovoort.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2014 23:34

betrokkene heeft eigendom!!! dus kan nooit dakloos zijn.

EvaLuna

#8 , 01 mar 2014 11:52

strikt juridisch kan je perfect eigendom hebben en dakloos zijn, voor interpretatie van woorden wordt gekekenen naar de betekenis in het gewone taalgebruik, "dakloos" betekent dat je niet ergens op een vast plek woont, je woont op straat, tijdelijk bij vrienden, ..
praktisch zal het moeilijker zijn het OCMW te overtuigen

Rubend

#9 , 11 mar 2015 18:29

Hier kan je misschien ook wat interessante info uithalen:
http://www.forum.vierdewereldsyndicaat. ... pic=1755.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Administratief recht”